הכלכלנים מתווכחים: עד כמה 'חסינות עדר' נחוצה לשיקום כלכלי

יש כלכלנים שסבורים שכלכלות העולם יכולות להשתקם גם לפני שמסה קריטית של האוכלוסייה תהיה מחוסנת, בין אם עקב קבלת חיסון או החלמה מהמחלה

רופא בארה"ב בתחופשת של סופרמן מכין חיסון לקורוה של פייזר / צילום: Reuters, Hannah Beier
רופא בארה"ב בתחופשת של סופרמן מכין חיסון לקורוה של פייזר / צילום: Reuters, Hannah Beier

בזמן שמדינות נמצאות במרדף אחר חיסון האזרחים שלהן, התעורר ויכוח בקרב כלכלנים לגבי עד כמה השגת חסינות עדר חשובה לשיקום הכלכלי של העולם - או האם היא חשובה בכלל.

ישנם אלה הרואים בחסינות עדר - הנקודה שבה יש מסה קריטית של האוכלוסייה שנעשית מחוסנת לנגיף גורם מחלות או בקטריה - כגורם מפתח בקביעה מתי תנוצח הקורונה והכלכלות יחזרו לנורמליות. עד שתושג חיסוניות עדר, אומרים אלה, הממשלות יגבילו פעילויות על מנת למנוע הפצה של המחלה, וזה יגרום לכך שייוצרו וייצרכו פחות סחורות ושירותים.

כלכלנים אחרים אומרים שעסקים יכולים להיפתח מחדש והפעילות הכלכלית יכולה לחזור בלי חסינות עדר, וכנראה שזה מה שיקרה.

חלק מהאתגר שניצב מול הכלכלנים זו העובדה שקשה לדעת בדיוק מתי מקום מסוים יגיע לחסינות עדר, אם בכלל. לגבי הקורונה, אפידמיולוגים מאמינים באופן כללי שצריך שלפחות ל־60% עד 80% מהאוכלוסייה יהיו נוגדנים על מנת להגביל את יכולת הנגיף להתרבות.

כלכלנים בקבוצת גולדמן זאקס ניסו להכניס הערכות לגבי חסינות עדר לתחזיות שלהם על ידי בדיקת קצב ההתחסנות ברחבי העולם ולקיחה בחשבון של ההערכה כמה אנשים כבר נדבקו והחלימו. על פי החישובים שלהם, 60% מהאוכלוסייה בארה"ב ובבריטניה כבר חסינים בפני קורונה; הכלכלות הגדולות ביותר באירופה יגיעו לשיעור כזה באוגוסט.

נתוני הבנק רומזים על כך שכמה שווקים מתעוררים עשויים להיות קרובים לחסינות עדר או הגיעו אליה בעקבות חסינות אחרי החלמה מהמחלה. כ־72% מאוכלוסיית פרו היו מחוסנים באופן טבעי נכון לתחילת מאי, בעוד שבמקסיקו 58% מחוסנים כי חלו והחלימו, נמסר מהבנק.

ההערכות האלה הן גורמים בתחזיות השוריות יחסית של הבנק. הבנק צופה שהתל"ג יגדל ב־6.6% השנה, בתחום הגבוה של התחזיות.

לא כולם אופטימים

עם זאת, לאחרונה, כמה מומחים העלו שאלות לגבי מתי או אפילו האם חסינות עדר היא אפשרית - בעיקר ברמה עולמית. מדינות רבות מדווחות על עיכובים בחיסונים והאטה בהתחסנות, בגלל שאין להן מספיק זריקות או בגלל שהאוכלוסייה חוששת להתחסן.

החיסונים עשויים גם להיות פחות יעילים נגד זנים חדשים של הנגיף, כך אומרים מדענים, וככל שהמחלה תורשה להשתולל, כך יגבר הסיכוי שיתפתחו וריאנטים חדשים.

כל הגורמים האלה מחלישים את האפשרות לשיקום מהיר יחסית בעולם כולו, אמר טיימור בייג, כלכלן ראשי בבנק DBS בסינגפור.

