הצעת חוק של מועצת העיר בניו יורק מקשיחה את הרגולציה על Airbnb

דירות המושכרות דרך אתרי שיתוף בתים יצטרכו להירשם בעירייה אם החוק יעבור

ניו יורק. תעשיית האירוח בעיר מבקשת להשתקם מהקורונה / צילום: Shutterstock, TTstudio
ניו יורק. תעשיית האירוח בעיר מבקשת להשתקם מהקורונה / צילום: Shutterstock, TTstudio

דירות שמושכרות דרך אירבינאבי (Airbnb)   ואתרים אחרים לשיתוף בתים יצטרכו להירשם באופן מיוחד בעיריית ניו יורק במסגרת הצעת חוק של מועצת העיר שהוצגה ביום רביעי.

חבר מועצת העיר בן קאלוס, דמוקרט ממנהטן, אמר שהצעת החוק תצמצם את מספר השכירויות הלא חוקיות לטווח קצר ותגדיל את מלאי הדיור הקבוע בעיר. קאלוס אמר שהחוק גם יסייע לתעשיית המלונות, שהתפוסה בה ירדה בגלל מגפת הקורונה.

נכון להיום, זה לא חוקי לשכור דירה בבניין עם שלוש או יותר יחידות דיור לפחות מ-30 יום. עם זאת, אכיפת החוק הזה מונעת בעיקרה מתלונות של שכנים. במשרד ראש העיר לאכיפה מיוחדת מנהלים את החקירות על שכירות לא חוקית בעיר.

החוק החדש ימנע אלפי מקרים של שכירות לא חוקית לטווח קצר מלהגיע לאירבינאבי ואתרי שיתוף בתים אחרים, אמר קאלוס.

"החקיקה הזו משמעותה שהנרשמים, בתהליך הרישום, ילמדו אם הם בכלל יכולים או לא יכולים להיות מארחים".

לא ברור עדיין מתי מועצת העיר תצביע על הצעת החוק.

"העיר תבחן את החוק עם מבט לכיוון חיסול השכירות לטווח קצר, שחזור הדיור, והבהרת החוק למארחים המשתפים את מגורי הקבע שלהם", אמר מיטץ' שוורץ, דובר של ראש העיר ניו יורק ביל דה בלזיו.

אלכס דאאג, מנהלת מדיניות לצפון מזרח אמריקה באירביאנבי, אמרה בהצהרה מיום רביעי ש"מאכזב" לראות חקיקה שנועדה להגביל את התיירות בזמן שהוא קריטי לעיר.

"במשך שנים, אורחי אירביאנבי מילאו תפקיד חשוב בהנעת הוצאה על תיירות בשכונות שמחוץ למרכז מנהטן ואנו נותרים מוכנים ובעלי רצון לשתף פעולה עם פקידי העירייה על מנת לקבוע רגולציה לשיתוף בתים בכל חמשת הרובעים של העיר בדרך אחראית ומתחשבת", אמרה דאאג.

בכירים באתר שיתוף הבתים אמרו שמחקר שפורסם בשבוע שעבר מצא שאורחי אירביאנבי הוציאו מיליארדי דולרים בעיר ניו יורק ותמכו בקיומן של 17 אלף משרות ב-2019.

נציג של חברת ההשכרה לטווח קצר Vrbo לא הגיב לבקשות תגובה.

קאלוס, המתמודד על תפקיד נשיא רובע מנהטן, אמר שהיו יותר מ-37 אלף נכסים הרשומים להשכרה לטווח קצר בעיר נכון לפברואר וכ-40 אלף חדרים זמינים בבתי המלון.

במסגרת החוק, כל נכס רשום יקבל מספר הרשמה שיירשם באתר של חברת ההשכרה. בכל נכס הרשום בחוק הבעלים החוקיים של היחידה יהיה נוכח במשך כל תקופת השכירות, האוסרת על השכרת בתים שלמים או דירות, אמר קאלוס.

במקומות מבוקשים לנופש כמו מזרח המפטון בלונג איילנד בניו יורק יש מערכת רישום דומה לגבי נכסים להשכרה.

העיר תתבקש לנהל מערכת אלקטרונית שאתרי השכרה לטווח קצר יוכלו להשתמש בה על מנת לוודא שנכס שבעליו רוצה להשכיר אותו באחד האתרים נרשם קודם לכן בעירייה.

אתרי הזמנות שלא משתמשים בבדיקה האלקטרונית עלולים לעמוד בפני קנסות בגובה עשרות אלפי דולרים.

הצעת החוק היא הניסיון האחרון של פקידי העיר לרסן את תעשיית השכירות לטווח קצר המגלגלת מיליארדי דולרים, ועמדה בפני אתגרים חוקיים בעבר.

בשנת 2018 העבירה מועצת העיר חוק שדרש מאירבאינבי לספק את שמות המארחים והכתובות שלהם למשרד ראש העיר לאכיפה מיוחדת.

בחברה אמרו בשנה שעברה שזנחו תביעה נגד העיר לגבי שיתוף מידע על שכירות לטווח קצר, והעיר הסכימה לאסוף פחות נתונים.

תעשיית האירוח בעיר מבקשת להשתקם מהקורונה, שפגעה במסעדות ובמלונות באופן קשה במיוחד. למרות האתגרים, השנה העיר צפויה להוסיף 78 מלונות שיהיו בהם בסך הכל יותר מ-13 אלף חדרים, כך לפי נתוני חברת הנתונים STR.

תפוסת המלונות בניו יורק עמדה על 53.8% בשבוע שנגמר ב-1 במאי, וזו הייתה עלייה מסוימת לעומת השבוע שלפני כן, לפי STR. תפוסת המלונות עמדה על 89.9% לגבי אותה תקופה ב-2019.