לא מוותרים: איכות השלטון פנתה פעם נוספת לשר המשפטים בבקשה שיורה על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בפרשות רות דוד

בעבר פנתה התנועה לאיכות השלטון למי שכיהנו כשרי משפטים - איילת שקד ואבי ניסנקורן - כדי שיפעלו להקמת ועדת בדיקה ממשלתית לפרשה, אך לא קיבלה את מבוקשה • לטענת התנועה, הפרשה עוררה רעידת אדמה באמון הציבור במערכת המשפט ואכיפת החוק, ועל כן ראוי שתיחקר בצורה מעמיקה

רות דוד / צילום: רפי קוץ
רות דוד / צילום: רפי קוץ

לא מוותרים: התנועה למען איכות השלטון פנתה פעם נוספת לשר המשפטים, בני גנץ, בבקשה שיורה על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית שתבחן לעומק את אופן טיפולה של מערכת אכיפת החוק בפרשות רות דוד, פרקליטת מחוז תל אביב לשעבר המואשמת בפרשת עו"ד רונאל פישר.

זאת, לדברי התנועה, "על מנת להבטיח כי פרשות אלה וגרורותיהן ייחקרו לעומק ולרוחב, במטרה להשיב את אמון הציבור בטוהר מערכת אכיפת החוק, ולהביא למיצוי הדין כלפי אלה שפגעו והשחיתו מערכת זו".

בפנייתה לשר מציינת התנועה כי היא פנתה בעבר כמה פעמים בבקשה דומה לקודמיו בתפקיד, השרים לשעבר איילת שקד ואבי ניסנקורן. "בפניות אלה הבענו את חששנו כי למרות שהועלו חשדות קשים ביותר נגד דוד, לצערנו עולה החשש כי מערכת אכיפת החוק מנסה להפחית מחומרת ההאשמות נגדה, בפרט בתקופת כהונתה שבה השפעתה על המערכת הייתה גדולה יותר, וכי מערכת אכיפת החוק מונעת את מיצוי החקירה בעניינה".

לדברי התנועה, "ההחלטה שלא לחקור את הפרשה עד תום ולהפיק לקחים נדרשים - אף במחיר של חשיפת כשלים מערכתיים - פוגעת אנושות באמון הציבור במערכת אכיפת החוק, בניקיון הכפיים של הגורמים השונים וביכולתה של המערכת לבחון את עצמה ולתקן כשלים שצצים".

לפי הבקשה, "למעשה, פרשת רות דוד, עוררה רעידת אדמה של ממש באמון הציבור במערכת המשפט ואכיפת החוק במדינת ישראל, ולטעמנו רק הליך בדיקה מעמיק, קפדני ואמיתי יוכל לרפא במקצת את השבר הגדול שיצרה הפרשה".

נוכח האמור, מבקשת התנועה משר המשפטים גנץ כי "תורה על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית, בראשות שופט בדימוס, בנושא אופן טיפולה של מערכת אכיפת החוק בפרשות רות דוד, אשר תעמיק ותבחן את התנהלותה של הגב' דוד כפרקליטת מחוז תל אביב בשנים 2010-2002, תבחן את התנהלות הפרקליטות בכלל, וכן את אופן הטיפול של מערכת אכיפת החוק בפרשת רות דוד".

חשד שפעלה לטובת לקוחות של רונאל פישר

נזכיר כי דוד, פרקליטת מחוז תל אביב (פלילי) לשעבר, נחקרה בחשד כי לביצוע עבירות פליליות בזמן היותה עובדת ציבור בכירה בפרקליטות. בין היתר, עלה חשד כי היא פעלה לטובת לקוחות של עו"ד רונאל פישר שהיה מקורב אליה.

ואולם, במרץ 2016 החליט היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לסגור את תיק החקירה נגד דוד בנוגע לתפקודה כפרקליטה. עם זאת כתב היועמ"ש כי "התנהלותה של רות דוד כפי שהתגלתה בחקירה היא בעייתית ואינה עומדת בקנה אחד עם נורמות ההתנהגות המצופות מפרקליט בפרקליטות המדינה".

דוד עומדת כיום לדין בגין עבירה של שיבוש מהלכי משפט בתיק רונאל פישר.

*** חזקת החפות: גם לאחר העמדתה לדין, רות דוד מכחישה את המיוחס לה בכתב האישום, ועומדת לה חזקת החפות.