מה עומד מאחורי ההחלטה לאפשר חופש בחירה בבחירות לנשיא בליכוד

המרוץ לנשיאות מעלה הילוך, כאשר מחר יידרשו המועמדים להציג את החתימות שאספו • בין המתמודדים: יהורם גאון, פרופ' שמעון שטרית, ויהודה גליק • גורם בכיר בליכוד אמר לגלובס ש"הסיבה לחופש הצבעה היא כי אם רה"מ יצטרך חנינה, הוא לא יוכל לבקש אותה מנשיא שפעל לבחירתו"

יצחק הרצוג/ צילום: תמר מצפי
יצחק הרצוג/ צילום: תמר מצפי

יו"ר סיעת הליכוד מיקי זוהר הודיע לחברי הכנסת של המפלגה כי יוכלו לתמוך בכל מועמד שירצו לנשיאות במסגרת איסוף החתימות למועמדים עד מחר בחצות. על פי גורם בכיר בליכוד שדיבר עם גלובס "הסיבה לחופש הצבעה בנשיאות נובע מכך שנתניהו קיבל חוות דעת הקובעת כי אם יצטרך בעתיד חנינה, הוא לא יוכל לבקש אותה מנשיא שהליכוד פעל לבחירתו".

שני המועמדים המובילים המתחרים על התואר הם יו"ר הסוכנות היהודית יצחק בוז'י הרצוג ומרים פרץ. מחר יידרשו המועמדים לנשיאות להגיש מועמדותם בכנסת עד לחצות הליל והמרוץ לאיסוף החתימות בעיצומו. לא מדובר רק בעשר החתימות הנדרשות כדי להפוך למועמד בבחירות שיתקיימו בשני ביוני אלא ב"איכות", כלומר המועמדים מנסים להביא חתימות מכל הקשת הפוליטית כדי לא להיות מועמד של צד אחד.

שאר האוספים הם: הזמר והיוצר יהורם גאון, פרופ' שמעון שטרית, מיכאל בר זוהר, ח"כ לשעבר יהודה גליק וכאמור הרצוג ופרץ. מי שעשה חריש עמוק בשדה הפוליטי הוא יו"ר המחנה הציוני לשעבר הרצוג שמחזיק בקשרים טובים עם חברי כנסת מכל הסיעות והוא צפוי להציג מחר חתימות של חברי כנסת רבים מכל קצות הקשת הפוליטית. לעומת זאת פרץ נהנית מקונצנזוס רחב בציבוריות הישראלית עוד עובדת בשעות אלו בניסיון להשיג חתימות מרוב סיעות הבית, משימה לא קלה לאחר האחיזה שתפס הרצוג בשטח.

לפרץ נתונה תמיכתם הבטוחה של מפלגת הציונות הדתית, של אנשי ימינה ואף של חלקים נוספים בליכוד, והיא פועלת לגייס חתימות ממפלגות המרכז והשמאל. ומי שפועל עבורה בין היתר בזירה הפוליטית כדי לגייס תמיכה הוא יו"ר מפעל הפיס אביגדור יצחקי. במקביל מנסים את מזלם גם שטרית שפועל בניסיון לגייס עשר חתימות וכן גליק וגאון.

גליק אמר לגלובס כי "אני עושה מאמץ להרחיב את התמיכה כך שתהיה מגוונת ותבוא מכל מגוון הדעות בכנסת. התברכתי עם רעייתי הדס באינסוף טוב, הארת פנים, ואהבת הבריות ואני מעוניין שכולם יזכו ליהנות מכך. אנחנו מבקשים להיות פה לאוכלוסיות הכי שקופות במדינה - בראש ובראשונה לאוכלוסייה שהתורה מצוה ומזהירה שלא לשכוח - היתומים והאלמנות".

הרצוג, שתכנן לצאת בהצהרה בדבר מועמדותו, ביטל אותה לאור המצב הביטחוני והמרוץ לנשיאות נערך כולו בשלב הראשוני לפחות מאחורי הקלעים מאחר שהקשב הציבורי לא נמצא בזירה הזו. ככל שיתקרב תאריך הבחירות בשני ביוני, המאבק על כל קול בכנסת בבחירות שייערכו מאחורי פרגוד יהפוך פומבי - עד לרגע האחרון.

פרופ' שמעון שטרית: "בעת הזו צריך נשיא שיאחד את עם ישראל, השסוע והמפולג. אני, שעשיתי את כל הדרך מילד קטן שנולד במרוקו וגדל בשכונת עולים ובמעברה בטבריה וצמח לצמרת האקדמית המשפטית הכלכלית והפוליטית אוכל בהחלט להיות מקובל על כלל הציבורים במדינה ולפעול למען מדינה מאוחדת יותר ומחוברת יותר".