למרות הירידה בהכנסות: שטראוס סוגרת רבעון עם עלייה של 30% ברווח הנקי

סגירת נקודות המכירה של קפה עלית בזמן הסגר הביאה לירידה של 11% בפעילות הקפה בישראל • בברזיל הפעילות דווקא צמחה ב-10% • השלכות מגפת הקורונה עדיין ניכרות במכירות שטראוס בשאר העולם

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: ענבל מרמרי
מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה / צילום: ענבל מרמרי

קבוצת המזון שטראוס  סיכמה את הרבעון הראשון של 2021 עם צמיחה חדה ברווח הנקי, למרות ירידה בהכנסות. המניה בתל אביב מגיבה בירידה קלה.

שטראוס רשמה מכירות של 1.51 מיליארד שקל ברבעון הראשון, המשקפות ירידה של 2.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. עם זאת, על בסיס הדוחות הניהוליים, שכוללים גם איחוד יחסי של שותפויות בשליטה משותפת (ובנטרול השפעת מיזוגים ורכישות והשפעת הפרשי תרגום מט"ח) הירידה התמתנה ל-0.4% בלבד - 2.06 מיליארד שקל.

היציבות במכירות נבעה מעלייה בהכנסות שטראוס מים בישראל ובסין, מיציבות בהכנסות של שטראוס ישראל ושל חברת הקפה במטבע מקומי, ומנגד בשל ירידה במכירות חברת סברה בארה"ב בעיקר בשל השפעות הקורונה. למרות היציבות במכירות, השיגה החברה ברבעון הראשון צמיחה של 16.4% ברווח התפעולי ל-277 מיליון שקל.

הרווח הנקי לבעלי המניות צמח ברבעון הראשון ב-30.1% ועמד על 203 מיליון שקל. במהלך הרבעון סיימו שלוש מחברות חממת הפודטק של הקבוצה (The Kitchen) סבבי גיוס בסכום מצרפי של כ-40 מיליון שקל. כתוצאה מסבבים אלה רשמה החברה ברבעון זה רווח מירידה בשיעור החזקה ומאיבוד שליטה של כ-30 מיליון שקל. אחת מהחברות האלה, פליינג ספארק , השלימה במהלך הרבעון הליך הנפקת מניות בבורסה של תל אביב.

לדברי שטראוס, תוצאות הרבעון הושפעו בעיקר ממגפת הקורונה, ששינתה את דפוסי החיים, הכלכלה והצריכה ברחבי העולם. "הרבעון הראשון של 2021 התאפיין בשונות רבה - בחלק מהמדינות שהקבוצה פועלת בהן השפעת המגפה הייתה כבר נמוכה, אך באזורים אחרים כמו אירופה ואמריקה אנו עדיין רואים את ההשלכות על הפעילות הכלכלית ועל הצריכה", מסרה החברה.

חומרי הגלם מתייקרים

ברבעון הראשון והשני של השנה, מציינים בשטראוס, חלה התייקרות של חומרי גלם, חלפים וחומרי אריזה. "בין היתר, התייקרו מחירי הקפה הירוק (בבורסות העולם ובברזיל בפרט), הסוכר, החלב הגולמי (מחיר המטרה), מחירי האנרגיה, אריזות פלסטיק, המתכות ועוד", פירטו בחברה. "כמו כן, חלה עלייה חדה בתקופה זו במחירי התובלה הימית המשפיעים על כלל הסחר העולמי. משברי שינוע הסחורות ברחבי העולם גם הביאו עמם אתגרי זמינות וייצור".

ומתי ההתייקרויות יתגלגלו לצרכנים? בשטראוס אומרים כי "החברה עוקבת אחר השפעות עליית מחירי התשומות השונות על פעילותה, ובוחנת תוכניות ודרכי פעולה, לרבות פיתוח ושיפור מוצרים, ניהול ההון החוזר, התייעלות תפעולית ולוגיסטית, מדיניות גידור מחירי סחורות, הרחבה וגיוון של ספקים וחומרי גלם, מדיניות המחרה ועוד".

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גיורא בר-דעה, הצהיר כי זה רבעון משביע-רצון מבחינת הקבוצה, והדגיש: "גם ברבעון זה אנו עדים לכך שהפריסה הגאוגרפית הגלובלית הרחבה, הגיוון הקטגוריאלי יחד עם הגמישות העסקית, הפיתוח המוצרי והחדשנות מאפשרים לנו לשמור על יציבות בהכנסות ואף לשפר את רמת הרווח והרווחיות. כמו כן, בתחילת מאי החל מפעל הייצור של חברת המים בסין לפעול ואנו צופים שהוא יתרום לצמיחת פעילות הקבוצה".

כבר ברבעון הראשון רשמה שטראוס מים צמיחה של 18.2% בהכנסות (ל-170 מיליון שקל) בהשפעת המכירות הנמוכות שנרשמו ברבעון המקביל בשנה שעברה בסין. מנגד, חברת המטבלים והממרחים האמריקאית סברה רשמה ירידה של 19.2% במכירות (ל-287 מיליון שקל), בעיקר עקב מדיניות הסגרים בארה"ב.

שטראוס ישראל הגדילה ברבעון הראשון את נתח השוק שלה לכ-12.5% משוק המזון והמשקאות בישראל, אולם רשמה ירידה של 0.9% בהכנסות ל-974 מיליון שקל.

פעילות חברת הקפה התאפיינה ברבעון זה בשונות רבה, כאשר לכל מדינה מאפיינים ייחודים. בישראל רשמה פעילות הקפה ירידה של 10.9%, שנבעה ברובה מסגירת נקודות המכירה של רשת קפה עלית במהלך הרבעון. בברזיל לעומת זאת, פעילות הקפה (תחת חברת Três Corações) התאפיינה בצמיחה אורגנית של 10% במטבע מקומי בעיקר בשל עליית מחירים תוך שמירה על נתח השוק, ואולם הושפעה שלילית מהפרשי המטבע. ברוסיה ואוקראינה נרשמה צמיחה במכירות במטבע מקומי בשל עלייה במחירים, ברומניה נרשמה יציבות ואילו בפולין נרשם קיטון זמני במכירות, הנובע ממשא-ומתן עם לקוח, שהמכירות אליו חזרו באפריל.