הסכם ביטול המכסים עם קוריאה נחתם, אך רוכשי הרכבים יצטרכו להמתין לשנה הבאה

גורמי סחר מעריכים כי המכס לא יבוטל בפועל לפחות עד סוף השנה בשל תהליכי אשרור ממושכים

יונדאי סונטה הייבריד / צילום: יח"צ
יונדאי סונטה הייבריד / צילום: יח"צ

בשבוע שעבר נחתם בסיאול רשמית הסכם הסחר החופשי בין ישראל לקוריאה, אולם נראה כי הצרכנים בישראל לא יזכו ליהנות מביטול מכסי היבוא בפועל, ובפרט מביטול המכסים על כלי רכב, לפחות עוד הרבעון האחרון של השנה.

על-פי ההליך הפורמלי של הסכמי סחר, ההסכם עם קוריאה אמור להיות מאושר כעת פורמלית בכנסת, שבינתיים אינה מתכנסת, ולאחר מכן ביטול המכסים צריך להיות מעודכן פורמלית ברשומות המכס. ההליך כולו אמור לקחת על-פי ההערכות כשלושה עד חמישה חודשים.

המשמעות היא שספק אם רוכשי כלי רכב מתוצרת קוריאה ייהנו עוד השנה מביטול המכסים. ביטול המכס כן צפוי להשפיע לחיוב על משלוחי הרכב העתידיים, שצפויים להיות מיובאים ומשוחררים ממכס לפני סוף השנה.

יצוין כי לקראת דצמבר צפויים להגיע לארץ מלאים גדולים של כלי רכב, בעיקר מדגמים היברידיים ודגמי פלאג-אין, כדי "להקדים" את העלייה במס הקנייה הצפויה בשתי הקטגוריות הללו בינואר 2022 לפי מתווה המס הירוק. חלק גדול מכלי הרכב הללו הם מתוצרת קוריאה. ככל הידוע, הסעיף צפוי לחול רק על מוצרים וכלי רכב שנרכשים ישירות בקוריאה, ולא על כלי רכב שעברו יצוא מחדש ונרכשו ממדינות צד שלישי. המשמעות היא שביטול המכס כנראה לא יחול על כלי רכב קוריאניים מיבוא עקיף.

על-פי נתוני לשכות המסחר, כלי רכב מהווים כ-37% מהיקף הסחר בין ישראל לדרום קוריאה, וב-2020 היקף יבוא הרכב עמד על כ-622 מיליון דולר. אולם הנתונים הללו כוללים גם כלי רכב קוריאניים המיוצרים באירופה ובארה"ב, אשר עליהם לא חל מכס.

עו"ד אוריאל לין, נשיא לשכות המסחר, אמר בעקבות החתימה על ההסכם כי "הסכם הסחר עם קוריאה יתרום ללא ספק להורדת יוקר המחיה בישראל, לגידול בהיקף היצוא וישפר את כושר התחרות של הכלכלה הישראלית. יש לראות בהסכם פריצת דרך גם בחדירה אל המרחב האסייאתי כולו. בעקבות הסכם זה גדלים הסיכויים לעשות הסכם סחר חופשי עם סין". 

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר כי "עם חתימת ההסכם הופכת דרום קוריאה, הכלכלה ה-11 בגודלה בעולם, למדינה הראשונה באסיה עמה נחתם הסכם סחר חופשי.

"עם כניסתו של ההסכם לתוקף, בעוד מספר חודשים, עתידות לחול הפחתות מכסים הדדיות על מרבית המוצרים, המיובאים והמיוצאים, לצד שיפור והקלה בסחר במגוון תחומים נוספים כגון שירותים, השקעות ותקינה. בצד היצוא צפוי ההסכם להעניק לתעשייה הישראלית יתרון תחרותי ולהקל על פעילות אנשי עסקים בשוק הקוריאני, ובכך לחזק את היצוא הישראלי ולהגדיל את הצמיחה במשק. ובצד היבוא, ההסכם יסייע בהפחתת יוקר המחיה בישראל על-ידי הורדת עלויות ביבוא מדרום קוריאה לישראל".

יצוא הסחורות והשירותים מישראל לדרום קוריאה בשנת 2020 עמד על כ-890 מיליון דולר. היקף יבוא הסחורות והשירותים מדרום קוריאה באותה שנה עמד על למעלה מ-1.5 מיליארד דולר. הסכם הסחר החופשי צפוי להגדיל את היקף הסחר בין המדינות אף יותר וכן לעודד סחר בתחומים חדשים. על-פי ההערכות, התועלת ליצואנים והחיסכון הצפוי ליבואנים וצרכנים במסגרת הסכם הסחר מוערכים בכחצי מיליארד שקל לשנה. בנוסף, סך היקף הסחר בין הצדדים, בעקבות ההסכם, צפוי לגדול בהיקף של מאות מיליוני דולרים בשנים הראשונות לחתימתו.

מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה הוביל את המשא-ומתן על ההסכם במשך 4 השנים האחרונות, בשיתוף משרדי החוץ, האוצר, החקלאות, התקשורת והמשפטים וכן רשות האוכלוסין וההגירה, מינהל המכס ורשות התחרות.

לדרום קוריאה יש 16 הסכמי סחר בתוקף (האחרון שבהם עם אינדונזיה מדצמ' 2020) עם מדינות וגושי סחר שונים. בראשם ארה"ב, האיחוד האירופי, הודו וסין. לאחרונה הצטרפה דרום קוריאה לגוש הסחר הגדול בעולם RCEP. ההסכם בין ישראל לקוריאה יסייע להשוות את תנאי הסחר של ישראל למדינות אלה.

עם השלמת הליך האשרור של הסכם זה בשני הצדדים, ייהנו החברות הישראליות מתנאי סחר ותחרות שווים בשוק הקוריאני. לאחר החתימה ההסכם יעבור תהליך אשרור על-פי החוקים והנהלים בישראל ובקוריאה, ולאחר החלפת הודעות רשמיות בין הצדדים על סיום תהליך האשרור, ההסכם ייכנס לתוקף.

במהלך הביקור נחתם גם הסכם לחידוש והכפלת קרן המו"פ KORIL-RDF, המנוהלת ומובלת על-ידי הרשות הישראלית לחדשנות, התומכת במחקר ופיתוח חדשני שנעשה בשיתוף-פעולה בין חברות מסחריות מישראל וקוריאה.