הדירקטור החיצוני המקורב שאישר לכחלון שכר של מיליוני שקלים

דורון ארבלי, לשעבר מנהל רשות המסים, סייע למשה כחלון לגבש את תוכניתו הכלכלית לקראת חזרתו לפוליטיקה ומכהן בדירקטוריון יונט קרדיט ובוועדת התגמול שאישרה את חבילת השכר לשר האוצר לשעבר • יונט קרדיט: "זיקה בין תרומתו של כחלון לחברה לבין היקף התגמול"

משה כחלון / צילום: רפי קוץ
משה כחלון / צילום: רפי קוץ

שר האוצר לשעבר, משה כחלון, עומד בשבועות האחרונים במרכזה של סערה ציבורית סביב תנאי השכר המנופחים שהוא עתיד לקבל בחברת האשראי החוץ בנקאי, יונט קרדיט. הזימון לאספת בעלי המניות של יונט קרדיט חושף גם מי היו חברי ועדת התגמול שאישרו לכחלון חבילת שכר מפוארת שמסתכמת ב-8.3 מיליון שקל, ובמיוחד את שמו של אחד מהם, שנחשב למקורב לשר האוצר לשעבר.

בישיבת הוועדה שדנה בשכרו של שר האוצר לשעבר נכחו שלושה דירקטורים, שני הדירקטורים החיצוניים אורלי גרטי-סרוסי ודורון ארבלי וכן הדירקטור הבלתי תלוי, רועי כהן. השלושה השתתפו גם בישיבת הדירקטוריון שאישרה את שכרו של כחלון.

דורון ארבלי - רשות המיסים / צילום: שלומי יוסף
 דורון ארבלי - רשות המיסים / צילום: שלומי יוסף

מבין השלושה, מי שמושך את תשומת הלב הוא ארבלי, לשעבר מנהל רשות המסים ומנכ"ל בנק הדואר, שהצטרף לחברת האשראי החוץ בנקאי בחודש מרץ האחרון.

ארבלי וכחלון מכירים מזמן. ארבלי אף סייע לכחלון מספר פעמים, בין היתר כאשר זה לקח פסק זמן מהפוליטיקה ולפני הקמת מפלגת כולנו, וגם בתפקידו של כחלון כשר אוצר כשהוא גיבש את התכנית הכלכלית שלו. בנוסף, במהלך כהונתו של כחלון כשר אוצר מונה ארבלי לתפקיד מנכ"ל בנק הדואר ולשניים היו מספר ממשקים לאורך כהונתם.

בסביבת כחלון העדיפו שלא להתייחס לדברים.

בסביבתו של ארבלי ציינו כי הוא מעולם לא קיבל שכר בתמורה לייעוץ שנתן לכחלון, וכן כי בניגוד לפרסומים בעבר, לא היה צורך באישורו של כחלון למינוי ארבלי לתפקיד מנכ"ל בנק הדואר.

התגמול מותנה בביצועי כחלון?

"המרכיב העיקרי בתנאי הכהונה המוצעים למשה כחלון הוא אופציות לרכישת מניות החברה, אשר יוצרות זיקה בין תרומתו של כחלון לחברה לבין היקף התגמול לו הוא עשוי להיות זכאי". כך הסבירו ביונט קרדיט, מדוע החברה לא רואה בעיתיות בתנאי השכר שהיא מציעה לשר האוצר לשעבר, שצפוי לקבל את מרבית השכר שלו, 6.1 מיליון שקל, בהטבת אופציות.

את התייחסותה מסרה יונט קרדיט בתגובה למכתב שקיבלה מחברת לייטקום, בעלת מניות ביונט קרדיט, בו צוין שהסכם השכר של כחלון חורג ממדיניות התגמול של החברה, ושלא הובא כל הסבר מדוע יש לחרוג ממדיניות זו, מדוע לא נמצא אדם אחר לתפקיד שיעבוד בשכר נמוך יותר, ומדוע כחלון עצמו לא מוכן להסתפק בתגמול נמוך יותר.

אולם המציאות היא אחרת. כחלון יוכל לממש חלק גדול מהאופציות שניתנו לו ללא קשר לביצועים שלו (מה גם, שהוא יוכל לממש את האופציות במחיר של 30 אגורות בלבד, מחיר המהווה הנחה של 90% על מחיר המניה של יונט קרדיט, שעומד עתה על כ-26 שקלים).

על פי ההסכם שיובא בעוד שלושה שבועות לאישור האספה הכללית של יונט קרדיט, כחלון יוכל לממש שני שלישים מסך האופציות ללא קשר לביצועים שלו. כבר אחרי חצי שנה הוא יוכל לממש 108 אלף אופציות, כשישית מסך האופציות, ללא תלות בתוצאות העסקיות של החברה.

פעימות ההבשלה לאופציות

את הסכום הגדול, כמחצית מהאופציות, הוא יוכל לממש בתום חמש שנים ממועד אישור ההסכם על ידי האספה, ואף לפני כן אם שווי השוק השל החברה, שעומד נכון להיום על 177 מיליון שקל, יגיע ל־800 מיליון שקל.

שתי הפעימות היחידות בהסכם המותנות בהשגת תוצאות הן הבשלה של האופציות בתוך שנתיים ושלוש ממועד אישור ההסכם. כאשר יעברו שנתיים ממועד אישור ההסכם, יוכל כחלון לממש שישית מהאופציות, אך רק אם סך האשראי שניתן ללקוחות (לטווח זמן קצר וארוך), לא יפחת מ-270 מיליון שקל. זאת בעוד שכיום עומד סך האשראי שניתן ללקוחות יונט קרדיט על 96 מיליון שקל.

באשר להבשלת האופציות לאחר שלוש שנים ממועד אישור הסכם העסקתו, כאן התנאי שהוצב לכחלון הוא סך אשראי של 320 מיליון שקל. בשתי הפעימות יוכל שר האוצר לשעבר ליהנות מסטייה של עד 10% מהסכומים המדוברים, ועדיין לממש את האופציות.