ירדה מהעץ: אובר חתמה לראשונה על הסכם עם איגוד עובדים

חברת הנסיעות מאשרת ל־70 אלף נהגיה להיות מאוגדים תחת ארגון GMB, עימו היא תנהל מו"מ על הסכם קיבוצי, ותיפגש עם נציגיו כל רבעון כדי לדון בשכר, הטבות ועוד • לפני חודשיים, בעקבות פסיקת העליון במדינה, אובר הבטיחה לעובדיה שכר מינימום שעתי, קבלת שכר בחופשות והפרשות לפנסיה

מונית של אובר / צילום: Shutterstock
מונית של אובר / צילום: Shutterstock

Uber הגיעה להסכם תקדימי עם ארגון עובדים בריטי (GMB), שמייצג למעלה מ־600 אלף איש. על פי ההסכם, אובר מאשרת לפחות 70 אלף נהגים שלה להצטרף לארגון. בכך, אובר חורגת לראשונה מהתנגדותה בשנים האחרונות להכיר בזכות ההתאגדות של נהגיה, שבמשך זמן רב סירבה להכיר בהם כ"עובדים" ולא "קבלנים עצמאיים".

מדובר בפעם הראשונה שחברת הנסיעות תיכנס למו"מ על הסכם קיבוצי, מה שמהווה שינוי עצום מהעמדה של אובר לפני שנים בודדות בלבד. "ההסכם פורץ הדרך הזה יכול להיות הצעד הראשון בדרך לחיים הוגנים יותר למיליוני אנשים בעולם. נעשתה כאן היסטוריה", מסר מיק ריקס מ־GMB.

גם באובר פרגנו פומבית למהלך ואמרו כי הצעד ייתן לנהגים קול חזק יותר בחברה ויבנה על שינויים שנעשו מוקדם יותר השנה המבטיחים הטבות לעובדים, כמו שכר על חופשות ותוכנית פרישה.

יצוין כי הן פסיקת העליון והן ההסכם החדש עם GMB לא כוללים את 30 אלף העובדים של UBER EATS.

ירידה מהעץ

מדובר בירידה האחרונה מהעץ לחברה מעמק הסיליקון, שהפסידה מאבק בבית המשפט העליון של בריטניה ב־2016 לאחר שביקשה לסווג נהגים כקבלנים עצמאיים ולא כעובדים. בית המשפט קבע אז כי העובדים יסווגו כ"עובדים" (אם כי לא כ"שכירים"), דבר שיאפשר להם לקבל הטבות תעסוקה בסיסיות כמו שכר מינימום ופנסיה.

לאחר הפסיקה אמרה אובר בהשלמה עם השלכות שלה כי כעת יש "נתיב ברור קדימה לגבי מודל ההעסקה שמצד אחד מקנה לנהגים מעמד ומצד שני ממשיך לאפשר להם לעבוד באופן גמיש". למרות זאת, אובר עתרה מחדש לעליון לאחר הפסיקה בבקשה לבטלו או לפחות חלקים ממנו. בחודש פברואר השנה בית המשפט העליון דחה את הערעור.

במסגרת ההסכם נציגים של ארגון העובדים יוכלו לאגד עובדים חדשים בארגון גם בתחנות של אובר. אובר וה־GMB הסכימו להיפגש כל רבעון על מנת לדון בנושאים המעסיקים נהגים, כמו שכר והטבות.

יש מקום לסקפטיות

מאז פסיקת העליון בבריטניה ב־2016, החברה נתבעה ברחבי העולם לגבי מעמד הנהגים שלה. בשנה שעברה, בית המשפט העליון של צרפת הכיר בזכותו של נהג אובר להיחשב "עובד", ובמקביל האיחוד האירופי שוקל כללים להגנה על עובדי "כלכלת החלטורה" (gig economy).

"בעוד שאובר ו־GMB אולי לא נראים כבני ברית טבעיים, תמיד הסכמנו שהנהגים באים במקום הראשון, והיום הגענו להסכם החשוב הזה לשפר את ההגנות על עובדים", אמר אתמול גיימי הייווד, המנהל של אובר בצפון ומזרח אירופה.

"ההסכם ההיסטורי הזה משמעותי. אובר תהיה הראשונה בתעשייה שתוודא שלנהגים שלה ייצוג מלא באיגוד העובדים".

למרות השמחה של תומכי ארגוני עובדים ברחבי העולם מההסכם, יש גם סיבה לא רעה להישאר סקפטי ולפקפק בעתיד היחסים "הטובים" כפי שהחברה וארגון העובדים "מדגמנים".

עד כה לחברה יש רקורד של התקפלות ויציאה ממקומות שמאתגרים את חופש הפעולה שלה, כפי שהוצג במודל העסקי שלה בימיה הראשונים. בשנת 2017 החברה איימה לצאת מקוויבק בקנדה לאחר שמשרד התחבורה המקומי אילץ אותה לעמוד בכמה תנאים רגולטוריים. דוגמה אחרת מהתקופה האחרונה הייתה הקרב שהיא ניהלה נגד החלטת המחוקקים בקליפורניה להגדיר את נהגיה כעובדים.

יחד עם שלוש חברות - ליפט, דורדאש ופוסטמייט - נוהל קרב יח"צני שכלל לוביסטים רבים ופרסום בכל אמצעי המדיה בעולם מוערכת של כ־200 מיליון דולר בתקופה קצרה יחסית של כשנה בניסיון לשנות את דיני העבודה המקומיים כדי להתאים לאינטרסים העסקיים שלהן. מסע היח"צ הוכתר כמוצלח לאחר שתושבי המדינה הצביעו (כחלק מבחירות 2020) להפוך את ההחלטה של המחוקקים.