עסק ביום | פיצ'ר

"את הכוחות שלי אני שואב מהמון אנשים, חלקם לא מכירים אותי, שמתקשרים ושואלים איך אפשר לעזור"

סעיד שאמי (47), נשוי ואב לשתי בנות ולבן • הבעלים של מסעדת פלוקה בעכו • "כשאי-אפשר היה לפתוח את המסעדה, בישלתי בצימרים ועבדתי סופרמרקט" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

סעיד שאמי, הבעלים של מסעדת פלוקה בעכו / צילום: מני מתוק
סעיד שאמי, הבעלים של מסעדת פלוקה בעכו / צילום: מני מתוק

כשסעיד שאמי קיבל שיחת טלפון בה הוא התבקש להגיע דחוף למסעדה שלו לאחר שפגעו בה, הוא לא האמין: "חשבתי שעובדים עליי. הלכתי באותו יום לבדוק מה קרה במלונות של חברים שלי באפנדי ובעכוטיקה שנשרפו, וחברים צלצלו ואמרו שהדלת של המסעדה שבורה. הלכתי לשם בקור רוח וכשהגעתי, נדהמתי. הכול היה שבור בפנים, הקופה, הציוד מנותץ על הרצפה, הדלת מרוסקת ראיתי שחור בעיניים וחשבתי שאחרי כל מה שאני תרמתי לקהילה זה מה שמגיע לי?"

שאמי פתח את מסעדת פלוקה בעכו לפני שלוש שנים. מזה 11 שנים שהוא עובד עם נוער בסיכון, מלמד אותם לבשל, גם מזון כשר "כי מי שמבשל פה צריך להכיר את כל הצרכים של הסועדים". הוא עבד במלונות באילת, באוניות קרוז, למד 10 שנים בלונדון ועולמו נסוב סביב המטבח. "אין לי משהו אחר לעשות, זו הפרנסה שלי ושל המשפחה. בישול זה החיים שלי".

"לפני שלוש שנים החלטתי לפתוח עסק משלי. מכרתי את הבית הקמתי את פלוקה ותוך שנה אפשר להגיד שנהייתי כוכב. ואז הגיע הקורונה. אני לא יודע איך אבל החזקנו מעמד. כשאי-אפשר היה לפתוח, הלכתי לבשל בצימרים, במלון עכוטיקה, ועבדתי בקצבייה בסופרמרקט". הקורונה נגמרה, והגיעה המלחמה - זו שבתוכנו. "אני יודע שמי שהרס לי את המסעדה זה קומץ ולפי המצלמות זה קרה בשלוש לפנות בוקר.

"את הכוחות שלי אני שואב מהמון אנשים, שחלקם לא מכירים אותי שמתקשרים ושואלים איך אפשר לעזור ולחבק, מציעים לשלוח לי כסף. זה מרגש כל כך ואני אומר להם, אל תשלחו כסף, תבואו לאכול כשנפתח שוב. אני מאמין שכל מה שקורה עכשיו יעבור ונחזור לשגרה אינשאללה.

"אני מאמין שבסופו של דבר הרוב הוא נגד מה שקורה, רוב העם רוצים לחיות ביחד, ליהנות מהאווירה של הביחד. זה לא דו-קיום, כמו שאומר אורי חבר שלי (אורי ירמיאס, ממסעדת אורי בורי שנשרפה, מר"ח), זה לא דו-קיום, זה רב-קיום. הקומץ הקיצוני ששרף את המלונות ואת המסעדות בעכו הוא מיעוט. בהתחלה שקעתי, וחשבתי שייקח שנים עד שנוכל לשקם את המצב אבל התמיכה שאני מקבל מכל כך הרבה אנשים משקפת לי שזה יחלוף מהר ממה שחושבים".

במסעדה שממוקמת ברחוב סאלח א-דין המרכזי בעכו, עובדים כל בני המשפחה. "אימא, אבא ואחותי. הבת שלי בת השמונה מכינה כנאפה והשנייה מכינה סביצ'ה. גם הבן עובד במסעדה, זה עסק משפחתי וחמים, כולנו פה ביחד. את התוצרת אני מביא מהדייגים של עכו ואת התבלינים מהשכן שליד. המזווה שלנו זה החנויות מסביב".

השבוע התגייס שאמי לפרויקט מסעדנים למען השלום ביוזמת מסעדנים ישראלים מכלל המגזרים והדתות בחברה הישראלית שהצהירו כי הם "מסרבים להיות אויבים ומתחייבים לארח באהבה כל אדם ללא הבדל דת, מין וגזע".

ביום חמישי מתכנן שאמי לפתוח מחדש את המסעדה. "אני רוצה לפתוח כי חוץ מלבשל אני לא יודע לעשות משהו אחר. בעוד שבועיים אכין ארוחה חגיגית לכל הלקוחות שתמכו בי. עכשיו נדאג להשיב את המציאות שהייתה לנו לפני".

שאמי הוא עכואי מבטן ומלידה. "אני יודע שמה שקרה למסעדה לא היה מכוון אליי באופן אישי. התמונות שראו של תושבים שהתגייסו לשקם את הנזקים לעסקים, זה הרוב של עכו. אני גם יודע שאם המשטרה הייתה מגיעה לפה לא היינו מגיעים למצב הזה. הם היו צריכים להיות פה מההתחלה ולתפוס את זה בזמן. הייתי מעדיף שהמשטרה תעשה את העבודה שלה כמו שצריך. הכוח של הרוב שרוצה שיהיה פה טוב יוביל לכך שאולי גם נצא מזה מחוזקים, נחזור לאחווה דרך האוכל. ביום חמישי כבר לא יהיה זכר לנזק ומה שיישאר זה הזיכרון אצלי בלב". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il