הרשימה המשותפת הצטרפה, והושג רוב להחלפת יו"ר הכנסת

הבוקר הוגשו למזכירות הכנסת 61 חתימותיהם של חברי גוש השינוי והממשלה שבדרך בדרישה להחליף את יו"ר הכנסת  יריב לוין במועמד יש עתיד לתפקיד – ח"כ מיקי לוי • חברי הרשימה המשותפת שלחו מכתב למזכירות הכנסת כי הם מצטרפים לדרישה לאחר שח"כ אורבך מימינה ביקש להסיר את חתימתו

ח"כ מיקי לוי. ימונה ליו"ר הכנסת? / צילום: רפי קוץ, גלובס
ח"כ מיקי לוי. ימונה ליו"ר הכנסת? / צילום: רפי קוץ, גלובס

לאחר שהודיע לנשיא המדינה "עלה בידי", יאיר לפיד מתקדם לשלב הבא: החלפת יושב-ראש הכנסת. הבוקר (ה') הוגשו למזכירות הכנסת 61 חתימותיהם של חברי גוש השינוי והממשלה שבדרך בדרישה להחליף את יו"ר הכנסת יריב לוין במועמד יש עתיד לתפקיד - ח"כ מיקי לוי. בהמשך ח"כ ניר אורבך ביקש להסיר את חתימתו. 

כעת נראה שהחלפת יו"ר הכנסת תצא לפועל בכל זאת. הרשימה המשותפת הצטרפה לדרישת חברי ממשלת לפיד-בנט להחלפת יו"ר הכנסת. במכתב שנשלח למזכירות הכנסת הם הודיעו על כוונתם להצטרף לבקשה. מי שחשפו את המכתב היו אנשי הליכוד שהפיצו אותו כהודעה לתקשורת. בתוספת התגובה הבאה: "הרשימה המשותפת ממהרת להציל את לפיד ובנט ומשלימה את החתימות החסרות להם להדחת יו"ר הכנסת מהימין. מדובר בהוכחה ניצחת לשיתוף פעולה מלא-מלא של הרשימה המשותפת עם ממשלת השמאל של לפיד ובנט".

עם זאת, גורמים בימינה אומרים כי יו"ר הכנסת יוחלף רק עם הקמת הממשלה ולא עם קולות הרשימה המשותפת.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן צייצה בנושא: "אנחנו רוצים להיפטר מיריב לוין כיו״ר הכנסת. הפטרות מהאדון נתניהו צריכה להיות הפטרות מהדרך והפוליטיקה שלו, לכן יחד איתו נפטרים גם מכל משרתיו. ויפה שעה אחת קודם".

ניסיון למנוע עיכוב בהשבעת הממשלה

המטרה של יש עתיד היא למנוע עיכובים נוספים של הרכבת הממשלה והשבעתה על-ידי לוין, שכן הוא שולט בסדר הזמנים של הכנסת ועשוי לתקוע מקלות בגלגלי הממשלה שבדרך. לכן כבר ביום שני דורשים ביש עתיד לקיים את ההצבעה - מה שיבטיח את השבעת הממשלה ביום שני שלאחר מכן. אם ההצבעה הזו אכן תצא לפועל - יהיה זה הניצחון המשמעותי הראשון של גוש השינוי עם ההשתלטות על הכנסת, והיא כאמור תהיה מכרעת לעתיד הממשלה.

החתימות שנאספו מבעוד מועד לצורך החלפת לוין נתקלו כבר הבוקר בבעיותכאמור , כאשר ח"כ אורבך מימינה דרש להסיר את חתימתו ממינהלת סיעת ימינה. המשמעות היא שליש עתיד יש 60 חתימות, ולא 61 חתימות הנדרשות לקיום ההצבעה. בימים הקרובים ועד להרכבת הממשלה יגבר הלחץ של הליכוד על אורבך וחברת כנסת נוספת מימינה - עידית סילמן - במטרה להוביל אותם להתנגד לממשלה הנרקמת. 

בתוך כך, מסתמן כי מועמד יש עתיד לתפקיד מנכ"ל הכנסת הוא גיל סגל. הוא צפוי להחליף בתפקיד את המנכ"ל המכהן סמי בקלש מטעמו של יריב לוין. סגל הוא ראש המחלקה לישראל ולהנצחת השואה והגבורה בישראל ובתפוצות בהסתדרות הציונית, והוא מונה לתפקיד זה רק לאחרונה במסגרת הבחירות שנערכו למוסדות. במערכת הבחירות האחרונה כיהן סגל גם כסגן יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.