דוד ברודט מתפטר מתפקידו כיו"ר אל על לאחר כחצי שנה

יו"ר אל על דוד ברודט הודיע לדירקטוריון החברה על התפטרותו לאחר כחצי שנה בתפקיד • ברודט: "באתי ל'שירות מילואים'. ביני לביני קבעתי לי יעדים, ואני שמח לומר שהם הושגו בהתאמה"

דוד ברודט / צילום: איל יצהר
דוד ברודט / צילום: איל יצהר

באוקטובר 2020 מונה דוד ברודט ליו"ר אל על , והיום (א') הוא מודיע על עזיבה. במכתב ששלח ברודט, לשעבר יו"ר בנק לאומי, הוא כותב כך: " אני מודיע בזאת על התפטרותי מתפקידי כיו"ר דירקטוריון אל על. חשבתי להתפטר עם קבלת הסיוע מהמדינה. עיכבתי את התפטרותי עד לסיום הלחימה, לא מתפטרים כשהתותחים רועמים.

"נכנסתי לתפקידי כיו"ר הדירקטוריון בתקופה קשה לאל על, לאחר שני סגרים שהשביתו כמעט לחלוטין את פעילותה (אוקטובר 2020 ), כאשר מצבה הפיננסי היה בכי רע. בתקופת כהונתי חוותה החברה סגר שלישי ממושך והשבתת נתב"ג לטיסות - אירועים שהמשיכו להקשות מאוד על החברה מכל הבחינות.

"הצטרפתי לאל על בגלל מצבה החמור, מתוך הכרה בחשיבותה כחברת התעופה הלאומית של ישראל. אל על היא נכס אסטרטגי מהותי ביותר למדינת ישראל, במיוחד לנוכח העובדה שהתעבורה האווירית היא כמעט הדרך היחידה לכניסה ויציאה של נוסעים מישראל ואליה, ואל על פועלת תמיד גם במצבים בהם חברות התעופה הזרות, דוממות.

"ראיתי חובה וזכות להצטרף לאל על בשעתה הקשה, להיות שותף במאמץ האדיר להבטיח את הישרדות החברה, בימים בהם נסגר העולם לתעופה אווירית, ולהכין אותה להתאוששות שאחרי המשבר. לא הסתרתי, ואף אמרתי כי באתי ל'שירות מילואים'. ביני לביני קבעתי לי יעדים, ואני שמח לומר שהם הושגו בהתאמה. תקופת 'שירות המילואים' שלי באה מבחינתי לסיומה.

"בתקופת כהונתי כיו"ר אל על פעלתי ללא לאות, במאמץ עצום, להשיג לחברה את הנדרש לה. לצלוח את המשבר הגדול שעבר עליה מאז נוסדה. הובלתי את המשא-ומתן על ההסדרים מול האוצר, יחד עם מהלכים נוספים שהחברה עשתה מול שוק ההון והבנקים. מהלכים אלה הבשילו למתווה כלכלי-פיננסי של החברה עם משרד האוצר. המתווה אושר בממשלה, והכסף הגיע לחברה לפני ימים ספורים. הצעד הזה מצטרף להנפקה מוצלחת שהחברה ביצעה בחודש פברואר 2021, ולהנפקה הנוספת המתוכננת לקיץ.

"אל על גם נקטה בתקופה הזו צעדי התייעלות חשובים שהקלו על מצבה. ההסדר עם המדינה יסייע לאל על לשלם את החובות ללקוחות ולספקים, ולפצות עובדים אשר ייפרדו מהחברה על-פי הסכמי ההבראה וההתייעלות (בסיועה של ההסתדרות הכללית). הובלתי מהלכים למינוי מנכ"ל חדש לחברה (אביגל שורק, מר"ח) וחברי הנהלה חדשים, שיחד עם חברי הנהלה הוותיקים מהווים צוות הנהלה מקצועי ומסור.

"אני גם גאה שדאגתי בכל התקופה הקשה שאל על, כחברה ציבורית, תשמור על כל כללי הממשל התאגידי ועל משטר דיווחים תקין ומסודר. אל על היא חברה ותיקה שידעה להתמודד עם אתגרים במהלך שנותיה, ואני מאמין שהיא תדע להתמודד גם עם האתגר הקשה הזה. יש עוד הרבה מה לעשות כדי להתאושש מהמשבר החמור שפקד את אל על, אבל אני בטוח שיש לה כעת את כל התנאים והכלים להצליח.

"לאל על יש בעלי שליטה שהוכיחו, במהלך החודשים האחרונים, את מחויבותם לחברה; יש לה דירקטוריון מנוסה; יש הנהלה מקצועית ומוכשרת המורכבת מעובדים חדשים וותיקים, אשר תדע להוביל את החברה קדימה; וכמובן עובדים המסורים לחברה וליעדיה. גם הממשלה הוכיחה את רצונה בשרידות החברה לטווח ארוך והגישה סיוע לחברה.

"אני מודה לכם, חברי הדירקטוריון, על שיתוף-הפעולה הפורה בתקופה כה מורכבת. תודה להנהלה בראשות המנכ"ל, על עבודתכם המסורה. למדתי בתקופה הקצרה ששמשתי כיושב-ראש דירקטוריון אל על להעריך ולאהוב את החברה, ואני מאמין ביכולותיה לצאת מהמשבר.

"אל על היא חברה חיונית למדינת ישראל, ואני משוכנע כי הדירקטוריון, ההנהלה והעובדים ייעשו את כל המאמצים כדי שהיא תהיה חברה מצוינת המספקת שירותי תעופה יעילים, תחרותיים ובטוחים, עם חוויית שירות טובה ללקוחותיה. אתבונן מבחוץ ואשמח בהישגי החברה".

הפסד של 86 מיליון דולר ברבעון

בשבוע שעבר פרסמה אל על דוחות לרבעון הראשון של 2021. לפי הדוח,  מצבה הפיננסי של חברת התעופה ממשיך להיות עגום על רקע חוסר הוודאות הנמשך בענף התעופה העולמי עקב משבר הקורונה, וזאת גם תחת ידיו של בעל השליטה הטרי יחסית, אלי רוזנברג. 

אומנם בסיכום רבעוני אל על הצליחה לצמצם את הפסדיה כמעט ב-40% ביחס לרבעון המקביל ב-2020, בזכות צמצום הוצאותיה, אולם הם נותרו משמעותיים בסך 86 מיליון דולר, אחרי הפסד של כ-140 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 - שנה שאותה סיכמה בהפסד עצום של 531 מיליון דולר.

בשורה העליונה, בהשפעת הקורונה הכנסות הרבעון של אל על הצטמקו ביותר מ-60% והסתכמו ב-117 מיליון דולר, וההפסד הגולמי גדל; אך כאמור החברה צמצמה את הוצאותיה, כחלק מהצעדים שנקטה להתמודדות עם המשבר, כך שההפסד התפעולי שלה הצטמצם, ולאחר הפחתת הוצאות המימון, גם ההפסד הנקי קטן.