משאירות את הקורונה מאחור: מניות ענף התעופה בארה"ב ממריאות

אחרי המהלומה הקשה שספג ענף התעופה העולמי ממגפת הקורונה, החברות בתחום מתחילות להרים את הראש, ולהפגין סימני שיפור בכמה תחומים מרכזיים וחשובים • בארה"ב כבר רשמו מניות המגזר עליות של כ-18% מתחילת 2021 - אך עדיין יש בהן אפסייד לא מבוטל

מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז חיימוביץ
מטוס של חברת דלתא איירליינס / צילום: מיכל רז חיימוביץ

התקופה הנוכחית היא ללא ספק אחת המאתגרות ביותר לענף התעופה. בשנה שחלפה סגרו מדינות רבות את המרחבים האוויריים שלהן לטיסות, דבר שהוביל לקרקוע רבתי של מטוסים ולפגיעה בשורת ההכנסות והרווח של חברות התעופה.

עם זאת, מצבן של חברות התעופה כיום השתפר משמעותית לעומת מצבן לפני כשנה, בכמה מישורים: הביקוש, ההוצאות והנזילות הפיננסית. על רקע זה, מניות חברות התעופה בארה"ב רשמו עליות של כ-18% מתחילת שנת 2021, משמעותית טוב יותר בהשוואה למדד S&P 500. למרות העליות, עדיין נותר אפסייד לא מבוטל במניות הענף.

היבט ראשון: ביקושים

בנוגע לגורם הראשון, הביקוש, מספר הנוסעים העוברים בשדות התעופה בארה"ב גדל משמעותית בחודשים האחרונים, בעקבות העלייה במספר המתחסנים בארה"ב והירידה בשיעורי התחלואה. בעוד שמספר הנוסעים היומי עמד על כ-800 אלף בלבד בדצמבר 2020, במאי 2021 כבר עברו בשדות התעופה בארה"ב למעלה מ-1.7 מיליון נוסעים ליום (לפי נתוני אתר TSA Checkpoint Travel של הרשות לביטחון פנים בארה"ב).

מספר זה אומנם נמוך משמעותית מרמה של 2.3 מיליון נוסעים ליום במאי 2019, אך עדיין מדובר בעלייה חדה ברמת הביקוש הרוחבי לטיסות, שמאפשרת לחברות התעופה להזרים מזומן לכיסיהן בתקופה שבה הן זקוקות לו יותר מתמיד.

היבט שני: הוצאות

בנוגע לגורם השני, ההוצאות, הרי שבמטרה להקטין את השורה הזו עצרו חברות התעופה בשנה האחרונה את תשלומי הדיבידנד לבעלי מניותיהן, הפסיקו לבצע רכישה עצמית של מניות וביצעו מהלכי התייעלות משמעותיים.

לשם המחשה, דלתא איירליינס  הצליחה לקצץ סכום מרשים, בהיקף של 3.1 מיליארד דולר, מההוצאות התפעוליות המתואמות ברבעון שחלף, ירידה של 33% ביחס לרבעון המקביל ב-2019, המייצג פעילות נורמלית טרום המשבר.

מפרוץ משבר הקורונה, חברות תעופה סובלות מתזרים מזומנים שלילי, בשל השילוב בין קרקוע רוחבי של מטוסים, שפגע בשורת ההכנסות, ובין רמת הוצאות קבועה יחסית. מהלכי ההתייעלות שיפרו משמעותית את קצב שריפת המזומנים היומי.

כך, בסמוך לפרוץ המשבר, דיווחה דלתא איירליינס (סימול: DAL) על קצב שריפת מזומנים של כ-100 מיליון דולר ליום, בדומה לחברות תעופה אחרות. עם זאת, בדוחות לרבעון הראשון של 2021 פרסמה החברה כי קצב שריפת המזומנים בו עמד על כ-11 מיליון דולר ליום בלבד.

אומנם מדובר עדיין בתזרים מזומנים יומי שלילי, אך נמוך משמעותית בהשוואה לתחילת 2020. לצד זה, הודיעה הנהלת החברה, לראשונה מפרוץ המשבר, כי בחודש מרץ 2021 היא הצליחה לייצר תזרים מזומנים יומי חיובי של 4 מיליון דולר.

היבט שלישי: נזילות

הגורם השלישי הוא הנזילות הפיננסית. ב-2020 הצליחו רוב חברות התעופה בארה"ב לבצע הנפקות מוצלחות של אג"ח, אג"ח להמרה ומניות בהיקף כולל של למעלה מ-55 מיליארד דולר (לפי חברת המחקר Cowen). סכום זה לא כולל מענקים מיוחדים שניתנו להן מכוח תוכנית החילוץ של ממשל ארה"ב (CARE).

הנפקות חוב בהיקפים כאלו הובילו אומנם להגדלת המינוף של חברות התעופה, אך גם הבטיחו נזילות חשובה למערכת בזמנים קריטיים. למעשה, בחודשים האחרונים השתפרה רמת הנזילות של חברות התעופה במידה כזו, עד שלאחרונה בחרה חברת אמריקן איירליינס  (AAL) לבצע פירעון חוב מרצון לממשל ארה"ב בגין הלוואה שניתנה לה במהלך 2020.

