הישיבה הדרמטית, הנטיה של שקד והסערה בליכוד: 5 דברים לסיכום אירועי הסופ"ש בפוליטיקה

ביום רביעי בחצות הלילה יסתיים המנדט של יאיר לפיד ועד אז כמו בכל יום מאז הסתיימו הבחירות לכנסת ה-24 כל האפשרויות עדיין על השולחן • בינתיים, גם בליכוד סוער • האם נלך לבחירות, ממשלת ימין או ממשלת בנט-לפיד?

לפיד ובנט. עד רביעי כל האפשרויות פתוחות / צילום: Reuters, Baz Ratner
לפיד ובנט. עד רביעי כל האפשרויות פתוחות / צילום: Reuters, Baz Ratner

1.

יום רביעי בחצות הלילה יסתיים המנדט של יאיר לפיד ועד אז כמו בכל יום מאז הסתיימו הבחירות לכנסת ה-24 כל האפשרויות עדיין על השולחן: בחירות, ממשלת ימין או ממשלת בנט-לפיד. כשהכף נוטה בשעות אלו לטובת האפשרות האחרונה. עם צאת השבת בישר הפרשן הפוליטי של חדשות 12 עמית סגל על החלטתו של בנט להקים ממשלה עם יאיר לפיד. מחר בשעה עשר בבוקר תתקיים ישיבת סיעת ימינה שבה יבקש בנט לבדוק דופק אצל חברי סיעתו - האם יעמדו מאחוריו כשיצעד אל משרד ראש הממשלה או יבצעו מחטף של הרגע האחרון.

בנט יעדכן אותם בהתקדמות המגעים מול מפלגות הממשלה לעתיד ויסביר שיש עוד פערים לגשר עליהם אם יחליט סופית שפניו לממשלה עם לפיד. בימינה טוענים כי למרות דבריו של סמוטריץ' לפיהם המגעים עם יש עתיד התקיימו כל העת, יש שבועיים של נתק במגעים לגשר עליהם לפני שיקבל החלטה, כשברור שהסיכויים להקמת ממשלת שינוי - עלו באופן ניכר במהלך סוף השבוע.

2.

מה תחליט איילת? כמו שאמרה במסיבת העיתונאים שקיימה בשבוע שעבר, מבחינתה הפור נפל והיא לא תתן את ידה לבחירות נוספות. האפשרויות הקיימות הן או ממשלה אם ניתן להקים עם הליכוד או ממשלה עם לפיד. אם גדעון סער או בנט יקבלו הצעה מנתניהו שצפויה להפוך הקמת ממשלת ימין לאפשרית שם היא תהיה ואיתה גם מספר 1 במפלגה - נפתלי בנט. ולא - היא לא תכשיל את ממשלת לפיד-בנט שבפתח.

3.

הלחץ בליכוד: ראש הממשלה נתניהו פרסם בערב שבת סרטון עם גבו אל הים כשהוא מפציר בבנט ושקד שלא להקים ממשלה עם לפיד. נתניהו חשף בסרטון את פרטי ההסכם שבו דנו צוותי הליכוד וימינה ערב קודם לכן שבו בנט מקבל רוטציה (שני), שריונים ועוד. "אני רוצה להגיד לכם שלתדהמתי נפתלי בנט לא מוכן לחתום על זה. הוא רץ לשמאל. למה הוא רץ לשמאל? אותה טענה שהוא נתן לפני שישה שבועות, הוא אמר: 'בלי 61 אני לא יכול לחתום'. אבל הוא יודע יפה מאוד שהסדר הוא הפוך. קודם נהיה 59 ואח"כ 61".

נתניהו קרא לחברי מפלגת ימינה לעצור מבפנים את המהלך ואמר "אולי אנשים יגלו את האומץ שאחד או שניים גילו שם. תגלו את האומץ. תעמדו על העקרונות. בפוליטיקה יש הרבה ציניות, אבל דבר כזה, שקרים כאלה, בוטות כזאת, גסות כזאת, היתמרות כזאת בבוחרים ובעקרונות שלכאורה אתם מאמינים בהם, אני עוד לא ראיתי דבר כזה. בושה. יש לכם זמן להתעשת. תתעשתו".

4.

ארבעה ימים מלאים לפני בנט, סער ונתניהו. אמנם בגוש השינוי ההסכמים כבר חתומים או כמעט חתומים, אבל כל הצעה של נתניהו עשויה להוביל את הצמד סער ובנט חזרה לימין. זה תלוי כמובן ברצונו של נתניהו (עם 30 מנדטים) להעניק את ראשות הממשלה למי מהם שבעל 6-7 מנדטים בלבד. במגעים שדיווחנו עליהם בין סער לליכוד, לא הייתה הצעה כזו ולכן גם הם לא צלחו. נתניהו הבהיר דרך שליחיו שהצעה לראשות ממשלה - ראשון ברוטציה ירדה מהפרק.

5.

ובינתיים סוער גם בליכוד פנימה. כנס שארגן ח"כ ניר ברקת וצפוי להתקיים בעוד שבועיים תחת הכותרת "הצגת החזון של ניר ברקת לישראל חזקה ומתקדמת", מוביל להאשמתו בחתרנות גם בגלוי. השר ישראל כ"ץ יריבו המר שלח ביום שישי הודעה לתומכיו שבה כתב כי "מול המאמצים שמקיים כעת רה"מ בנימין נתניהו להקים ממשלת ליכוד, הכנס הוא פעולה מוטעית ומיותרת. מעולם בתולדות הליכוד, על שורותיו אני נמנה עשרות שנים, לא הייתה פעולה חתרנית מסוג זה נגד ראש ממשלה מכהן". כ"ץ כמובן הזכיר לסיום שבבוא העת גם הוא צפוי להתמודד על ראשות הממשלה.