אפילו אם מדינות מסוימות יחסנו את רוב האוכלוסייה שלהן, נסיעות בין מדינות ומסחר יגרמו לכך שהן יהיו פגיעות עד שגם המדינות השכנות ושאר העולם יעשה כך. בייג אמר שהכלכלה העולמית לא באמת תוכל לחזור לנורמליות עד שזה יקרה - כנראה לקראת אמצע העשור או מאוחר יותר. ב־DBS חוזים שהצמיחה העולמית תהיה 5.6% השנה, הערכה נמוכה משל גולדמן זאקס באחוז שלם.

"אני חושב שבמשך זמן מסוים כבר כולנו קיווינו שהכל יעבור - שזה יחלוף באיזו נקודה ב־2022 והדברים יחזרו להיות כמו שהיו", אמר בייג. "כנראה שלא".

כלכלנים בבנק מורגן סטנלי לא רואים זאת כך. מקומות לא צריכים להגיע לחסינות עדר לפני שהכלכלה חוזרת לנורמליות, אמרה הכלכלנית האחראית על אסיה דיי טאן.

היא הצביעה על סין וטייוואן, שם הונהגו אמצעי זהירות חריפים שהכילו בפועל את המחלה למרות רמת התחסנות וחסינות נמוכה. הכלכלה הסינית חזרה לגודלה לפני המגפה ברבעון השלישי של השנה שעברה ולרמת הצמיחה שלפני המגפה ברבעון הרביעי, אמרה. בטייוואן קצב הצמיחה לא הושפע מהקורונה בכלל, הוסיפה.

דוגמאות כאלה מובילות את מורגן סטנלי לראות בחסינות עדר רק גורם אחד במשימה החשובה יותר של הכלת הקורונה, אמרה טאן. אפילו ללא חסינות עדר, אם מקומות יגנו על האוכלוסיות הכי פגיעות שלהן וישמרו על מעט הדבקות, "זו כבר תהיה התקדמות בדרך לשיקום כלכלי", אמרה.

כלכלות העולם לומדות לחיות עם הקורונה ככל שהמגפה מתמשכת, מה שמחליש את הקורלציה בין חסינות עדר לשיקום הכלכלי, כך אמר פרדריק נוימן, מנהל משותף של מחקר כלכלות אסיה בבנק HSBC. סוגי המגבלות והסגרים של הקורונה שפגעו בכלכלות בתחילת המשבר כבר פחות נהוגים כיום, לאחר שאוכלוסיות התרגלו לדברים כמו עבודה מהבית או משלוחי מזון, הוסיף.

למרות שחסינות עדר מנקודת מבט אפידמיולוגית עשויה לא לקרות לפני ש־70% מאוכלוסייה של מדינה כלשהי מתחסנים, מדינות רבות צפויות לחזות בכלכלות שלהן משתקמות גם כשרמת החסינות נמוכה הרבה יותר, אמר נוימן. לגבי תחזיות כלכליות רבות, הבנק מעריך שהפרעות הקורונה ייעלמו כשבערך 50% מהאוכלוסייה יהיו מחוסנים.

"ככל שזה יימשך זמן רב יותר, הפעילות הכלכלית תסתגל לנסיבות", אמר נוימן.

מדינות עשויות לראות את הפעילות הכלכלית חוזרת לפני שהאוכלוסייה מחוסנת כולה, אבל ללא חסינות עדר, השיקום הכלכלי הזה עשוי להיות קצר מועד, אמר קתרינה אל, כלכלנית בכירה לאזור אסיה והאוקיינוס השקט בחברת מודיס. עד שהעולם יהיה מחוסן, הנגיף יוכל לחמוק בין גבולות ולהפריע לרווחים כלכליים שהושגו בעמל רב, אמרה. מדינות כמו אוסטרליה, שהצליחה בסך הכל להכיל את ההדבקות ופתחה עסקים מחדש, נאלצות להטיל סגרים שוב כשהתפרצויות קורונה מתרחשות.

בחברת מודיס צופים שחסינות עדר עולמית - שהם אומרים שבשבילה צריך ש־70% מאוכלוסיית העולם תהיה מחוסנת - יכולה להיות מושגת עד שנת 2023.

עד אז, "זה הולך להיות שיקום שקורה בהתחלות ועצירות", אמרה.