תאוות הכסף על חשבון בריאות הציבור התגלגלה לחשד פלילי נגד גורמים בתנובה

גם אם עדיין לא ברורה מידת הצלחתה, דבר אחד כן ברור – רפורמת סימון המוצרים איימה ועודנה מאיימת על ההכנסות של חברות המזון והמשקאות • תנובה היא לא עוד חברה בישראל: אם אכן החשדות נגדה יתבררו כנכונים אז זו תהיה מכה תדמיתית קשה לחברה הציבורית

פרסומת של תנובה / צילום: יח"צ
פרסומת של תנובה / צילום: יח"צ

בתחילת 2020 יצאה לדרך רפורמת סימון המזון (או סימון המוצרים) שאמורה לחולל מהפכה של ממש בתחום בריאות הציבור בארץ. הרפורמה, שכולנו מכירים, מחייבת את חברות המזון לסמן מוצרי מזון ומשקאות שהן משווקות ומכילים כמויות גדולות של סוכר, מלח, או שומן רווי.

האם הרפורמה הזו גורמת למהפכה שלה ציפתה המדינה בתזונה של כולנו? עוד מוקדם לומר. רבים מאיתנו עדיין מעדיפים להעיף מבט מזלזל אל הנתונים המאיימים של חפיסות השוקולד, הגבינות, והמשקאות הממותקים, להגניב אותם לעגלת הסופר, ולהמשיך הלאה.

אבל דבר אחד הוא ברור - רפורמת סימון המוצרים איימה ועודנה מאיימת על ההכנסות של חברות המזון והמשקאות. עד לבוא הרפורמה לעולם, הן יכולות היו "להרעיל" אותנו בשקט. מאז הרפורמה, יש בכל זאת מי שנמנע מרכישת חלק מהמוצרים בשל הסכנה הבריאותית.

רפורמת סימון המזון והחששות של חברת תנובה מהפגיעה שלה ברווחיות חברת הענק, גם עומדת במוקד חקירת המשטרה בפרשה שהתפוצצה הבוקר. לפי החשד שנחקר, גורמים בתנובה פעלו מול מוטי בבצ'יק, עוזרו של הבריאות יעקב ליצמן לריכוך ההמלצות של הוועדה לסימון המוצרים ובתמורה העבירה תרומות לעמותות שקשורות בבצ'יק.

בשלב זה מדובר עדיין בשלב מקדמי של החקירה ואין לדעת לאן היא תתפתח. אבל אם החשדות יתבררו כנכונים אז זו תהיה מכה תדמיתית קשה לחברה הציבורית. תנובה היא לא עוד חברה בישראל.

היא הוקמה בשנת 1926 על ידי איגוד של קיבוצים ומושבים כשהמטרות שלה לא היו השגת רווחים בלבד, אלא, ואולי קודם כל, עידוד עבודה עברית ומאורגנת. הלוגו של מותג הבית שלה הוא בית ישראלי עם גג אדום ודשא ירוק. אם החשד שגורמים בחברה היו מוכנים לתת שוחד כדי למנוע רפורמה שנועדה להטיב עם בריאות הציבור יתברר כנכון, אם ככה נראה הבית הישראלי, אז הפרשייה הזו עוד תהיה משל למה שקרה לחברה הישראלית כולה.

מתנובה נמסר כי היא "פעלה ופועלת בהתאם לחוק והממשל התאגידי. החברה ומנהלים משתפים וישתפו פעולה עם החקירה, ככול שיידרש".

עוה"ד עמית חדד המייצג את מוטי בבצ'יק מסר: "אנחנו הסכמנו להארכת המעצר של מוטי בבצ'יק עד יום שלישי בלילה. ביום שלישי הוא בעזרת השם ישתחרר. עד אז המשטרה תחקור ותגלה את מה שאנחנו יודעים - שבבצ'יק הוא עובד ציבור מהמעלה הראשונה. אחד שמוסר את גופו ונפשו למען הכלל. לכן אין ספק שהתיק נגדו יסתיים בשום דבר".

***חזקת החפות: מוטי בבצ'יק ושאר החשודים שנחקרו באזהרה בקשר לפרשייה מכחישים את החשדות נגדם ועומדת לזכותם חזקת החפות.