היועמ"ש: לא תוגש תביעה אזרחית נגד שרה נתניהו בפרשת הארוחות במעונות רה"מ

אשת רה"מ הורשעה בפרשה זו בהליך פלילי בעבירה של "קבלת דבר בניצול מכוון של טעות הזולת", ונגזרו עליה קנס של 10,000 שקל ופיצוי למדינה בסך 45 אלף שקל • בהודעת היועמ"ש צוין כי ההחלטה שלא להגיש נגדה תביעה אזרחית התקבלה על אף חומרת המעשים, בשל העובדה כי הורשעה בהליך פלילי ולקחה אחריות על מעשיה

שרה נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"
שרה נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם, "הארץ"

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלביט, הודיע כי לא תוגש תביעה אזרחית נגד רעייתו של ראש הממשלה, שרה נתניהו, בגין פרשת הארוחות במעון ראש הממשלה.

בהודעת היועץ המשפטי לממשלה צוין כי ההחלטה התקבלה על אף חומרת מעשיה של נתניהו, בשל העובדה כי הורשעה בהליך פלילי ולקחה אחריות על מעשיה. "חומרת האירוע ומימוש הדין באו לידי ביטוי בראש ובראשונה בהודאתה של הגברת נתניהו ובנטילת אחריות פלילית מצדה", נכתב בהודעה.

שיקולים נוספים היו הזמן הרב שחלף מביצוע העבירות, טענות להתיישנות ושיהוי והקנס ששילמה נתניהו בסכום של 45 אלף שקל לקופת המדינה. היועץ ציין בהודעתו כי "אומנם, נותר סך כספי שלא הושב לקופה הציבורית. ברם, לנוכח הערת כבוד נשיא בית משפט השלום במסגרת גזר הדין בהליך הפלילי, לפיה לא ניתן להפריד בין הוצאות למטרות אירוח רשמי לבין הוצאות למטרות פרטיות, ספק אם במסגרת ההליך האזרחי יהא ניתן להשיב סכום זה במלואו או בחלקו. לכן צפוי ההליך האזרחי להוליד - אם בכלל - תועלת מצומצמת למדינה".

נתניהו הורשעה בהליך הפלילי בעבירה של "קבלת דבר בניצול מכוון של טעות הזולת", ונגזרו עליה קנס של 10,000 שקל ופיצוי למדינה בסך 45 אלף שקל. היא הורשעה כי ניצלה במכוון את טעות הגורמים הרלוונטיים במשרד ראש הממשלה, על-מנת שהמדינה תישא בתשלומים עבור ארוחות מוכנות ממסעדות ושפים שהוזמנו למעון ראש הממשלה, וכך גם בשכרן של עובדות שהועסקו כמבשלות. בין השנים 2010-2013 קיבלה נתניהו, עבורה ועבור בני משפחתה ואורחיהם, ארוחות מוכנות ושירותי שפים בשווי של כ-175 אלף שקל.

כל גורמי החטיבה האזרחית בפרקליטות המדינה - המשנה לפרקליט המדינה (עניינים אזרחיים), פרקליטת מחוז ירושלים (אזרחי) ומנהל היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה - שהם בעלי המומחיות הרלוונטית להגשת תביעות מהסוג הנדון, הסכימו כי אין מקום להגיש תביעה אזרחית נגד נתניהו. אליהם הצטרפו ממלא-מקום פרקליט המדינה ובכירים בפרקליטות הפלילית.