עד המדינה וסימני השאלה: כך באמת נפתחה החקירה בתיק 2000

היום נפתח שלב העדות של עד המדינה ארי הרו במשפט נתניהו, ועל כן אנחנו מפרסמים מחדש את הכתבה • ארי הרו, לשעבר ראש הסגל של רה"מ, הפך לעד מדינה בתיק 2000 הודות להקלטות של שיחות בין נתניהו לארנון מוזס, שביצע • אלא שמתברר כי בא-כוחו של הרו הוא שמסר את ההקלטות לשי ניצן, והן לא התגלו במקרה, כפי שפורסם • גלובס חושף את מאחורי הקלעים של "ראיית הזהב"

ארי הרו / צילום: מתוך יוטיוב
ארי הרו / צילום: מתוך יוטיוב

כיצד פרצה פרשת 2000, המכונה גם פרשת נתניהו-מוזס, והעוסקת בשיחות המשא-ומתן שקיימו ראש הממשלה בנימין נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, בנוגע לבלימת תפוצתו של העיתון "ישראל היום"? על שאלה זו הוציאה הפרקליטות תעודות חיסיון המאפשרות לה שלא להעביר את המידע הדרמטי לידי סנגוריהם של נתניהו ומוזס, המואשמים בפרשה במרמה והפרת אמונים ובהצעת שוחד, בהתאמה.

הבוקר: ארי הרו, ראש הסגל לשעבר של נתניהו, יעיד בתיק 2000 

הגרסה שפורסמה בעבר בתקשורת היא כי המשטרה מצאה את ההקלטות במקרה בטלפון של עד המדינה בפרשה, ארי הרו, לשעבר ראש הסגל של נתניהו, שהקליט את השיחות לבקשת ראש הממשלה. זאת, לאחר שהטלפון שלו נתפס על-ידי המשטרה במסגרת חקירת פרשה אחרת (פרשת 3H), שבה הסתבך לכאורה הרו.

אולם גרסה זו היא מסך עשן לסיפור האמיתי. בימים האחרונים, בעקבות התעקשות סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, הורה בית המשפט לפרקליטות לחשוף כי הגורם במערכת אכיפת החוק שקיבל את ההקלטות היה פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן בעצמו.

גלובס חושף כעת כי ההקלטות הועברו על-ידי סנגורו של הרו, עו"ד רועי בלכר, בפגישה עם פרקליט המדינה דאז ניצן, בפגישות חשאיות בפברואר ובמרץ 2016, תחת הבטחה לחיסיון מודיעיני - היינו הבטחה כי ההגנה לא תקבל מידע באשר לאופן שבו התקבלו ההקלטות של הרו.

הרו באותה נקודת זמן לא רצה להפוך לעד מדינה, וסנגורו העביר את ההקלטות מתוך הבנה שהפרקליטות תלך לקראת הרו בעקבות שיתוף הפעולה המודיעיני שלו, גם בלי שיוגדר רשמית כעד מדינה. זכרון דברים של ניצן בעניין זה לא הועבר לידי הסנגורים של נתניהו ומוזס.

ראיות ללא תמורה?

לפי כתב האישום בפרשת 2000, החל מ-2009 ומאז במהלך השנים דנו נתניהו ומוזס בביצוע "עסקה", שבמסגרתה ראש הממשלה יביא להגבלת הפצתו של העיתון "ישראל היום" ובתמורה יזכה לסיקור אוהד יותר ב"ידיעות אחרונות". השיחות בין נתניהו למוזס הוקלטו על-ידי הרו, לבקשת ראש הממשלה.

ב-3 במרץ 2016 הורה היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, למשטרה לפעול להוצאת צו חיפוש חדש לטלפון של הרו. זאת, על-מנת לתפוס את ההקלטות המתעדות את שתי הפגישות של נתניהו ומוזס מדצמבר 2014. במשך שלושה חודשים התלבט מנדלבליט אם ההקלטות בכלל מבססות חשד לכאורה של עבירה פלילית, וביוני 2016 נתן אור ירוק למשטרה לפתוח בחקירה פלילית ולגבות קודם כל עדות מהרו עצמו.

כל שהסכימה הפרקליטות להעביר לידי סנגורי נתניהו ומוזס בעניין נסיבות גילוי ההקלטות הוא שבסוף פברואר 2016 הגיע לגורמי האכיפה מידע אודות ההקלטות במכשיר הטלפון של הרו שנתפס על-ידי המשטרה, ושהרו היה מודע למסירת המידע. על-פי גרסת הפרקליטות, רק ב-14 ביולי 2016, החל המשא-ומתן עם הרו לצורך חתימה על הסכם עד מדינה. כלומר, לפי גרסת הפרקליטות, ההקלטות הועברו חודשים לפני שהחל המשא-ומתן לצורך חתימה על הסדר מדינה.

