יו"ר הכנסת | ניתוח

האם יריב לוין מפלה בתהליך קבלת השאילתות? זה לא ברור

האם יו"ר הכנסת מפלה לרעה שאילתות של ח"כיות ערביות? התהליך מורכב • המשרוקית של גלובס

ג’ידא רינאוי זועבי, מרצ טוויטר, 26.5.21 / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ג’ידא רינאוי זועבי, מרצ טוויטר, 26.5.21 / צילום: אמיל סלמן-הארץ

הח"כית ממרצ, ג'ידא רינאוי-זועבי, צייצה בטוויטר ב-26.05.21, כי בשבוע שקדם לפוסט היא הגישה שאילתה דחופה שהופנתה למשרד לביטחון הפנים בנושא האכיפה הבררנית, לדבריה, של המשטרה כלפי ערבים בעקבות המהומות. השאילתה נדחתה ע"י יו"ר הכנסת יריב לוין בטענה של חוסר זמן. אבל היא הוסיפה: "כשבצלאל 'ערבים הם אזרחים לבינתיים' סמוטריץ הוא המגיש, פתאום יש זמן ופתאום יש גם אפשרות לשנות את חוקי הכנסת(!) כדי לאשר לא פחות משבע(!) שאילתות דחופות. והפלא ופלא, כשהפשיסטים הם השואלים, פתאום אוחנה יוצא מהמסתור ומרגיש בנוח לענות".

לפי לקסיקון הכנסת, שאילתה דחופה היא שאילתה שיו"ר הכנסת קבע כי יש לה חשיבות או דחיפות מיוחדות, והתשובה עליה נמסרת במליאת הכנסת בשבוע שבו הוגשה. היו"ר מאשר העלאתן של עד ארבע שאילתות דחופות במליאה בכל שבוע. סדר-היום של ישיבות הכנסת בימי רביעי נפתח בתשובות על שאילתות דחופות. ח"כ רשאי להגיש בכל מושב (התקופה שמתחילת כנס החורף ועד תחילת כנס החורף שלאחריו) עד ארבע שאילתות דחופות. 

במאגר השאילתות של הכנסת מופיעות רק שאילתות דחופות, שאושרו על ידי יו"ר הכנסת ועל כן השאילתה שעליה מדברת רינאוי-זועבי לא מופיעה שם. בתגובה לפניית המשרוקית אמר דובר הכנסת כי רינאוי-זועבי הגישה באיחור את השאילתה ב-18.5 ולפיכך הובאה בפני יו"ר הכנסת לאישור ביום שני שלאחריו, 24.5, בשבוע שבו אישר יו"ר הכנסת שאילתות בנושאים אחרים שעלו לדיון ב-26.5. קיבלנו מח"כ זועבי את נוסח התשובה הרשמית שקיבלה ממזכירות הכנסת: "שאילתה נדחתה מהסיבות שלהלן: לא אושרה".

שאילתה שכן עלתה לדיון במליאה ב-26.5 הייתה זו של ח"כ בצלאל סמוטריץ', יו"ר האיחוד הלאומי-תקומה, שהוגשה ואושרה ביום שבו השאילתה של רינאוי-זועבי נדחתה. השאילתה שהגיש עסקה בהתנהלות המשטרה במהומות: "האם תוקם ועדת חקירה ממשלתית או אחרת לבחינת התנהלות המשטרה במהומות? אם לא, מדוע?".

יחד עם השאילתה של סמוטריץ', עלו למליאה באותו יום עוד שש שאילתות - שלוש יותר מהמספר שיו"ר הכנסת מאשר בשבוע. יו"ר הכנסת יריב לוין הסביר את המספר החריג בכך "שהרחבנו את המסגרת של השאילתות הדחופות, נוכח העובדה שכלים פרלמנטריים אחרים, כמו הצעות לסדר-היום, כרגע לא מתאפשרים, כל עוד לא הושלם תהליך הרכבה של ממשלה. ואני מודה לח"כ סמוטריץ' על הרעיון הטוב".

אמנם בשבוע שבו הגישה ח"כ רינאוי-זועבי את השאילתה עוד לא עלתה ההצעה להגדיל את מכסת השאילתות שיעלו למליאה ולכן בהחלט ייתכן שמכסת השאילתות שאושרו לאותו השבוע התמלאה עד תום.

גם השבוע, 30.5, הוגשה שאילתה דחופה, הפעם על ידי ח"כ מטעם חד"ש, עאידה תומא-סלימאן, לשר הביטחון, שצייצה על כך. השאילתה עסקה בנושא שלילת כניסתם של חולי סרטן מעזה לטיפול בישראל. למחרת, 31.5, בדיון לאישור השאילתות הדחופות שהוגשו בשבוע החולף, נדחתה על ידי יו"ר הכנסת גם שאילתה זו. גם הפעם התשובה הרשמית שהתקבלה: "שאילתה נדחתה מהסיבות שלהלן: לא אושרה".

האם גם הפעם הסיבה לדחייה היא שיו"ר הכנסת אישר שאילתות אחרות למליאה השבועית ומילא את המכסה, למרות אישור מספר שאילתות חריג במליאה של השבוע שעבר?

פנינו לדובר יו"ר הכנסת כדי לקבל את הסיבה לדחיית השאילתה של תומא-סלימן, אך הוא בחר לא להגיב.

בשורה התחתונה: דברי זועבי וסלימאן דורשים הקשר. אכן לדברי שתי חברות הכנסת, נדחו השאילתות הדחופות שהגישו. אולם מכיוון שלא קיבלנו תגובה מהדובר של יו"ר הכנסת, יריב לוין, סיבת הדחייה, למרות הגדלת מכסת השאילתות הדחופות, נשארה לא ברורה.

לקריאה נוספת:

לקסיקון הכנסת - שאילתות
מאגר השאילתות של הכנסת
דחיית שאילתה- ח"כ זועבי
דחיית שאילתה- ח"כ תומא סלימאן
שאילתה דחופה- ח"כ זועבי
שאילתה דחופה- ח"כ תומא סלימאן

תחקיר: טלאור שמש