מבין חברות התעופה בארה"ב, דלתא בולטת לחיוב עם איתנות פיננסית גבוהה ביחס ליונייטד איירליינס  (UAL) ואמריקן איירליינס. דלתא סיימה את הרבעון הראשון של 2021 עם נזילות הכוללת מזומנים, השקעות לטווח קצר ומסגרות אשראי לא מנוצלות של 16.6 מיליארד דולר.

קרן שמש בין העננים

במסגרת פרסום הדוחות האחרונים ציינה דלתא כי היא עדה להתאוששות מהירה בקצב ההזמנות (bookings) במישור התיירות, שעמד על כ-85% מהרמה בתקופה המקבילה ב-2019. לפני שלושה חודשים התוותה הנהלת החברה את הצפי שלה ל-2021, שבמסגרתו תתחלק השנה לשלושה חלקים. החלק הראשון יאופיין בביקוש תנודתי מאוד ובמספר הזמנות נמוך משמעותית בהשוואה ל-2019. החלק השני יהווה נקודת מעבר (inflection point) לעקומת ביקושים "נורמלית". החלק השלישי יאופיין בעלייה עקבית בביקוש להזמנות ובהתאוששות רוחבית בענף.

למרות האווירה האופטימית מסביב, קיימים שני סיכונים משמעותיים בהשקעה. הסיכון העיקרי הוא התאוששות איטית מהצפוי של כלכלת ארה"ב מנגיף הקורונה, שתוביל לירידה במספר הטיסות, ולפגיעה בהכנסות וברווחיות החברות בענף. סיכון נוסף הוא לעלייה חדה ומהירה במחיר חבית נפט, חומר הגלם העיקרי לייצור דלק סילוני, העלולה להביא לשחיקה בשולי הרווח התפעולי של חברות התעופה.

אין ספק שהשקעה במניות חברות תעופה מאופיינת ברמת סיכון גבוהה, הן בשל התנודתיות הגבוהה של המניות בענף והן בשל העובדה כי החברות עדיין סובלות מתזרים מזומנים שלילי. עם זאת, חברות התעופה בכלל, ודלתא איירליינס בפרט, הגיעו למשבר עם נזילות גבוהה, רווחיות שיא ורמת חוב נמוכה. בנוסף, הזרמת הכספים והמענקים על-ידי הממשל בוצעה באופן מהיר ומידתי, שאינו מדלל במידה משמעותית את בעלי המניות. לכן, שיפור הדרגתי אך עקבי בצד הביקוש, לצד המשך שיפור ברמת ההוצאות של החברות, עשויים לספק אפסייד משמעותי לבעלי המניות.

החברות המובילות

דלתא איירליינס (סימול: DAL) - חברת התעופה המובילה בארה"ב הוקמה בשנת 1928, וכיום היא חברת התעופה השנייה בגודלה בעולם מבחינת צי המטוסים והיקף הנוסעים. החברה נסחרת לפי שווי שוק של כ-30 מיליארד דולר ומעסיקה 74 אלף עובדים ברחבי העולם. בשנה שעד סוף מרץ 2021 רשמה החברה הכנסות בהיקף של 12.6 מיליארד דולר, ירידה של 72% בהשוואה לשנה הקודמת, וייצרה תזרים מזומנים שלילי מפעילות בהיקף של 3.5 מיליארד דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של שנת 2021 החברה אינה מחלקת דיבידנד ואינה מבצעת רכישה עצמית של מניות.

אמריקן איירליינס (סימול: AAL) - חברת התעופה הגדולה בעולם, עם צי של למעלה מ-1,300 מטוסים, הטסים ל-170 יעדים ברחבי העולם. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 14.7 מיליארד דולר, ומעסיקה 78 אלף עובדים ברחבי העולם.

בשנה שחלפה עד מרץ 2021 רשמה החברה הכנסות בהיקף של 12.8 מיליארד דולר, ירידה של 70% בהשוואה לשנה הקודמת, וייצרה תזרים מזומנים שלילי מפעילות בהיקף של 6.2 מיליארד דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של שנת 2021 החברה אינה מחלקת דיבידנד ואינה מבצעת רכישה עצמית של מניות.

סאות'ווסט איירליינס  (סימול: LUV) - חברת התעופה מסוג הלואו-קוסט הגדולה בעולם. החברה הוקמה בשנת 1967 וכיום היא פועלת עם צי של למעלה מ-700 מטוסים הטסים ל-100 יעדים ברחבי העולם. החברה נסחרת לפי שווי שוק של 36 מיליארד דולר, ומעסיקה 56 אלף עובדים ברחבי העולם. בשנה שחלפה עד מרץ 2021 רשמה החברה הכנסות בהיקף של 6.8$ מיליארד, ירידה של 68% בהשוואה לשנה הקודמת, וייצרה תזרים מזומנים שלילי מפעילות בהיקף של 105 מיליון דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון של שנת 2021 החברה אינה מחלקת דיבידנד ואינה מבצעת רכישה עצמית של מניות.

הכותב הוא אנליסט ני"ע זרים באגף ייעוץ ההשקעות בבנק לאומי. אין לראות בפרסום זה הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות. פרסום זה, לרבות הנתונים והמידע הכלולים בו, אינם מהווים ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותב אין עניין אישי בנושא