הוויכוח הסודי בין סער לבנט, הקרב על האצבע ה-61 והאולטימטום

עם הגעת ההצעה של נתניהו לסער לרוטציה משולשת בגיבוי כל ראשי סיעות הימין, החלו דיונים בין סער לבנט ובין שקד לאלקין בנוגע לשאלה מי יגיד "כן" ראשון • אף אחד לא רצה להסכים ראשון - וכך ניצלה לה ממשלת השינוי של לפיד

לפיד ובנט / צילום: Reuters, Baz Ratner
לפיד ובנט / צילום: Reuters, Baz Ratner

בעוד יומיים יסתיים המנדט של לפיד וחלון הזמן הרלוונטי שבו הוא נדרש להודיע "עלה בידי" מצטמצם באופן ניכר. על פי ההערכות במערכת הפוליטית, מה שלא יקרה עד מחר בלילה - כבר לא יקרה בכלל, ולכן השעות הבאות צפויות להיות קריטיות להצלחת המשימה של בנט ולפיד: להרכיב ממשלה ולצאת לדרך. 5 נקודות לסיכום (עוד) יממה רוויית התרחשויות פוליטיות.

1.
הבוקר (ב') צייצה ח"כ אורית סטרוק מהציונות הדתית בתגובה לח"כ מתן כהנא מימינה: "הפכתם כל אבן? רק אתמול רבתם והתווכחתם - אתם וגדעון סער - מי יגיד ראשון 'כן' להצעה של נתניהו וכל גוש הימין. רק שלשום סער אמר שהוא לא יצטרף לממשלת לפיד אם בנט לא מצטרף גם". מאחורי הציוץ חשיפה של אירועי אמש שניתן לתאר אותם כמדהימים, לא פחות.

ממידע שנבדק ואומת עולה כי עם הגעת ההצעה של נתניהו לסער לרוטציה משולשת בגיבוי כל ראשי סיעות הימין וחתימתם, החלו דיונים בין סער לבנט ובין שקד לאלקין בנוגע לשאלה מי יגיד "כן" ראשון. שני הצדדים רצו לקבל את ההצעה הנדיבה של נתניהו, אך אף אחד מהם לא רצה להיות הראשון שאומר לה כן, אלא להצטרף.

ישיבת סיעת ימינה נדחתה מעשר לשעה שתיים בצהריים כאשר במשך כל הזמן הזה התווכחו ביניהם הרביעייה מי צריך להיות הראשון שגונז את חלום ממשלת השינוי וחוזר לימין. שני הצדדים רצו, אף אחד לא רצה להיות ראשון - וכך ניצלה לה ממשלת השינוי של לפיד.

מתקוה חדשה נמסר בתגובה לדברים כי "אין יסוד לדברים. עמדתנו היתה שלילית באופן עקבי ובוטאה בפומבי פעם נוספת (ע"י ח״כ גדעון סער) עוד בטרם פורסם המכתב ביום א' בבוקר".

2.
רעידות המשנה של הקמת הממשלה נוגעות בסוגיה מה יקרה לחברי הכנסת שיעברו לאופוזיציה. אלה שהתרגלו במשך למעלה מעשור להיות במוקדי ההשפעה ובמשרדי הממשלה. והנה היום מפרסמת מורן אזולאי באתר וויינט כי יו"ר ש"ס אריה דרעי צפוי להתפטר מהכנסת אם אכן ייגזר עליו לשרת את בוחריו מהכנסת. בדיקה שערכנו עולה כי דרעי לא מכחיש ובכל אופן אין כוונתו להתפטר מתפקידו כיו"ר ש"ס, אלא אם וכאשר יתפטר מהכנסת הוא ימשיך לנהל את הסיעה מבחוץ.

3.
הסכמים דלים: בחדרי המשא ומתן מנסחים בימים האחרונים לא הסכמים קואליציוניים כפי שנהוג מול כל מפלגה ומפלגה, אלא הסכם אחד לכל המפלגות - קווי יסוד מאוד מאוד כלליים במטרה להגיע להסכמות הרחבות ביותר שניתן מבלי להיכנס לנקודות המחלוקת. כך חשפנו מוקדם יותר היום כי הנושא המדיני לא יקבל כל התייחסות מחד, ונושא זכויות הלהט"ב יוזכר בקצרה בלבד בשל דרישתו של יו"ר רע"ם מנסור עבאס. יו"ר יש עתיד אישר את הפרסום ואמר כי הוא לא זונח את המאבק למען זכויות הלהט"ב, אך יש דברים שיידרשו להידחות. איש הימין המדיני ליברמן אישר גם הוא כי המדיני יזוז הצדה בממשלה הזו.

4.
ובינתיים בגזרת ימינה מבקשים לנסוך שינויים אחרונים בממשלה שתקום. כך בין היתר דורשת איילת שקד מקום בוועדה למינוי שופטים במקום מרב מיכאלי כתנאי לכניסתה לממשלה. לגלובס נודע כי יו"ר הקואליציה המיועד לתקופה שבה יכהן בנט כראש ממשלה הוא ח"כ האנונימי ניר אורבך שכיהן עד לא מזמן כמנכ"ל הבית היהודי. ניהול קואליציה כה מגוונת צפויה להיות קשה עבור כל חבר כנסת, כל שכן מי שעבודת המליאה חדשה לו, אך המינוי המשמעותי עשוי להיות דרך נוספת של בנט לשמור קרוב את מי שסופגים בימים האחרונים לא מעט לחצים בדרישה שלא יתנו יד לממשלה שבדרך.

5.
ממשלה אולי: אופטימיות זהירה מאוד בקרב מרכיבי הממשלה גם היום. "הגעתי למסקנה שנכון להמשיך ולפעול למיצוי הסיכוי לשינוי. גם עתה אין עדיין וודאות שממשלה תקום", אמר יו"ר תקווה חדשה גדעון סער בצהריים לכתבים. לפניו חזר יו"ר יש עתיד לפיד על צמד המילים "אם תקום" ביחס לממשלתו פעמיים. וגם יו"ר ישראל ביתנו נשמע זהיר מאוד ודרש מהחברים לעתיד בממשלה צניעות וכיבוד הסכמים. ליברמן הפנה את דבריו לגנץ שדורש כעת את תיק החקלאות בתוקף במשא ומתן. תיק שליברמן כבר קיבל לידיו והודיע היום שהוא לא מתכוון לשחרר. בכחול לבן אמרו שלא על זה יפילו את הממשלה ובכל זאת, הזהירות בקרב ראשי המפלגות עד להשבעת הממשלה מלמד שכלום לא סגור עד שהאצבע ה-61 מצביעה בעד הממשלה הזו בכנסת בשבוע הבא.