מביטקוין לדוג'קוין: מה מניע את עליית מטבעות הקריפטו ומה טומן העתיד

המטבעות הדיגיטליים נסקו בערך במהלך מגפת הקורונה, אבל ישנם עדיין חסמים לאימוץ נרחב שלהם

דוג'קוין / צילום: Shutterstock
דוג'קוין / צילום: Shutterstock

מטבעות קריפטו כמו ביטקוין, אתר ודוג'קוין עלו לגבהים שמשקיעים מעטים חשבו שיגיעו אליהם לפני שנה. העלייה כל כך נמרצת שאפילו המשקיעים האופטימיים ביותר שואלים: האם היא יכולה להימשך?

הכוחות המניעים את שגעון הקריפטו משקפים את אלה שהביאו את מניות גיימסטופ לעלות מאוד מוקדם יותר השנה. כסף עודף מצ'קים של הסיוע שנועד לעזור לחלשים בחברה לשלם שכר דירה מצא את דרכו לחשבונות מסחר המציעים מסחר בחינם. בינתיים, אנשים בכל העולם נמצאים יותר זמן בבתים ומול המסכים, בגלל שהמגפה סגרה עסקים.

מגבלה על מסחר במניות על ידי חברות הבורסה מוקדם יותר השנה אולי דחפה חלק מהסוחרים היומיים מרדיט לכיוון הקריפטו, אומרים משקיעים. אימוץ הביטקוין על ידי מנכ"ל טסלה אילון מאסק והנפקת בורסת הקריפטו קוינבייס (Coinbase) הוסיפו דלק לראלי הזה.

מעבר לביטקוין

שגעון ה־NFTs, האסימונים שאינם בני החלפה, הוביל לפרץ פעילות באתריום, הבלוקצ'יין המבוסס על רשת מחשבים המספק תעודות מקוריות לרוב ה־NFTs. אתר, המטבע הדיגיטלי הנסחר בפלטפורמה, עלה לשווי שיא בעת שיותר ויותר אנשים מאמצים את הטכנולוגיה. NFTs הם יחידות כמו ביטקוין, אך הם קשורים קשר ייחודי ליצירת אמנות דיגיטלית, יצירה אמיתית או חפץ אחר בעולם האמיתי ומשמשים כתעודת מקוריות שלהם. התעודות נמכרות כנכס דיגיטלי בפני עצמו.

כוחן של רשתות חברתיות

בשנה בה משקיעים אינדיבידואליים השתמשו ברשתות חברתיות על מנת לגרום למחירי נכסים לעלות, לא היה מהלך בשווקי המטבע הדיגיטלי שסימל את כוחם של הממים יותר מעליית הדוג'קוין. מדובר במטבע קריפטו שנהגה כבדיחה אך בכל זאת עלה השנה ביותר מ־10,000%, נכון ליום שישי.

סך שווי השוק של דוג'קוין התנפח ליותר מ־80 מיליארד דולר בשיא שהגיע אליו מוקדם יותר החודש, לעומת שווי של פחות מ־600 מיליון דולר בסוף שנה שעברה. תשומת לב רבה שהוקדשה להלצת הקריפטו על ידי מאסק והראפר סנופ דוג, בין היתר, הפך משתמשי רשתות חברתיות לסוחרים יומיים שעודדו קונים חדשים להצטרף לקלחת במטרה לדחוף את שווי המטבע ל־1.1 דולר. כיום הוא נסחר סביב חצי דולר.

יוצרי הדוג'קוין מעולם לא התכוונו שלמטבע יהיה ערך בעל משמעות. במקום זה, סוחרים עושים ספקולציה שימשיך לטפס אך ורק בגלל המומנטום ברשתות חברתיות. זה יכול להותיר משקיעים חשופים יותר להפסדים ולתנודות מחיר פתאומיות כשההתלהבות תתפוגג.

התנודות הקיצוניות של הדוג'קוין מהוות אזהרה גם למשקיעי ביטקוין. בעוד שתומכי הקריפטו הראשון מצביעים על השימושיות של המטבע כגידור נגד אינפלציה או כמקום לאחסון ערך, אין לו היסטוריה ארוכת טווח כאף אחד מהדברים האלה, והערך שלו קשור קשר הדוק לסנטימנט ולמומנטום. אם הסנטימנט יפנה נגד המטבע, מחירו עלול להתרסק, ועליית מחיר היא המאפיין המושך ביותר משקיעים חדשים לביטקוין.

