"נסענו לחזק חברים ברמלה ונעצרנו ע"י מפקד התחנה רק כי אנו מהשומרון"

עו"ד אריה ארבוס, תושב יהודה ושומרון, ביקש בערב יום חמישי להגיע לחזק חברים שמתגוררים ברמלה • הוא ושני חברים שנסעו יחד איתו מצאו עצמם עצורים ומורחקים מהעיר, ויש להם טענות קשות נגד מפקד רמלה, סנ"צ אופיר בינדר

לוד בשבוע שעבר. ברמלה השכנה לא היה עוצר / צילום: Associated Press, Heidi Levine
לוד בשבוע שעבר. ברמלה השכנה לא היה עוצר / צילום: Associated Press, Heidi Levine

חמישי בערב. אווירה של מלחמה בדרום הארץ, וגם אווירת קרב בערים המעורבות, ובפרט לוד, שבה הוכרז "אירוע חירום מיוחד" המאפשר הגבלת תנועה בעיר בשעות הערב. מהומות בעצימות נמוכה יותר התרחשו אף ברמלה הסמוכה, אשר בה לא הוטלו מגבלות ולא הוכרז בה אירוע חירום מיוחד.

עו"ד אריה ארבוס נהג מביתו שבשומרון אל משפחה (ששמה שמור במערכת) יהודית ברמלה. יחד עם ארבוס שהו ברכב שני גברים נוספים מהשומרון בשנות ה-30 לחייהם, מהנדסים אזרחיים ואחד מהם אף משרת כסרן במילואים, אשר באו לחזק את אותה המשפחה, אשר נמצאת עימם בקשרי חברות.

ברכב, הביא עימו ארבוס עוגות שהכינו ילדיו לצורך חיזוק המשפחה שברמלה. אלא שפה חלה תפנית לא צפויה. כאשר הגיעו השלושה לרמלה, עצר אותם בכניסה לעיר לא אחר מאשר מפקד תחנת רמלה סנ"צ אופיר בינדר.

לדבריהם, אמר להם סנ"צ בינדר כי הם לא רצויים במקום. חרף העובדה כי אין שום סמכות חוקית המגבילה תנועה בעיר רמלה, החליטו השלושה לסוב על עקבותיהם. אלא שאז לטענתם הורה סנ"צ בינדר לשלושה להציג בפניו את תעודות הזהות שלהם. השלושה מספרים כי לאחר שראה כי הם מן השומרון, הורה על מעצרם. גם כאשר הופעלה התראת "צבע אדום" ברמלה, נאלצו השלושה לשהות לצד שוטרי היס"מ שעצרו אותם ולא איפשרו להם להתגונן מפני איום הרקטות.


לדברי השלושה, הם ניסו להסביר את פשר הגעתם לעיר, ואף הציעו לשוטרים לראות את העוגות שהכינו ילדיו של ארבוס, על מנת לשכנע אותו כי אין בכוונתם להשתתף בהתפרעות כלשהי. אלא שהשוטרים לא הסכימו לבדוק אם העוגות אכן נמצאות ברכב.

בהמשך, הם מספרים כי נלקח משלושתם נשקיהם האישיים המוחזקים כדין. השלושה הובלו לתחנת המשטרה המקומית, ורק לאחר שעתיים של עיכוב נמסר לי להם כי הם חשודים בקשירת קשר לביצוע פשע והתקהלות אסורה.

לטענתם, חוקרות המשטרה בתחנה לא הטיחו בפניהם חשד ממשי כלשהו מלבד סעיפי העבירה כשלעצמם. החוקרות טענו כי עצם הגעתם של השלושה לעיר, מהווה ביצוע של העבירות הנטענות.

בתום חקירתם, הורה קצין המשטרה בתחנה על שחרורם בתנאים מגבילים ובערובה ובהרחקה מלוד ורמלה למשך 14 יום בשל "מסוכנות לציבור". עו"ד ארבוס סירב לחתום על תנאי השחרור, אולם הסכים לטענתו לבסוף לאחר שהובטח לו כי אקדחו האישי יושב לו. אלא שהבטחה לחוד ומציאות לחוד. קצין החקירות מסר לארבוס כי מפקד התחנה בינדר לא אישר את השבת הנשק, והוא יוכל לקחתו רק ביום ראשון.

השלושה הגישו תלונה במח"ש נגד מפקד תחנת רמלה סנ"צ אופיר בינדר בטענה למעצר שווא ושימוש לרעה בכוח המשרה.

ממשטרת ישראל נמסר: "התקבלה התרעה על אפשרות להגעת גורמים שעלולים לגרום לחיכוך בין יהודים לערבים בעקבות אירועי האלימות בימים האחרונים ברמלה. בעקבות התרעה זאת ננקטו פעולות מניעה הכוללות עיכוב וחקירה של מעורבים מהמגזרים השונים אשר הגיעו לעיר מערים אחרות מרחבי הארץ. פעילות נחושה זו מנעה אירועי אלימות רבים והשיבה את הסדר על כנו".