לקראת עולם חדש: ביידן מציע מס חברות גלובלי מינימלי של 15%

ההצעה נעשתה בניסיון ליישר קו בעולם ולעצור את מה ששרת האוצר ג'נט ילן הגדירה בנאום בשבוע שעבר כ"מרוץ לתחתית" • לפי ילן, קביעת מס חברות מינימלי עולמי תבטיח שהכלכלה העולמית תשגשג בצורה שתעזור לעודד חדשנות וצמיחה אם תנאי המס ישתוו

ג'נט ילן וג'ו ביידן / צילום: Reuters, KEVIN LAMARQUE
ג'נט ילן וג'ו ביידן / צילום: Reuters, KEVIN LAMARQUE

הממשל בוושינגטון מציע מס חברות גלובלי מינימלי של 15% בניסיון ליישר קו בעולם ולעצור את מה ששרת האוצר, ג'נט ילן, הגדירה בנאום בשבוע שעבר כ"מרוץ לתחתית". עם זאת, משרד האוצר האמריקאי הודיע שמס החברות בגובה 15% הוא רק הצעד הראשון ובהמשך הם ידחפו לכך ששיעורו יהיה גבוה יותר.

הצעה זו מגיעה לאחר שפקידים במשרד האוצר העוסקים במדיניות המס השתתפו בפגישות עם פקידים מ־24 מדינות בימים האחרונים, במסגרת דיוני המס של ה־OECD.

הסכם מקיף לקביעת מס חברות גלובלי מינימלי הוא אחד הסעיפים שהממשל הכניס לתוכנית המס שלו, שכוללת מספר שינויים בתקנות המס שאמורות לממן בתוך שמונה שנים את תכנית התשתיות של ביידן, שהייתה צפוי לעלות 2.3 טריליון דולר, אך ככל הנראה תעלה בסוף 1.7 טריליון דולר. זאת, כדי להשיג את הסכמת הרפובליקאים ובכך להפוך את התוכנית לדו־מפלגתית - עניין בעל חשיבות בארצות-הברית.

המס האמריקאי יהיה גבוה יותר

מס גלובלי מינימלי של לפחות 15% יהיה נמוך ממס החברות שהנשיא ג'ו בידן שואף לו בארה"ב וכן משיעור המס המינימלי שהציע לחברות אמריקאיות בינלאומיות.

כחלק מתוכנית המס שלו, ביידן מבקש להגדיל את מס החברות ל־28%. זה אמנם גבוה משמעותית יותר ממס החברות הנוכחי שעומד כיום על 21%, אך הוא גם נמוך משמעותית משיעור המס שהיה לפני כניסת טראמפ לבית הלבן, ב־2017 - אז הוא עמד על 35%.

כמו כן, התוכנית של ביידן מבקשת להעלות את מס המינימום שמשלמות חברות בינלאומיות מ־10.5% ל־21%, שיחושבו על בסיס המס נתון בכל מדינה בהן החברות ממוקמות.

על פי Tax Foundation, מכון מחקר מוושינגטון שנוסד ב־1937, מס החברות הממוצע ב־2020, כפי שנמדד ב־177 מדינות שונות, עומד על מעט מתחת ל־24%. באירופה, אחת מהמתחרות המרכזיות של ארה"ב, הממוצע האזורי היה נמוך יותר - קצת פחות מ־20%; באפריקה הוא גבוה יותר ועומד על 28.5%. הניסיון לנצח בזירה הזו מול העולם, היה בין היתר אחת מהסיבות של טראמפ להורדת מס החברות מ־35% ל־21% ב־2017.

בנאום שנשאה בחודש שעבר שרת האוצר ג'נט ילן היא אמרה שקביעת מס חברות מינימלי עולמי תבטיח שהכלכלה העולמית תשגשג בצורה יותר טובה שגם תעזור לעודד חדשנות וצמיחה אם תנאי המס ישתוו.

ילן אמרה באותו נאום באפריל כי ממשל ביידן מחויב להחזיר את ארה"ב לכיסא ההנהגה של העולם כדי לסייע בהתחזקות הכלכלה העולמית, וכן קידום האינטרסים האמריקאים. לשם כך, אמרה ילן, ארה"ב זקוקה לנוכחות חזקה בשוק העולמי ותשתף פעולה עם שותפים שמעוניינים בכך, אך הוסיפה גם שהיא לא נרתעת מאתגרים צפויים, בין היתר מכיוונה של סין.

"היחסים הכלכליים שלנו עם סין, כמו מערכת היחסים הרחבה שלנו עם סין, יהיו תחרותיים היכן שהם צריכים להיות, שיתופיים היכן שהם יכולים להיות, ולעומתיים היכן שהם חייבים להיות", אמרה.

במהלך הדיונים השבוע, אמרו אנשי משרד האוצר האמריקאי שהם מאמינים שעליהם ליצור סביבה בה חברות יעבדו יחדיו לשמור על בסיס המס שלהן ולהבטיח ש"המערכת" מתנהלת בצורה הוגנת. הפקידים אמרו ששיעור מס החברות הגלובלי הנוכחי - שהוא בפועל 0% - חותר תחת יכולתן של מדינות להגדיל את ההכנסות שלהן.