נתב"ג: מהיום הנוחתים ישלמו על בדיקות הקורונה שהם מחויבים לבצע

דמי התשלום שקבע משרד הבריאות עומדים על 100 שקל לבדיקה, כאשר ניתן להוזיל את הסכום ל-80 שקל בהזמנה מראש • ישראייר הגישה בג"ץ על אופן התחשיב למחיר שקבע משרד הבריאות ועל חובת שתי בדיקות קורונה מכלל הנוחתים בישראל

עמדת בדיקה בנתב"ג. / צילום: Shutterstock
עמדת בדיקה בנתב"ג. / צילום: Shutterstock

מערכת התשלומים פועלת: מהיום הנוחתים בנתב"ג ישלמו על בדיקות הקורונה שהם מחויבים לבצע לאחר הנחיתה. דמי התשלום שקבע משרד הבריאות עומדים על 100 שקל. הנוחתים בנתב"ג (להבדיל מהנכנסים במעברים היבשתיים) יכולים להוזיל את הסכום ל-80 שקל בהזמנה מראש באתר Check2fly של חברת אומגה. בימים הקרובים תבצע חברת אומגה את הבדיקות לנוחתים, והיא אמורה לפנות את מקומה לפמי פרימיום, שנבחרה על ידי משרד הבריאות לביצוע הדיגום.

בתוך כך, אחרי שנאסר על קופות החולים לבצע בדיקות קורונה לטסים לחו"ל ללא עלות, הן מבקשות להתיר להן לגבות על השירות סכום של 145 שקל לבדיקת PCR "שאינה לצורך רפואי". שר הבריאות יולי אדלשטיין שיגר פנייה ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני בבקשה לאשר את בקשת הקופות.

בדיקות קורונה לממריאים לחו"ל (על פי דרישות מדינת היעד) ניתן לבצע בנתב"ג או במכונים פרטיים: המחיר שגובה אומגה בנתב"ג הוא 45 שקל לבדיקה רגילה שתוצאותיה מתקבלות עד 14 שעות לאחר הבדיקה, או בדיקה מהירה ב-135 שקל שמספקת תוצאות תוך 4 שעות.

בדיקות ניתן לבצע גם במכונים פרטיים: בסניפי ביקורופא מבצעת חברת AID בדיקות בעלות של 99 שקל עם תוצאות שמתקבלות עד 24 שעות, או ב-199 שקל בבדיקה ביתית. מכונים נוספים מציעים בדיקות קורונה לממריאים בטווח מחירים שנע בין 200 ל-700 שקל, על פי מהירות התשובה המתקבלת.

יצוין כי הבדיקות לממריאים נעשות על פי דרישות של מדינות היעד. מדינות שונות בהן גרמניה, בלגיה - והאחרונה להצטרף לרשימה היא צרפת מתאריך 9 ביוני - שלא דורשות בדיקות קורונה מהנוחתים המחוסנים מישראל, כך שיש לבדוק לפני טיסה מהן דרישות המדינה שאליהם אתם מתכוונים להגיע.

 העתירה של ישראייר לבג"ץ נגד משרד הבריאות 

כפי שפורסם השבוע בגלובס, חברת ישראייר הגישה עתירה נגד משרד הבריאות בגין חובת התשלום על בדיקות הקורונה לנוחתים. חברת התעופה טוענת שהיות שמדובר בבדיקות שהן חובה לכלל הנוחתים הרי שמדובר באגרה ועל כן היא מחויבת בחקיקה.

עוד מלינה החברה על אופן התחשיב למחיר שקבע משרד הבריאות ועל חובת שתי בדיקות קורונה מכלל הנוחתים בישראל, מה שמרתיע נוסעים רבים. במשרד הבריאות נטען כי: "לא מדובר באגרה אלא בתשלום עבור שירות הבדיקה".

בתוך כך, הקרב על זהות החברה שתבצע את בדיקות הקורונה בנתב"ג לא יורד מסדר היום. השבוע ייערך דיון נוסף בעתירות שהוגשו בנושא סביב מכרז שהפעילה רש"ת להפעלת מערך הבדיקות לנוסעים. ככל שתנועת הנוסעים מוסיפה לגדול, מדובר בפוטנציאל כלכלי משמעותי: היום יחלפו בנתב"ג 20.3 אלף נוסעים ב-169 טיסות בינלאומיות. מתוכם 11.5 אלף ימריאו מישראל ו-8,800 נוסעים ינחתו (וישלמו על הבדיקה שיעשו).

ישראל היא בין המדינות הבודדות המחייבת את כל הנוחתים, מחוסנים או לא, לבצע בדיקת קורונה אחת לפני המראה ארצה (בטווח של 72 שעות) ובדיקה נוספת לאחר הנחיתה.