גרסה זו מיתממת. תמוה מאוד שהרו יעביר בהתנדבות מלאה וללא תמורה את "ראיית הזהב" בפרשת 2000 שאפשרה את עצם הפתיחה של החקירה. זאת, בזמן שהרו היה מסובך סביב חברת 3H ונחשד בשלוש פרשות פליליות משמעותיות, הכוללות עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, מרמה והפרת אמונים, קבלת שוחד והלבנת הון. עוד יש לציין כי הרו מסר לראשונה עדות בפרשת 2000 ב-14 ביולי 2016, למעלה משנה לפני שחתם על הסכם עד המדינה, ולא הותנה כי עדות זו תשמש את הפרקליטות רק אם יוחלט לחתום עימו על הסכם עד המדינה.

התמיהה על הגרסה הרשמית מתעצמת לאור העובדה כי באוגוסט 2017 חתם הרו על הסכם עד המדינה לאחר ששב ומסר עדויות בפרשות 1000 (פרשת המתנות) ו-2000 . זאת, למרות שלא חידש דבר בעל ערך שלא מסר כבר קודם. למעשה, אף פרט מכתב האישום בשלוש פרשות האלפים לא מתבסס על עדותו ולא היה זקוק לעדותו שניתנה במסגרת ההסכם.

תמוה אם כן שמלכתחילה נתן הרו את "ראיית הזהב" ואף העיד על כך ללא תמורה, ואילו לאחר מכן העניק עדות זניחה שלא חידשה דבר, ואז הוא קיבל תמורתה הסכם עד מדינה מקל. לפי ההסדר, הודה הרו בחשדות נגדו והוסכם כי ייגזרו עליו 6 חודשי עבודות שירות ויוטל עליו קנס בגובה של 700 אלף שקל.

מעבר לכך, בפגישה של המשנים לפרקליט המדינה, שלמה (מומי) למברגר וליאת בן-ארי עם סנגורו של ארי הרו יומיים לפני החתימה על ההסכם, הבהירו לו השניים כי להערכתם הרו לא סיפר למשטרה את כל המידע המפליל שיש לו על ראש הממשלה נתניהו.

"ההצגה" בחקירה

נשוב לעובדות. ב-14 ביולי 2016 נוחת הרו בשדה התעופה ומיד נעצר ונלקח למשרדי להב 433 לצורך מסירת עדות בפרשת 2000. בפתח עדותו אומר לו החוקר דני יופה "בכל מה שקשור לסיפור של H3 , מה שנחקרת בעבר, אני לא נכנס לזה... זה משהו שתצטרך להתמודד איתו... אבל אני לא הולך לשאול דברים על הנושא הזה".

החוקרים הבהירו להרו שבכוונתם לשאול אותו על שיחות נתניהו-מוזס, והוסיפו כי "שיתוף פעולה זה צריך להיות גם אינטרס שלך, אתה רוצה לעזור לעצמך. אנחנו רק מבהירים את המצב, וכמובן לא מבטיחים שום דבר פה כרגע".

הרו סירב לדבר עד שסנגורו עו"ד בלכר יגיע. בסיום שיחת ההיוועצות עימו, התחיל להעיד בחופשיות על פרשת 2000. במהלך העדות, פולט הרו לגבי ההקלטות את המשפט המרומז הבא: "קודם כל אנחנו יושבים פה כי מצאתם משהו". למעשה, הרו וחוקריו משתפים פעולה בהצגה, שלפיה החוקרים הם אלה כביכול שמצאו את ההקלטות - וזאת, כדי להסתיר את העובדה שההקלטות הועברו ביוזמתו של הרו באמצעות סנגורו אל ניצן.

בסיום חקירה זו, הודיעו החוקרים להרו כי "גמרנו את כל נושא הקלטות, סיימנו את העדות בתחום הזה. עשינו הפרדה. רוצים לעבור איתך עכשיו על נושאים אחרים. אני כבר אומר לך מראש, נושאים שבהם אתה חשוד בעבירות מרמה".

אל חדר החקירות נכנסו בשלב זה עו"ד בלכר ותנ"צ כורש ברנור, אז ראש יאח"ה, שאמר להרו: "דיברנו עם רועי (בלכר, א’ ג’)... אנחנו כרגע בשלב של משא-ומתן. אנחנו רוצים לחתור להסכם (עד מדינה, א' ג') ולפני זה רוצים לקחת ממך הודעה. כל מה שאתה תמסור במסגרת ההודעה עכשיו לא ישמש, לא נגדך ולא נגד אחרים. אם וכאשר ייחתם הסכם, ההודעה הזאת וכל חומר אחר - יהיה חלק מתיק החקירה".

בשלב זה דיבר הרו בחופשיות וסיפק תשובות לשלל שאלות החוקרים, כאשר הם ניסו שוב ושוב להבהיר לו כי הוא לא נותן מספיק מידע מפליל על נתניהו. הרו ניסה לספק לחוקרים חומר מפליל, אך הם לא גילו עניין במידע שהוא מוסר. תנ"צ ברנור הודיע להרו "בשלב זה מסתיים המשא-ומתן, לא ראינו פה משהו משמעותי במה שאתה אומר לנו... למעשה מרגע שמסתיים השלב של המשא-ומתן ולא הולכים איתך להסכם, אנחנו עוברים לשלב הקודם".

