סין וארה"ב מתווכחות על מקור נגיף הקורונה

וושינגטון מבקשת מחקרים חדשים לגבי איפה, מתי ואיך החלה המגפה, בעוד בייג'ינג אומרת שהחוקרים צריכים כעת להתמקד במדינות אחרות

הכנס השנתי של גוף מקבלי ההחלטות בארגון הבריאות העולמי. נציגים מכ-200 מדינות השתתפו
הכנס השנתי של גוף מקבלי ההחלטות בארגון הבריאות העולמי. נציגים מכ-200 מדינות השתתפו

ארה"ב וסין הציגו עמדות מנוגדות ביותר לגבי איך לעקוב אחרי שורשי מגפת הקורונה, ובוושינגטון מבקשים סבב נוסף של מחקר על ידי חוקרים עצמאיים בינלאומיים.

בייג'ינג, בינתיים, הודיעה לכנס השנתי של גוף מקבלי ההחלטות בארגון הבריאות העולמי שהיא מחשיבה את החקירה שקרתה אצלה כסגורה ואמרה שתשומת הלב כעת צריכה להתמקד במדינות אחרות.

הדעות המנוגדות האלה, שבוטאו במהלך פגישה של בערך 200 ממשלות, קשות ליישוב ומדגימות את המתחים הפוליטיים הפוגעים במאמץ לאתר את מקור הנגיף, שהחל להתפשט לראשונה בסין. תחת כללי הבריאות הבינלאומיים, סין הייתה צריכה לתת את הסכמתה לכך שמדענים בינלאומיים ייכנסו למדינה למחקר נוסף.

מוקדם יותר השנה, צוות חוקרים שקובצו במסגרת ארגון הבריאות העולמי נכנסו לסין לחודש כחלק מהמאמץ להבין את מקורות המגפה.

עם זאת, הצוות הוגבל ברובו לבחינת מחקר שנערך קודם לכן על ידי מדענים סיניים. כמה מחברי הצוות הביעו תסכול מכך שלא ניתנה להם גישה מלאה לנתונים בהם השתמשו המדענים הסינים כשהגיעו למסקנה שיש מעט עדויות לכך שאולי הקורונה הייתה בסין עוד לפני שדווחו המקרים הראשונים בתחילת דצמבר 2019.

במרץ, ארגון הבריאות העולמי המליץ על שלב שני, נוסף של החקירה, אבל הוא עוד לא התחיל.

ארגון הבריאות העולמי עורך את הכנס השנתי שלו - השני שנערך בזמן מגפת הקורונה, והראשון מאז שממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הפך את החלטת הנשיא הקודם דונלד טראמפ לפרוש ממנו. כחלק מהפיוס עם הגוף הבינלאומי, פקידים אמריקאים מנסים לעצב את השלב הבא בחקירת הארגון לגבי מקורות המגפה.

"מטרת החקירה אינה להטיל אשמה, אלא להיות מחוברים למדע, למצוא את מקור הנגיף וההתפרצות, ולעזור לכולנו למנוע אסונות גלובליים מלקרות בעתיד", אמר ג'רמי קונינדיק, מנהל בפועל של קורונה בסוכנות האמריקאית לפיתוח בינלאומי, בנאום מקוון שנשא בפני האספה אתמול.

חקירה מעמיקה יותר לגבי מקורות המגפה היא "עדיפות קריטית עבורנו", אמר אנדי סלביט, יועץ בכיר בבית הלבן לתגובה לקורונה, בתדריך שנערך אמש. "אנו צריכים לרדת לעומק העניין ואנו צריכים תהליך שקוף לחלוטין מסין. אנחנו צריכים שארגון הבריאות העולמי יעזור לנו בנושא הזה. אנו לא חשים שכרגע יש לנו את זה".

אבל המאמצים האלה באים מול הדחיפה הסינית לכך שארגון הבריאות יחקור מדינות אחרות, בטענה שאולי המגפה התחילה ממקום אחר.

"שום דבר לא יקרה לפני שסין תגיד כן", אמר לורנס גוסטין, מנהל פקולטה במכון אוניל לבריאות לאומית ועולמית באוניברסיטת ג'ורג'טאון. "במסגרת החוק הבינלאומי אין לארגון הבריאות העולמי כוח להכריח את סין לציית".

הוא הוסיף: "בהתחשב ביחסים בין סין לארה"ב, ישנו סיכוי זניח שהסינים יצייתו לבקשות אמריקאיות לערוך חקירה מלאה ועצמאית".