למרות ששוורי ביטקוין נוהגים להצביע על ההתקבלות הגוברת של המטבע בקרב משקיעים מוסדיים כאחד הגורמים המניעים את הראלי שלו, ישנם סימנים לכך שהביקוש התאגידי ירד בחודשים האחרונים אפילו כשהמחיר עלה. מספר עסקאות הביטקוין הגדולות, שבאופן טיפוסי נעשות על ידי מנהלי כספים, ירד מעט ברבעון הראשון לעומת הרבעון הרביעי, על פי דו"ח של בורסת הקריפטו OKEx. וזרימת המוצרים הנסחרים לבורסות קריפטו ירדו משיא שהגיעה אלוי בינואר, על פי חברת ניהול הנכסים מלונדון CoinShares.

חוזים עתידיים ומסחר באופציות

נפח המסחר טיפס במהלך המגפה בתוך כך שמאגר הולך וגדל של משקיעים השיגו גישה לשווקי הקריפטו דרך מגוון פלטפורמות. באופן ראוי לציון, נפח המסחר בנגזרות גבר על מסחר הספוט, ומשקיעים שמו יותר מ־200 מיליארד דולר בהימורים על נכסים דיגיטליים, בימים הכי צפופים השנה.

השימוש הגובר בנגזרות קריפטו הוא בעל משמעות בגלל שמשקיעים יכולים להשתמש בשווקים כאלה על מנת לעשות הימורים גדולים עם תשלום קטן מראש, ובפועל לבצע מינוף, הנוהג של הלוואה על מנת להגדיל את הרווחים. הרבה מהעלייה במסחר באופציות וחוזים עתידיים קרתה בנגזרות בבורסות קריפטו שיש עליהן רגולציה מועטה וניתן לבצע בהן מידה גדולה יותר של מינוף מאשר בבורסה רגילה כמו CME Group. השימוש במינוף יכול להאיץ הפסדים לסוחרים כשיש ירידת מחירים.

קריפטו בתוך ההקשר

הודות לעלייה של ביטקוין, אתר ודוג'קוין, הערך של כל שוק הקריפטו תפח ליותר מ־2 טריליון דולר, לעומת 260 מיליארד דולר לפני שנה. הדוג'קוין לבד - עם שווי שוק של כ־67 מיליארד דולר - שווה יותר מ־75% מהחברות הרשומות במדדS&P 500. למרות שהמטבעות הדיגיטליים עלו בחודשים האחרונים, כקבוצת נכסים, הם עדיין נותרים חלק קטן מהשוק העולמי למניות, אג"ח וזהב.

מכשולים בדרך

למרות הכניסה לשוק, הביטקוין נאבק למצוא שימוש חוץ מאשר ככלי לספקולציה. ישנם צופי תעשייה שאומרים שהוא חייב לתפוס תאוצה כצורת תשלום על מנת להפוך ליותר נפוץ. להוציא אותו אינו דבר קל, והשימוש בו לרוב מוגבל לרכישות ברמה גבוהה.

אחד מהחסמים: עמלות על העברות המובנות בקוד של הרשת, והן משתנות על פי התעבורה. משתמשים משלמים עמלות גבוהות יותר על מנת להעביר את העסקאות שלהם לראש התור. הסכומים האלה הרקיעו שחקים במקביל לכך שמטבעות הקריפטו הפכו לפופולריים והגבילו את ההיגיון של לעשות בקריפטו עסקאות קטנות או בינוניות.

הרבה מהחברות שחשפו לאורך השנים תוכניות לקבל תשלומים בביטקוין אחר כך מסמסו את התוכניות האלה בשקט. גם מאסק צייץ ביום רביעי בטוויטר שטסלה תפסיק לקבל תשלומים בביטקוין על רכישות כלי רכב חשמליים.

הוא הצביע על אתגר אחר אתו מתמודדת התעשייה: חששות לגבי ההשלכות הסביבתיות של כריית מטבעות קריפטו.

הביטקוין מסתמך על מחשבים שונים המתחרים לפתוח מטבעות חדשים על ידי פתרון חידות מתמטיות המשמשות לאבטחת הרשת, תהליך הידוע ככרייה. תוצר לוואי של הטיפוס של הביטקוין כלפי מעלה הוא שיותר מחשבים מתחרים על השגת מטבעות חדשים, והרווחיות של הכרייה הכפילה עצמה מתחילת השנה.

זה הוביל לחששות שלעליית הביטקוין עשויה להיות השפעה סביבתית גדולה יותר של משל מטבעות קריפטו אחרים, כאשר יותר מחשבים משמשים לחיפוש ביטקוין ומשתמשים ביותר חשמל מאשר בעבר.