רפיד מדיקל גייסה 50 מיליון דולר לטיפול בשבץ

חברת רפיד מדיקל שפיתחה סטנט לצנתור מוחי לטיפול בשבץ גייסה עד היום 87 מיליון דולר • את הסיבוב הובילה חברת Microport הסינית, שלה גם זכויות השיווק של המוצר בסין

רונן אקהויז, מנכ"ל רפיד מדיקל / צילום: עדי הלמן
רונן אקהויז, מנכ"ל רפיד מדיקל / צילום: עדי הלמן

חברת רפיד מדיקל, שפיתחה סטנט לצנתור מוחי לטיפול בשבץ, הודיעה על גיוס של 50 מיליון דולר.

החברה הוקמה ב-2008 על ידי רונן אקהויז ואביו שמעון אקהויז, שהקים בעבר את חברות האסתטיקה הרפואית המצליחות לומניס, סינרון והחברה החדשה בבורסה בתל אביב, סופווייב, ואת חברת המכשור הרפואי וונטור.

את הסיבוב הובילה חברת Microport הסינית, שלה גם זכויות השיווק של המוצר בסין, והשתתפו בו CITIC PRIVATE EQUITY, DEEP INSIGHTS והמשקיעים הקיימים. ביניהם ניתן למנות את קרן Jam Capital, הקרנות הישראליות Agate ו-BRM Winnovation וקרן שנחאי ישראל. עד היום גייסה החברה 87 מיליון דולר.

רפיד מדיקל פיתחה סטנט מוחי שניתן לשלוט בקוטרו כשהוא כבר בתוך כלי הדם, כך שיתאים בדיוק לגודל כלי הדם בו מבוצע הצנתור. רונן אקהויז הסביר ל"גלובס" בעבר כי: "כשהקמנו את החברה תחום הצנתור לטיפול בשבץ במוח היה בחיתוליו. צנתור כלי דם במוח דומה בעיקרון לצנתור במקרה של התקפי לב או חסימות כלי דם, מלבד העובדה שהוא מורכב יותר. בין היתר, חשוב בצנתור מוח שלא להפעיל יותר מדי כוח על כלי הדם, ולכן פיתחנו את הסטנט עם הפטנט הטכנולוגי המאפשר לרופא המצנתר לשלוט בגודל הסטנט תוך כדי הפעולה".

לדבריו, "המוצר הזה מאפשר לטפל בכלי דם קטנים אשר המתחרים האחרים בשוק אינם מסוגלים לטפל בהם, ולכן מאפשר לטפל ביותר חולים".

לאחרונה הודיעה רפיד מדיקל על קבלת אישור FDA למכירת מוצר הדגל שלה, Tigertriever. מוצר נוסף של החברה מיוחד בכך שהוא מאפשר לטפל בקרישי דם באזורים מרוחקים במוח. מוצר זה מאושר באירופה ובישראל אך עדיין לא בארה"ב.

"ב-2015 נרשמה ההוכחה האקדמית הראשונה לכך שצנתור מוח אכן יכול להיות טיפול מועיל בשבץ. כשהקמנו את החברה לא היו שחקניות גדולות בתחום. היום החברות הגדולות בעולם המכשור הרפואי, ובהן מדטרוניק, סטרייקט ו-J&J, פועלות בתחום עם מוצרים ייעודיים. היקף שוק צינתורי המוח עומד על מיליארדי דולרים", אמר אקהויז ב-2019.

הכסף שגויס ישמש בעיקרו להרחבת הפעילות המסחרית של החברה בארה"ב ובאירופה, לעריכת ניסויים נוספים ואיסוף מידע על יעילות ובטיחות המוצר מול מתחרים, ולפיתוח מוצרים נוספים. בנוסף, ישמש הכסף להשגת אישורים רגולטורים בטריטוריות אסטרטגיות חדשות כגון סין, בעזרתה של המשקיעה מיקרופורט.

כחלק מסיבוב הגיוס, צ'ן צ'ן, שותף בקרן CITIC PRIVATE EQUITY, יצטרף לדירקטוריון של החברה. בנק ההשקעות ג'פריס שימש כחתם יחיד עבור העסקה.