הרו ניסה בתגובה בכל זאת לספק מידע מפליל, אך ברנור לא התלהב, והחוקרים אפשרו להרו להיוועץ שוב בעו"ד בלכר. לאחר מכן, החוקרים עברו לחקור באזהרה את הרו על פרשיות ידידי הליכוד וענייני לשכת נתניהו. הרו הודיע כי הוא שומר על זכות השתיקה בהמלצת עורך דינו, והחקירה הסתיימה.

הסדר מקל

במרץ 2017 זומן הרו שוב למשרדי להב 433. הפעם לצורך עדות בפרשת 1000, שבה מואשם נתניהו במרמה והפרת אמונים בגין קבלת מתנות, כגון סיגרים ושמפניות, מאיש העסקים ארנון מילצ’ן. החוקרים הבהירו להרו שהוא לא חשוד בדבר בפרשה זו. בנוסף, אמר לו החוקר דני יופה כי עדותו הנוכחית לא קשורה "למשא-ומתן שמתנהל איתך וכרגע מסיבות כאלה ואחרות הושהה. לא קשור לעניין הזה. זו עדות ספציפית בנושא של הסיגרים".

באופן מוזר ותמוה, למרות שתנ"צ ברנור הבהיר להרו כי הוא לא סיפק את הסחורה ולמרות שעדותו ביולי 2016 ובמרץ 2017 בעניין פרשות 2000 ו-1000, בהתאמה, לא ניתנה בתנאי שייחתם עימו הסכם עד מדינה - ביולי 2017 הזמירות לפתע השתנו.

בפתח חקירתו במשטרה ב-5 ביולי 2017 אמרו החוקרים להרו: "ברור לך ואני אומר לך בצורה הכי גלויה, שלא סיפקת את הסחורה". הרו הבהיר כי מסר כל דבר שהוא יודע ואין לו למעשה מה להוסיף.

ב-2 באוגוסט 2017 נפגשו המשנה לפרקליט המדינה למברגר והפרקליטה המלווה בן-ארי עם עו"ד בלכר. מלכתחילה התנגדה הפרקליטות להעברת הפרוטוקול של אותה ישיבת משא-ומתן, שהועבר באופן מצונזר, ורק בעקבות דרישתו של עו"ד חדד, סנגורו של ראש הממשלה.

בפגישה הבהיר למברגר לעו"ד בלכר כי נגד הרו התגבש על-ידי המחלקה הכלכלית בפרקליטות כתב אישום חמור מאוד, שבעיניהם גם במסגרת הסדר טיעון, העונש הראוי הוא 3 שנות מאסר וקנס כלכלי משמעותי.

למברגר אמר כי במסגרת הסכם עד המדינה "אנחנו חושבים שראוי שהוא ירצה תקופת מאסר בכלא". עו"ד בלכר הבהיר כי הרו לא יחתום אם הוא יישב אפילו יום אחד בכלא, וכי הוא מוכן שהרו יודה בהפרת אמונים וירצה עונש של עבודות שורות. פרוטוקול הישיבה מצונזר ומושחר מיד לאחר שבלכר אומר כי "זה מה שאמרתי מהרגע הראשון".

למברגר התרצה והסכים כי הרו ירצה 6 חודשי עבודות שירות. בהמשך אמר למברגר כי הקנס הכלכלי צריך להיות 5 מיליון שקל. עו"ד בלכר השיב כי ימליץ להרו לחתום רק אם הקנס יהיה מיליון שקל. למברגר השיב כי זהו סכום נמוך מדי. בסיום המשא-ומתן הוסכם שהקנס יהיה 700 אלף שקל בלבד. בסיום הישיבה אמר למברגר לעו"ד בלכר: "נכנסת הבוקר למשא-ומתן, מה נתת לנו בתמורה? יצאתי עם פחות ממה שנכנסתי". יומיים לאחר מכן, ב-4 באוגוסט 2017, נחתם הסכם עד המדינה על-ידי בן-ארי והרו.

ההדלפות והחשש

כיצד זכה הרו זכה להסדר מקל ונחלץ למרות שהמשטרה עצמה הודיעה לו כי לא סיפק את הסחורה ולמרות שבכירי הפרקליטות הודיעו לעורך דינו כי הרו להערכתם לא גילה את כל הידוע לו? התשובה לכך נעוצה באותו שיתוף פעולה בסוף פברואר 2016, שבמסגרתו מסר את ההקלטות לשי ניצן. הרו ציפה שיתחשבו בו, וכך אכן קרה וחתמו איתו על ההסכם לפנים משורת הדין.

סיבה נוספת לחתימה הבהולה על ההסכם באוגוסט 2017 נוגעת לחשש של הפרקליטות שפרץ ההדלפות מפרשת 2000 לא מגיע ממערכת אכיפת החוק, אלא מכיוונו של הרו שלוחץ בדרך זו על הפרקליטות לחתום איתו על ההסכם.

מפרקליטות המדינה נמסר: "איננו מתייחסים לנושא, ואין בכך לאשר או להכחיש את הנטען בכתבה". סנגורו של הרו, עו"ד בלכר, בחר גם הוא שלא להגיב.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב האישום נגדם, ראש הממשלה בנימין נתניהו וארנון (נוני) מוזס מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.