לא צריך לצאת מוקדם מהעבודה: אושרו גני ילדים באזור תעשייה

למרות התנגדות מצד משרדי הבריאות והגנת הסביבה, המועצה הארצית אישרה לבנות גן ילדים באזור התעשייה בנתיבות, בהחלטה עקרונית שתשפיע על עתידם של אזורי תעסוקה בכל הארץ

פארק תעשייה נ.ע.מ / צילום: אופק צילומי אוויר
פארק תעשייה נ.ע.מ / צילום: אופק צילומי אוויר

המועצה הארצית לתכנון ובנייה דנה בשבוע שעבר בהקמת מעונות יום בפארק התעשייה האזורי הענק בנ.ע.מ (נתיבות-עזתה-מרחבים). 12 חברי המועצה שנכחו בדיון נחלקו ביניהם (6:6), אך יו"ר המועצה, מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן, הכריע והוחלט לאשר את התוכנית. זה נשמע נושא קצת קטן לדיון בדרג הגבוה ביותר לענייני תכנון במדינה, אולם מדובר בהחלטה עקרונית שתקבע מה יהיה אופיים של אזורי התעסוקה של מדינת ישראל ומי יוכל לעבוד בהם בפועל.

פארק התעשייה נ.ע.מ, הנמצא בשטחה של נתיבות, הוא יוזמה משותפת של הערים נתיבות ואופקים, ושל המועצות האזוריות שדות נגב ומרחבים. הפארק משתרע על כ-1,000 דונם, יש בו כעת תשעה מפעלים פעילים, ועובדים בו 1,300 עובדים. בימים אלה מקודמת תב"ע (תוכנית בניין עיר) לשלב ד' לפארק התעשייה, שמציעה הגדלה של שטח הפארק ב-1,900 דונם שבהם ייבנו עוד כ-80 מפעלים. בסופו של דבר יעבדו במקום 10,000 עובדים.

התוכנית, שכללה הקמת מעונות יום, נדונה על-ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום ביולי 2019 ואז התברר שמשרד הבריאות מתנגד להקמתם של גני הילדים בקרבת מגרשי תעשייה. בספטמבר 2020 אושרה התוכנית למרות ההתנגדות של משרדי הבריאות והסביבה, ומשרד הבריאות ערר לוועדת העררים של המועצה הארצית, וזו כאמור אישרה אותה.

פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור לשעבר, מודאג מהמהלך: "ההחלטה ממחישה את הזלזול בהיבטים בריאותיים של תכנון והצורך לתת משקל רב יותר לשיקולים בריאותיים-סביבתיים-חברתיים. אין מקום לסיכון בריאותם של ילדים בשל צרכים של התעשייה. גן ילדים באזור תעשייה עלול להזיק לבריאות הילדים לא רק בגלל חשיפה למזהמים סביבתיים בשגרה ובאירועי חירום אלא מסיבות נוספות. עדיף לתכנן גני ילדים בסמוך לאזור המגורים, כחלק מהקהילה, כפי שנוכחנו גם בתקופת הקורונה".

בחברה להגנת הטבע התנגדו לתוכנית משיקול אחר. אסף זנזורי, רכז מדיניות תכנון בחברה, מסביר שבחברה חוששים שהכנסה של גני ילדים תדחוק את המפעלים המזהמים החוצה, לשטחים הפתוחים.

"לא יותר גרוע מגן בפינת ארלוזורוב בתל אביב"

יוסי אנגלר שר, מנכ"ל פארק התעשייה נ.ע.מ, לא מבין את המתנגדים לתוכנית: "נשים לא מגיעות לעבודה אצלנו כי אין להן איפה להשאיר את הילדים. הן לא ישאירו אותם לא בבאר שבע ולא באשקלון. מקום העבודה הוא מרכז החיים. לא לשים את הילדים לידן זו תקלה איומה. זו הדרת נשים. ההחלטה הזו היא פריצת דרך. יש רדיוס של 300 מטר מסביב של מפעלים נקיים. אלה מפעלים שנשלטים ברמת הבורג. זו תעשייה מתקדמת ולא מזהמת".