אמירה נוספת המסבכת את העניינים הושמעה על ידי בכירים במערכת הבריאות הציבורית - כולל מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי טדרוס אדהנום גברייזוס - ועל פיה יש צורך בחקירה מקיפה על מנת לוודא שהנגיף לא נולד בגלל טעות במעבדה.

אנתוני פאוצ'י, ראש מערכת הבריאות בארה"ב, נשאל ב-11 במאי בשימוע בסנאט אם יש סיכוי שנגיף הקורונה יצא ממעבדה בווהאן - מושבו של מכון ווהאן לוירולוגיה, שערך מחקרים מקיפים על נגיפי קורונה בעטלפים. הוא ענה ש"האפשרות בהחלט קיימת ואני לגמרי בעד חקירה מלאה לבדיקה אם זה מה שקרה".

סין מתנגדת בתוקף לרעיון שתקלה במעבדה מסוג כזה יכולה להסביר את המגפה. משרד החוץ הסיני ושגרירות סין בג'נבה לא הגיבו לבקשות תגובה.

סין אמרה ששיתפה פעולה באופן מלא עם צוות בהובלת ארגון הבריאות העולמי שבילה בווהאן ארבעה שבועות, ביקר במכון הוירולוגי וקבע שזליגה מהמעבדה שם היא "לא סבירה ברמה קיצונית". כעת ביקשה בייג'ינג מהצוות של ארגון הבריאות לחפש עדויות לכך שהנגיף התפשט עוד לפני המקרים הראשונים שנרשמו בווהאן בתחילת דצמבר 2019.

המדענים באופן כללי מסכימים שאין עדויות חזקות דיין להנחה לגבי דליפה ממעבדה, או לאפשרות העיקרית השנייה: שהנגיף עבר מחיות לבני אדם מחוץ למעבדה.

"כרגע, במחקר שכינס ארגון הבריאות למציאת מקור המחלה, סין השלימה את חלקה", אמר נציג סיני לדיפלומטים שנפגשו ביום שלישי, בשיחת ווידאו. "סין תומכת במדענים שיערכו מחקר מקורות עולמי לגבי מקור המחלה. אנו קוראים לכל הצדדים לאמץ גישה פתוחה ושקופה ולשתף פעולה עם ארגון הבריאות העולמי במחקר מקורות המחלה".

ארה"ב, בינתיים, הודיעה לדיפלומטים שעל ארגון הבריאות לפקח על סבב נוסף של מחקרים במסגרת כללים ה"מאפשרים למומחים בינלאומיים עצמאות להעריך במלואו את מקור הנגיף", אמר קסביאר בסרה, שר הבריאות והשירותים לציבור של ארה"ב.

ארה"ב לא אמרה באופן ישיר אם מחקר במעבדה אמור להיות חלק מהחקירה הזו.

עם זאת, נציג שדיבר בשם האיחוד האירופי אמר שהצוות בהובלת ארגון הבריאות צריך לחקור עד הסוף כל אחת מארבע ההנחות העיקריות שלו. בין אלה נמצאת חוץ מההשערה על זליגה ממעבדה גם רעיון שהעלתה סין, שהנגיף אולי עבר לבני אדם דרך מון קפוא.

הצוות בהובלת ארגון הבריאות העולמי הפיק סדרת המלצות לגבי איך צריך לערוך את השלב השני בחקירת מקור המגפה, לדוגמא על ידי בדיקת חיות בר, חיות משק, ובדיקות דם ארכיוניות כדי למצוא עדויות לקיומם של נוגדנים נגד נגיף הקורונה. במסגרת הקווים המנחים הללו, ארגון הבריאות לא יקיים את החקירות בעצמו; הן ייערכו על ידי חוקרים בסין או במקומות אחרים.

בארגון הבריאות העולמי אמרו גם שהארגון מעוניין במחקר מעמיק יותר לגבי מקרים מוקדמים אבל לא מאושרים שקרו מחוץ לסין, כמו אישה צעירה וילד שאולי היו חולים בקורונה באיטליה בסוף 2019.

כעת עוד לא התקבלה כל החלטה לשינוי מוקד החקירה באספה של ארגון הבריאות העולמי. בכירים בארגון אמרו שיש מעט סימנים לכך שממשלות יצליחו להסכים על דרך להתקדם. "איפה שאנו נמצאים כעת - אנחנו בהמתנה", אמר אחד מהם.