הורדת דירוג? לא כל כך מהר. מה באמת מטריד את מודי'ס לגבי ישראל

בחברת דירוג האשראי מודי'ס פחות מודאגים מהמצב הביטחוני • הדירוג לישראל לא השתנה, אך השיתוק הפוליטי והיעדר תקציב, מהווים סיכון לדירוג • עד כמה אנו קרובים להורדת דירוג, וממה באמת צריך לדאוג?

שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה וולמן
שר האוצר ישראל כ"ץ / צילום: דוברות הכנסת עדינה וולמן

חברת דירוג האשראי מודי'ס (Moody's) פרסמה אתמול התייחסות לדירוג האשראי של ישראל, ממנה עולה כי הדירוג נותר ללא שינוי ( ברמה A1 עם אופק יציב), אך נראה כי בחברת הדירוג מוטרדים יותר מהמצב הפוליטי מאשר מהמצב הביטחוני.

במודי'ס מעריכים שההסלמה הביטחונית אינה צפויה להעיב במידה ניכרת על הכלכלה המקומית, אך במקביל הזהירו כי עליית המתיחות מסבכת עוד יותר את המציאות הפוליטית בישראל ותקשה עוד יותר בהקמת קואליציה יציבה.

במודי'ס מזהירים מפני השיתוק המתמשך לקראת האפשרות לבחירות חמישיות, וכותבים כי הפוליטיקה ההפכפכה והיעדר תקציב פגעו ב'אינרציה' של רפורמות מבניות במשק הישראלי. להערכתם, כל אסטרטגיה לצמצום הגרעון תהיה מאתגרת עקב מחלוקות בקרב הקואליציה הבאה אם תקום.

הפחתת דירוג האשראי לא רק שמאירה את המדינה באור שלילי אלא מייקרת את הריבית שאותה מדינה נדרשת לשלם על חובות שהיא מגייסת בשוק הבינלאומי. גם ללא האפשרות של בחירות חמישיות, הגרעון הענק, היחס חוב-תוצר הגבוה, השיתוק הפוליטי וניהול המדינה ללא תקציב - רק אלו לבדם מספיקים להורדת דירוג לישראל. אז מה פשר ההודעה של חברת הדירוג?

הפרספקטיבה הראויה לדוח של מודי'ס קשורה בעיקר למשקיעים הזרים שמעוניינים להתייחסות כלשהי לגבי ישראל נוכח ההסלמה הביטחונית. אם נשפוט לפי שוק המט"ח והאג"ח אז גם לפני הדוח של מודי'ס המשקיעים הזרים לא התרגשו מההסלמה.

אז מה הסיכוי להורדת דירוג? בדרך כלל, לפני הורדה של הדירוג, חברת הדירוג משנה את האופק של הדירוג, אך זהו לא המצב כעת. מעבר לכך, במוד'ס ציינו לטובה את התאוששות המשק ממשבר הקורונה נוכח ההתכווצות הנמוכה יחסית בתוצר (של 2.6% ב-2020), וצפי לצמיחה של 5% ב-2021. מנגד, במודי'ס מעריכים כי סיבוב הלחימה הנוכחי יעלה למשק כ-3.5 מיליארד שקל, כ-0.3% מתוצר המשק, והיחס בין החוב לתוצר של ישראל יעלה ל-80% עד 2024. 

מה שכן אמור להטריד הוא שבחברת הדירוג הפנימו שגם סבב לחימה לא ישנה את המצב הפוליטי, וזה לפי מודי'ס עשוי להיות משהו שיעלה לישראל בדירוג בעתיד במידה ולא ימצאו דרך להתגבר על השיתוק הפוליטי.