אחרי יותר משנה: חובת עטיית המסכות במקומות סגורים תבוטל בשבוע הבא

אחרי שכמעט כל המגבלות על המשק והחיים האזרחיים הוסרו, כעת תוסר גם חובת עטיית המסכות, ככל שהתחלואה תוסיף להיות נמוכה • ההחלטה לא חלה על הילדים, אולם אם מגמת הירידה בתחלואה תרד, יתקיים דיון נוסף בנושא • השר אדלשטיין: "זוהי מציאות שלא שיערנו שנגיע אליה בשלב זה"

 

רחוב בירושלים לאחר הסגר. אחרי יותר משנה של מגיפה, כבר לא יהיה צריך לעטות מסכות / צילום: Shutterstock, Alex Eidelman
רחוב בירושלים לאחר הסגר. אחרי יותר משנה של מגיפה, כבר לא יהיה צריך לעטות מסכות / צילום: Shutterstock, Alex Eidelman

חובת עטיית מסכות בחללים סגורים תבוטל ביום שלישי הבא, ה-15 בחודש. כך עולה מדברי שר הבריאות, יולי אדלשטיין, שהשתתף היום (א') באירוע הוקרה לצוותים הרפואיים ולראשי מערכת הבריאות. בשבועות האחרונים, דעכה הקורונה בישראל כמעט לחלוטין. כך למשל, אתמול אומתו בישראל ארבעה חולים בלבד. החיסונים נותנים את אותותיהם בשטח, ולאחר שכמעט כלל המגבלות על המשק והחיים האזרחיים הוסרו, כעת תוסר גם חובת עטיית המסכות, ככל שהתחלואה תוסיף להיות נמוכה.

לדברי אדלשטיין, "הפכנו למדינה המחוסנת הראשונה בעולם. בשיא התחלואה, לפני חמישה חודשים, היו למעלה מ-10,000 חולים ביום; נכון לאתמול היו ארבעה בלבד. בשיא - בתי החולים היו בתפוסה מטורפת של חולי קורונה, והגענו ל- 1,228 חולים קשה. היום - 37. גם אחוז התחלואה צנח פלאים: בשיא הגענו לכ-10% מאומתים; היום אנחנו נעים סביב עשירית האחוז. מה שמדהים במספרים הללו הוא העובדה שהם בצניחה בשעה שהמשק פועל באופן מלא. לכן החלטנו שאם עד 15 ביוני התחלואה תמשיך להיות נמוכה נאפשר את הסרת המסכות גם בחללים סגורים. זוהי מציאות שלא שיערנו שנגיע אליה בשלב זה, והגענו".

"חשוב להמשיך את המומנטום של עליית קרנה של מערכת הבריאות"

"לניצחון עלולה להיות השפעה על תקציב מערכת הבריאות. בשנה האחרונה עשינו קפיצת דרך תקציבית משמעותית. הצלחנו לקדם את המערכת. הוספנו מאות תקנים, ונעמוד על כך שיישארו גם כעת. השינוי התקציבי שיצרנו מתווה את הדרך להמשך. מערכת הבריאות הצילה את מדינת ישראל והתגובה של ישראל צריכה להיות באותה היערכות יתר לכל תסריט ולכל תרחיש. זה עולה כסף, תקנים והכשרה. אבל בלי זה לא נהיה מוכנים. חשוב להמשיך את המומנטום של עליית קרנה של מערכת הבריאות".

חובת עטיית המסכות מתבטלת למעשה לחלוטין, לאחר שחלפה יותר משנה מאז הוטלה על ידי הממשלה. באמצע אפריל בוטלה חובת עטיית מסכה באוויר הפתוח, אך החובה לעטות מסכה בחללים סגורים נותרה, בשל החשש ממגע הדוק בחללים משותפים ובעיקר בחללי עבודה, ובהשלכותיו על התפשטות המגפה.

מאז פרוץ הקורונה, מרבית הדו"חות שחולקו לאזרחים על ידי המשטרה בגין הפרת תקנות הקורונה, היו על אי עטיית מסכה באוויר הפתוח או בחללים סגורים. רק עד חודש דצמבר, המרכז לגביית קנסות גבה כ-53 מיליון שקל על כ-111 אלף קנסות שחולקו בגין אי עטיית מסכה. בסך הכל, חולקו לאורך חודשי הקורונה 606 אלף קנסות, בהיקף של 362 מיליון שקל. כמחצית מהקנסות ניתנו בשל אי-עטיית מסכה.