מחירי הדירות בשיא וההסלמה לא צפויה לעצור את העליות

מחירי הדירות עלו ב-0.8% בין פברואר למרץ ולא מן הנמנע שהיא תהווה סיפתח למגמה הכוללת של שבירת שיאים בהיקפי עסקאות ומחירים • אי הוודאות הפוליטית היא הסיבה העיקרית לזינוק בשוק הדיור

שוק הדיור לוהט ומחירי הדירות עולים / צילום: Shutterstock
שוק הדיור לוהט ומחירי הדירות עולים / צילום: Shutterstock

מחירי הדירות ממשיכים לעלות בקצב מהיר.  מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום עולה כי במחירי הדירות שנרכשו בין 15 בפברואר ל-15 במרץ השנה נרשמה עלייה של 0.8% לעומת התקופה המקבילה. בנוסף, ברבעון הראשון של השנה שבר מחיר הדירות הממוצעות שנרכשו בישראל את השיא הקודם מהרבעון הראשון של 2020, והגיע ל-1.65 מיליון שקל.

בעשרת החודשים האחרונים מדד מחירי הדירות עלה ב-5.3%, כלומר עלייה ממוצעת של חצי אחוז בחודש ושל 6.3% בשנה. 

מדובר בעליית מחירים גבוהה יחסית למה שהכרנו בשנים האחרונות, ולא מן הנמנע שהיא תהווה סיפתח למגמה הכוללת של שבירת שיאים בהיקפי עסקאות ומחירים. המצב הביטחוני לא צפוי לעצור את עליות המחירים, הגם שייתכן שביישובים המעורבים שבהם מתקיימות מהומות דמים, סביר שרוכשי דירות פוטנציאליים יחשבו פעמיים בטרם יחליטו לרכוש שם. משקלן בשוק הנדל"ן של רמלה, לוד ומקומות נוספים שבהם מתקיימות ההתפרעויות - אינו גדול.

המחוז שהוביל את מחירי הדירות למעלה בפברואר-מרץ היה מחוז המרכז, שבו המחירים עלו ב-1.2%. אחריו הגיעו מחוז צפון עם עלייה של 1.1%, דרום 1.0%, תל אביב 0.6%, חיפה 0.2%; לעומתם נרשמה ירידת מחיר במחוז ירושלים 0.3%.

העדר חזון ממשלתי

מדד מחירי הדירות החדשות רשם ירידה בחודשים פברואר-מרץ 2021 לעומת ינואר-פברואר2021 ב-1.5%, ובכך השלימו עלייה של 1.6% לעומת התקופה המקבילה אשתקד (פברואר-מרץ 2020). ואולם, כמו במדד מחירי הדירות הכללי, רצוי לבחון את מה שקרה בשוק, אחרי סיום הסגר הראשון, וכך ניתן לראות, כי מחירי הדירות החדשות עלו בתשעת החודשים שבין יולי למרץ, ב-4.5%, כך שהירידה לא משנה את התמונה הכללית.

הסיבה העיקרית להמשך עליות המחירים היא העדר מדיניות וחזון ממשלתיים, מאז פירוק הממשלה היציבה האחרונה בסוף 2018, שהביאה בסופו של דבר לסיומה של תוכנית מחיר למשתכן של שר האוצר לשעבר משה כחלון. להיפך - המדיניות שאותה היתווה שר האוצר הנוכחי ישראל כ"ץ היא מדיניות שוק חופשי עם התערבות ממשלתית פחותה. זו באה כיום לידי ביטוי בעיקר בתוכנית דיור במחיר מופחת של שר השיכון הנוכחי יעקב ליצמן, שהיא תוכנית צנועה בהרבה ממחיר למשתכן ואינה מורגשת עדיין בשטח.

כל אלה, ובנוסף גם תנאי הריבית הנמוכה - שואבים אליהם רוכשי דירות ומשקיעים. אלה קובעים בחודשים האחרונים שיאי רכישות תקופתיים, מה שבא לידי ביטוי בקצב לקיחת המשכנתאות. ב-2020 נשבר שיא המשכנתאות, עם לקיחת 78 מיליארד שקל. לפי קצב לקיחת המשכנתאות בשנה הנוכחית - השיא הזה עתיד להשבר ב-2021.