מהפך בבייג'ינג: סין תאפשר לזוגות להביא שלושה ילדים

הפוליטביורו, גוף קבלת ההחלטות העליון של המפלגה הקומוניסטית, החליט לסיים את מדיניות שני הילדים ולאפשר לזוגות להביא שלושה ילדים • מטרת המהלך היא להילחם בהזדקנות המואצת של אוכלוסיית סין

נשים עם ילדים בפארק בבייג'ינג'. שיעור הילודה בסין נמוך מאוד
נשים עם ילדים בפארק בבייג'ינג'. שיעור הילודה בסין נמוך מאוד

המפלגה הקומוניסטית הסינית החליטה היום (ב') לאפשר לכל הזוגות במדינה להביא שלושה ילדים. בכך מסתיימת מדיניות שני הילדים שסין הנהיגה מאז תחילת 2016, אך לא הצליחה בפועל להאיץ את הילודה כמצופה. בין 1980 ל-2016 סין הנהיגה את מדיניות הילד האחד במטרה להילחם בהגדלת האוכלוסייה, מה שהוביל להזדקנות מואצת של האוכלוסייה המקומית באופן שמאיים על העתיד הכלכלי של המדינה.

ההחלטה לעבור למדיניות שלושת הילדים התקבלה לאחר פגישה של הפוליטביורו, גוף ההחלטות העליון של המפלגה הקומוניסטית, במטרה "לשפר את מבנה האוכלוסייה וליישם אסטרטגיה הלאומית לתגובה לאוכלוסייה המזדקנת" - כך לפי ציטוט של סוכנות הידיעות הממשלתית שינחואה שסיקרה את פגישת הפוליטביורו שהתקיימה היום.

מדיניות הילד האחד הסינית, הניסוי החברתי הגדול ביותר של המאה ה-20, החלה כפיילוט באזורים שונים של סין בסוף שנות ה-70. היישום הארצי הנרחב שלה החל בספטמבר 1980 ובמסגרתו כל בני האן, הקבוצה האתנית המהווה את רוב האוכלוסייה בסין, נדרשו להביא רק ילד אחד למשפחה. מיעוטים אתניים הוחרגו כבר מההתחלה מהמדיניות. המדיניות יושמה בצורה ברוטלית במקומות רבים בסין, כולל הפלות כפויות, עיקור וענישה חמורה בדמות פיטורים וקנסות למי שחרגו ממכסת הילד האחד.

לאורך השנים התקבלו הקלות למדיניות והחל מאמצע שנות ה-80 למשל יכלו הורים מהכפר להביא ילד שני, אם הילדה הראשונה הייתה בת. אולם מדיניות הילד האחד כולה בוטלה רק ב-2016 כאמור. אף שבחמש השנים האחרונות יכולים כל הזוגות הסינים להביא לעולם שני ילדים, הילודה לא צמחה בשיעור המצופה במדינה כאשר משפחות המשיכו לדבוק בילד אחד, מתוך הרגל ולאור העלייה ביוקר המחיה במדינה.

רק 12 מיליון תינוקות נולדו בשנה שעברה

תוצאות מפקד האוכלוסין הסיני, שהתפרסמו מוקדם יותר החודש, הראו כי רק 12 מיליון תינוקות נולדו במדינה בשנה שעברה - ירידה משמעותית בהשוואה ל-18 מיליון תינוקות ב-2016 והמספר הנמוך ביותר של לידות מאז שנות ה-60. בעקבות תוצאות אלו, להנהגה הסינית לא נותרה ברירה אלא להסיר גם את מגבלת שני הילדים. המשמעות של תוצאות הילודה הנמוכות היא שהאוכלוסייה הסינית קרובה להגיע לנקודה שבה היא תתחיל להתכווץ.

להזדקנות האוכלוסייה, כתוצאה משיעור הלידות הנמוך, השלכות שליליות על הכלכלה הסינית. האוכלוסייה הסינית בגילאי העבודה כבר מתכווצת מאז 2012, מה שאומר ששיעור הולך וקטן צריך לפרנס את כלל המשק. הזדקנות האוכלוסייה תוביל את סין להוצאות כבדות יותר על ביטוח לאומי, בריאות ותשלומי פנסייה, תגדיל את החוב הממשלתי ותקטין את הגמישות של המדינה. אוכלוסייה מבוגרת גם מקושרת לפחות חיוניות ויצירתיות התורמות לצמיחה.