השפעת המצב הכלכלי: אחת מכל שתי חנויות שייפתחו השנה בארה"ב - חנויות "הכול בדולר"

כלכלנים ואנליסטים בתחום הצרכנות אומרים כי חנויות "הכול בדולר" מתרחבות בגלל שחוסר השוויון בהכנסה בארה"ב גדל, ומעמד הביניים הולך ומתרוקן

חנות של DOLLAR GENERAL / צילום: Associated Press, Sue Ogrocki
חנות של DOLLAR GENERAL / צילום: Associated Press, Sue Ogrocki

שלוש רשתות "הכול בדולר" הגדולות בארה"ב אחראיות לכחצי מהחנויות שייפתחו בארה"ב השנה, מה שמשקף מגמה מעניינת של גידול בתחום זה, בעוד שרשתות אחרות סוגרות חנויות או נמנעות מפתיחת סניפים חדשים. כלכלנים ואנליסטים בתחום הצרכנות אומרים כי חנויות הכול בדולר מתרחבות בגלל שחוסר השוויון בהכנסה בארה"ב גדל, ומעמד הביניים הולך ומתרוקן.

הפתיחות של הסניפים האלה ממשיכות את מגמת התחזקות של חנויות הדולר שהחלה עוד לפני מגפת הקורונה. הפתיחה של החנויות הזולות שבה אפשר למצוא "הכול בזול" נובעת אולי מהידרדרות מעמד הביניים האמריקאי ב-50 השנים האחרונות: שיעור האמריקאים המבוגרים שחיים במשק-בית עם הכנסה בינונית ירדה מ־61% ב־1971 ל־51% ב־2019.

כ־45% מ־3,597 חנויות שהרשתות הגדולות בארה"ב הכריזו על פתיחתן השנה היו של הרשתות Dollar General, Dollar Tree ו־Family Dollar - כך לפי הנתונים האחרונים של Coresight Research.

Dollar General, הגדולה מכולן, תפתח השנה 1,035 חנויות, Dollar Tree תפתח 393 חנויות, ו־Family Dollar תפתח 198 חנויות בארה"ב.

חנויות ה"הכול בדולר" לא לבד. חיזוק להערכה שמדובר במגמה שקשורה באופן ישיר למצב הכלכלי של האמריקאי, ניתן לראות שחברות דיסקאונט זולות אחרות פותחות סניפים רבים. כך, Five Below פותחת 158 סניפים, Burlington Stores פותחת 92 חנויות חדשות, ורשת Casey's תפתח עוד 132 חנויות נוחות ברחבי ארה"ב.

"בעוד שהעשירים הצליחו יפה והמשיכו להצליח יפה מאז המיתון הגדול של 2008, יש בהחלט אוכלוסייה גדולה שלא הצליחה יפה", אמר ל-CNN  קן פניו, נשיא וראש ייעוץ ומחקר בחברה Coresight. "חנויות הדולר פונות לחתך זה של האוכלוסייה. זו כנראה הסיבה העיקרית לכך שאנו רואים כאן צמיחה במספר החנויות".

פניו הוסיף כי הרשתות האלה גם מושכות קונים אמידים יותר המחפשים הנחות על מוצרים. לדבריו, צרכנים עשויים לבקש לחסוך אפילו יותר כסף בימים אלה. האינפלציה עולה וצפויה להמשיך לעלות בחודשי הקיץ כשהכלכלה תיפתח לגמרי.

רוב חנויות הדולר מתפרשות על שטח של פחות מאלף מ"ר, לעומת סניף טיפוסי של וולמארט ששטחו כ־17,000 מ"ר או צרכנייה ששטחה לרוב נע סביב 4,000 מ"ר. כמו כן, הן נפתחות במקומות שרשתות אחרות לא פותחות בהם סניפים בגלל גודלם הקטן. דבר זה מאפשר להן להשתלב ביותר קלות במרחב הנדל"ן המקומי, שכן בשונה מסניפים של וולמארט, הן לא דורשות שטחים עצומים, שלעתים ניתן למצוא בשולי העיר.

עוד יתרון של החנויות הוא שהן פחות "מוטרדות" מהעלייה בצריכה המקוונת, שבשנים האחרונות הביאה לסגירה של עסקים רבים, וב־2020, שנת הקורונה, צמחה במיוחד. זאת משני טעמים עיקריים: צרכני חנויות הדולר פחות נגישים למסחר מקוון בשל היעדר גישה לאינטרנט. סיבה שנייה, שהיא פחות מוכרת בישראל - בחנויות הדולר בארה"ב חלק ניכר מהסחורה שנמכרת היא מזון ומוצרים אחרים שמתכלים במהירות - דבר שמגביל מראש את הרכישות באינטרנט.