הכלכלה הישראלית זקוקה לשיקום, אז למה מערימים קשיים על יזמים זעירים?

אחרי מגפה, מלחמה ואפילו הרכבת ממשלה, נצטרך להישיר עיניים לכלכלה הישראלית ולשקם אותה משרשרת האירועים ההזויה שאנחנו עוברים בזמן האחרון • אחת הדרכים לשיקום היא לאפשר לאנשים ליזום וליצור בחופשיות, אלא שהממשלה מעבירה כל עוסק זעיר מסכת עינויים ביורוקרטית

עסק קטן בחולון. הביורוקרטיה מכניעה / צילום: Shutterstock
עסק קטן בחולון. הביורוקרטיה מכניעה / צילום: Shutterstock

עברנו מגפה, אנחנו עוברים מלחמה, ובהמשך גם נעבור הקמת ממשלה. אבל אחרי כל אלו, נצטרך להישיר עיניים לכלכלה הישראלית ולשקם אותה משרשרת האירועים ההזויה שאנחנו עוברים בזמן האחרון. אחת הדרכים לשקם את הכלכלה היא לאפשר לאנשים ליזום וליצור בחופשיות. ככל שיהיו יותר יזמים זעירים שיספקו שירותים לציבור, כך נהיה פחות תלויים במעסיקים מצד אחד ובדמי אבטלה ממשלתיים מצד שני.

הבעיה היא שממשלת ישראל מערימה קשיים רבים על יזמות זעירה: כל עסק, קטן ככל שיהיה, צריך לעבור תהליך ביורוקרטי מסורבל של פתיחת תיק במע"מ ובמס הכנסה, לשלם מדי חודש לרואה חשבון ולהגיש דוח שנתי. עבור מישהו שרוצה להעביר שיעורים פרטיים, למכור אוכל תוצרת בית או להיות שיפוצניק, זה פשוט לא שווה את זה. בפני אותם אנשים מוצבת ברירה אכזרית: או לעבוד בשחור (להעלים מס), או לוותר בכלל על היוזמות שלהם. המדינה מערימה גם קשיים רגולטוריים שמאיינים לחלוטין עסקים מסוימים, כמו משאיות אוכל. אפילו רוכלות זעירה, המקובלת במקומות רבים בעולם, אסורה בישראל. נער שניסה למכור מלבי ברחוב נעצר על ידי המשטרה וחטף קנס. למה? כי זה החוק.

אם בוחרים לעבוד בשחור, בעלי העסק מפחדים לגדול כדי לא למשוך את תשומת לב הרשויות, והמדינה בכל מקרה מפסידה כסף. זה גם משריש תרבות של עבודה בשחור שמתפשטת אף מעבר לאותם עוסקים זעירים. מצד שני, אפילו זה עדיף מאשר האלטרנטיבה של לוותר על היוזמות. מה שאומר שהייתה יכולה להיות פעולה כלכלית שתיתן שירותים לצד אחד ופרנסה לצד שני, והיא פשוט לא התרחשה בגלל הביורוקרטיה של מדינת ישראל.

מלחמה אפקטיבית בכלכלה השחורה

כדי לאפשר ליזמות זעירה להתרחש, עלתה הצעת חוק מטעם חברי הכנסת אריאל קלנר, מתן כהנא, עידן רול, יעקב מרגי, עמית הלוי וקטי שטרית. החוק, שהוצע לראשונה בנייר מדיניות פרי עטו של הכלכלן הראשי באוצר לשעבר, ד"ר מיכאל שראל, יוזם מעמד חדש של בעל עסק, בנוסף לעוסק מורשה ועוסק פטור: עוסק זעיר. עוסק זעיר שמרוויח פחות מ-60% השכר הממוצע במשק (כלומר, עד 6,331 שקל). יוכל להציע שירותים ללקוחותיו ללא שום צורך לפתוח עסק על כל הביורוקרטיה שכרוכה בכך. במקום זאת, הם פשוט ידווחו על עסקאותיהם באינטרנט, ישלמו 5% ביטוח לאומי, ויהיו עסק כשר במדינת ישראל.

יש עוד הרבה ביורוקרטיה ורגולציה מכבידה שמקשה לעשות עסקים בישראל, אבל המעמד של עוסק זעיר ייתן פתרון להרבה מאוד יזמים ויזמים-לעתיד שהיום אינם מממשים את הפוטנציאל שלהם. זה יאפשר לאנשים לעבוד בעבודה רגילה ולהשלים הכנסה בעזרת יזמות עצמאית, ולתת "רשת ביטחון" למי שחושש או חוששת מאיבוד מקום עבודתם. בנוסף, זה צעד שיאפשר מלחמה אפקטיבית בכלכלה השחורה על ידי הסרת החסמים להצטרפות לכלכלה החוקית. כך נוכל לדעת את מצבם האמיתי של אזרחי ישראל ונמקד את הסיוע הממשלתי בצורה אפקטיבית יותר. הצעה כזאת תחזק את הביטחון הכלכלי של אזרחי ישראל, וחלק מהעסקים הזעירים שיווצרו בצורה הזאת יוכלו לגדול, ולהפוך בעתיד לעסקים גדולים שמשרתים לקוחות רבים ומעניקים פרנסה לישראלים נוספים. 

הכותב הוא ממייסדי "חופש לכולנו" וחוקר רגולציה בשולה המוקשים: המיזם להפחתת הבירוקרטיה

מקורות:
https://main.knesset.gov.il/Activity/Legislation/Laws/Pages/LawBill.aspx?t=lawsuggestionssearch&lawitemid=2144700 
https://kohelet.org.il/wp-content/uploads/2021/05/osekzair.pdf
https://www.facebook.com/idan.holstein/posts/4263485740361471