האתגרים הצפויים למנכ"לים החדשים של ביט ופייבוקס

האחד מגיע משוק התקשורת, השני בנקאי ותיק ושניהם יעמדו בראש אפליקציות תשלום מובילות • איך עמית דדוש ואריק פרישמן ישפיעו על התשלום הדיגיטלי?

עמית דדוש, אריק פרישמן / צילום: אור דנון, אילן בשור
עמית דדוש, אריק פרישמן / צילום: אור דנון, אילן בשור

שני שחקנים מובילים בתחום הארנקים הדיגטליים החליפו ביום שלישי מנהלים. בראש "ביט", של בנק הפועלים, יעמוד עמית דדוש שאינו בנקאי ומגיע מתחום התקשורת. ובראש מיזם "פייבוקס" של בנק דיסקונט ושופסל יעמוד אריק פרישמן, שמכהן כיום כסמנכ"ל בדיסקונט.

גם בביט וגם בפייבוקס מכוונים את המודל העסקי ליצירת ארנק פתוח, כלומר כזה שניתן לטעון אליו את כל הכרטיסים. בשלב זה בביט ניתן לשלם בכרטיסי ישרכארט, וכרגע הבנק בתהליך לסגירה עם מנפיקים נוספים ובראשם כאל. המיזם של פייבוקס ושופרסל מצוי בשלבים התחלתיים יותר, ומתבסס על אפליקציית התשלום המצליחה, בעיקר בהעברות ואיסוף כספים לקבוצות.

על הכוונת: ביסוס יסודות ושיתופי פעולה חדשים

עמית דדוש, כיהן כמנהל החדשנות והפיתוח העסקי של קבוצת החברות yes , פלאפון ובזק בינלאומי, והוביל את הקמת שירות הסטרימינג yes+. אחת החוזקות הגדולות של השירותים החדשים בתחום התקשורת הוא בניית פלטפורה עליה משווק התוכן של חברת התקשורת, לצד תוכן של גופים שנחשבו בעבר כמתחרים, בצורה שבה חברת התקשורת המקומית מהווה ערוץ הפצה מאחד לה ולגופים כמו נקסט ואפל TV.

מודל הבנקאות הפתוחה, והארנק הפתוח, אליו מכוונים בביט, מקבל השראה משוק התקשורת ואמור להציע כרטיסים ושירותים הן של הבנק, והן של מנפיקים אחרים. האתגר של דדוש הוא להצליח ליצר שיתופי פעולה כאלו, ועדיין לשמור על הפלטפורמה ככזו שתכוון את הצרכנים בראש ובראשונה לשימוש בכרטיסי הבנק.

אריק פרישמן, שמונה למנכ"ל פייבוקס, הוא בנקאי ותיק בדיסקונט שהחל את דרכו כעוזר האישי של יו"ר הבנק לשעבר יוסי בכר ז"ל. תפקידו הנוכחי בבנק הוא סמנכ"ל, ראש חטיבת הדיגיטל, הדאטה והחדשנות.

המיזם של פייבוקס ושופרסל מעורר סקרנות בשוק התשלומים, בעיקר לנוכח השימושים העסקיים ששופסל צפויה לעשות במידע שתקבל באמצעותו על המשלמים. עם זאת, המיזם כרגע בשלבים מוקדמים, ופרישמן יצטרך קודם לבנות לו את היסודות, בין היתר להפוך אותו לארנק דיגיטלי שניתן לשלם איתו בחנויות, ובהמשך לפתח גם מוצרים מתקדמים יותר שיתווספו אליו. שופרסל ודיסקונט הודיעו היום כי המפקח על הבנקים אישר את ההחזקה ופיתוח הפעילות של המיזם המשותף.