דוד לפלר, מנכ"ל משרד הכלכלה ולשעבר יו"ר הוועדה המחוזית דרום: "אנחנו חשבנו שהקמת מעון ילדים בנ.ע.מ לא תפגע בילדים יותר מאשר מעון בפינת הרחובות ארלוזורוב ודיזנגוף בתל אביב. שם עוברות אלפי מכוניות ומשאיות ביום ואף אחד לא היה אומר שיפתחו גן ילדים רק בסמטה צדדית, שאף רכב לא עובר בה".

האדריכלית פרופ' טלי חתוקה מאוניברסיטת תל אביב עמדה בראש הצוות שהכין את התוכנית האסטרטגית לפארק התעשייה: "המטרה בהקמת נ.ע.מ הייתה לבנות סטנדרטים חדשים לפיתוח אזורי תעשייה. גויסתי כדי להטמיע רעיונות מהעולם. לצערי, סדר היום הזה לא מוכר מספיק. למדנו ממקרי מבחן מהעולם, וראינו שאזורי תעשייה כיום בעולם משמשים כמרכזי חיים במטרה לתמוך ברווחת העובד. מעונות יום וחינוך הם חלק מסדר היום הזה, כמו גם שבילי אופניים, שצ"פים ועצים. השאיפה היא שמדינת ישראל תעשה קפיצה משמעותית בפיתוח אזורי תעשייה שעדיין נראים בישראל כמו אמצע המאה הקודמת".

הגנים הקיימים - ליד משרדים ולא מפעלים

בארץ פועלים כמה גני ילדים במתחמי תעסוקה של משרדים - אולם לא במקומות שיש בהם מפעלי תעשייה, ופה חשיבות העניין.

תומר גוטהלף, מתכנן מחוז דרום במינהל התכנון: "יש מקומות עבודה שיש בהם מעון יום. למשל בבית חולים סורוקה ובמת"מ בחיפה. הרציונל הוא שהדרך של הורים עובדים להשתלב במעגל העבודה קשורה גם ליכולת לעשות את המעבר מהעבודה לבית, כולל איסוף הילד, במהירות".

גן ילדים בפארק מת"ם בחיפה. ההבדל בין פארק משרדים לאזור של מפעלים / צילום: יח"צ
 גן ילדים בפארק מת"ם בחיפה. ההבדל בין פארק משרדים לאזור של מפעלים / צילום: יח"צ

לגוטהלף חשובה הדוגמה של מפעל סודהסטרים בפארק התעשייה עידן הנגב שליד רהט: "זה מפעל גדול ומצליח שעובדים בו הרבה אנשי צווארון כחול, רובם מרהט. להכניס נשים מהחברה הבדואית למעגל העבודה זה לא פשוט. בסודהסטרים רצו לאפשר לעובדים שבאים מרשות שנמצאת באשכול מס' 1 (בדירוג הלמ"ס) לתת חינוך יותר טוב, וגם לסייע למוביליות של תושבי רהט. גן כזה נותן לילדי רהט הזדמנות לסגור פערים. הם מצאו לזה מקום במפעל ומצאו אדריכל, ומשרד הבריאות פסלו את הרעיון.

"אני חושב שזה פספוס גדול ולכן העמדה שלנו היא שצריך לשקול כל מקרה לגופו. יש הזדמנות לעשות תיקון חברתי. זה לא פוגע בילדים. זה משפר את מצבם".

מהמועצה הארצית לתכנון ובנייה נמסר כי "הדיון שהתקיים במועצה הארצית היה דיון ארוך, יסודי ומעמיק במסגרתו הוצגו בהרחבה נימוקי הבקשה לדיון חוזר, חשיבות התוכנית לעיר נתיבות ומשמעות עיכובה ובעיקר בטיחות הילדים כערך עליון שאין להתפשר עליו.

"המועצה הארצית השתכנעה כי לאור הוראות התוכנית וחוק הפיקוח, לא יוקם במקום גן ילדים בניגוד לעמדת משרד הבריאות. חשוב לציין כי שימוש גן הילדים הינו שימוש אחד מסל שימושים וכי הוא יתאפשר רק בכפוף לאישור משרד הבריאות כאמור.

"משהובהר כי במקרה הקונקרטי לא יקום גן ילדים בניגוד לעמדת משרד הבריאות, החליטה המועצה כי לצד אישור התכנית יתקיים בולנת"ע דיון עקרוני בסוגית השימושים הציבוריים המתאימים לאזורי תעשייה"