פריחת הרפואה מרחוק נותנת רוח גבית: נוטל ויז'ן גייסה 60 מיליון דולר

החברה פיתחה מכשור לאבחון מהבית של מחלת ניוון הרשתית, ועניין המשקיעים זינק בעת תקופת הקורונה למרות הכנסותיה הלא משמעותיות • גילוי מוקדם של המחלה יכול למנוע את הדרדרות הראייה

מכשיר לאבחון מרחוק של נוטל ויז'ן / צילום: נוטל ויז'ן
מכשיר לאבחון מרחוק של נוטל ויז'ן / צילום: נוטל ויז'ן

חברת האבחון מרחוק נוטל ויז'ן הודיעה על גיוס של 60 מיליון דולר, בערך מחציתם מיידית ומחציתם על פי הצלחה. את סבב הגיוס הובילו קרן הפרייבט אקוויטי Soleus Capital וקרן Ganot Capital, המתמחה בהשקעה בתחום הרפואה לגיל השלישי, שהיא בעלת רוב המניות בחברה. לסבב הצטרפו בעלי המניות הקיימים, אלרון וקרן אוורגרין.

נוטל ויז'ן הוקמה בשנת 2000 על ידי ד"ר ברק עצמון וד"ר יאיר אלסטר, וגייסה כמה עשרות מיליוני דולרים בעיקר מקרנות הון סיכון ישראליות, עד שב-2012 קיבלה אישור שיווק למוצר המוביל שלה.

אולם, נראה כי החדירה לשוק הייתה קשה. למרות שהחברה גייסה, עד היום, על פי דוחות אלרון, כ-120 מיליון דולר (מהם 13 מיליון דולר הושקעו על ידי אלרון), החברה הוערכה בדוח האחרון של אלרון על פי שווי של 77 מיליון דולר, כלומר סביר שיש לה הכנסות, אך כנראה לא מאוד משמעותיות, והיא אינה נחשבת חברה מהותית של אלרון. קרן גנות, לעומת זאת, תומכת בחברה ובשנתיים האחרונות השקיעה בה עשרות מיליוני דולרים.

ואז הגיעה הקורונה, ששינתה סדרי עולם עבור תחום האבחון מן הבית. בשווקים אליהם היה קשה למוצרים הללו לחדור, הקורונה לא הותירה לשוק ברירה אלא להשתנות. נראה כי המשקיעות בנוטל הבינו את הפוטנציאל.

מחלת ניוון הרשתית היא אחת הסיבות המובילות לעיוורון נרכש בגיל המבוגר, וככל שמאתרים את הבעיה מוקדם יותר, כך יש סיכוי גבוה יותר להאט את התפתחותה.

"אנו מאמינים כי למכשיר ה-OCT הביתי של נוטל ויז'ן יש את הפוטנציאל לשנות את שיטות הטיפול והמעקב אחר מיליוני חולים החיים עם מחלת ניוון רשתית מסוג 'רטוב', ומחלות רשתית אחרות", אמר גיא לוי, מנהל שותף ב-Soleus Capital. "בשילוב עם המוצר שכבר מאושר, אנו מאמינים שנוטל ויז'ן נמצאת בחזית הטכנולוגית והעסקית בכל הנוגע לטיפול מרחוק בחולים אלו".

"נוטל ויז'ן ממוקמת באופן ייחודי, וממשיכה להוביל את שירותי האבחון האופטלמולוגיים הביתיים". אומר גיא קצב, יו"ר מועצת המנהלים של נוטל ויז'ן ומנכ"ל תחום השקעות הבריאות של Ganot Capital. "באמצעות השקעתנו המתמשכת לאורך שנים, Ganot Capital שואפת לשפר את איכות חייהם של האוכלוסייה הגדלה במהירות של האזרחים הוותיקים הסובלים ממחלות עיניים כרוניות ומסכנות ראייה".

"המימון המובטח מאפשר לנו להרחיב את שירותי הניטור מרחוק של המטופלים באמצעות מערכת ה ForeseeHome ומעבדת האבחון מרחוק המרכזית שלנו באזור וושינגטון", אמר ד"ר קסטר נהאן, המנכ"ל של נוטל ויז'ן. "המעבדה מוסמכת למתן השרות וזוכה לכיסוי ביטוחי. בנוסף, סבב המימון מאפשר את קידום ההשקה מסחרית של תוכנית Home OCT. התוצאות מניסויים קליניים בישראל ובארה"ב יצרו ציפיות גדולות אצל מומחי הרשתית וחברות תרופות בתחום. המערכת תאפשר לבצע התאמה אישית שלסוג וקצב הטיפול ולשפר את התוצאות הקליניות".

גילוי מוקדם של המחלה

תוכנית הניטור ForseeHome, המערכת המסחרית של נוטל, מאפשרת גילוי מוקדם של המחלה. לדברי החברה, ניסוי מסחרי שנערך במוצר, הדגים כי כ-94% מהחולים המנוטרים מצליחים לשמור על ראיה של 6/12 ומעלה, לעומת 62% בקבוצת הביקורת. כך קיבלה התוכנית כיסוי ביטוחי ב-2016.

מערכת ה Home OCT של נוטל ויז'ן תאפשר לחולי AMD בשלב המתקדם יותר של המחלה לבצע ניטור עצמי מהיר ופשוט בבית ושידור התוצאות לשרתי הענן המאובטחים של החברה. הנתונים זמינים לצפייה מרחוק על ידי הרופא המטפל בפורטל מאובטח, וכמו כן מנותחים אוטומטית על ידי ה-NOA - Notal OCT Analyzer, אלגוריתם מבוסס בינה מלאכותית ולמידה עמוקה המצביע על ממצאים חשודים ועוזר לרופא לנצל את כמויות המידע הגדולות בצורה יעילה.

נוטל ויז'ן יוצגה בסבב הגיוס על ידי משרד עוה"ד GREENBERG TRAURIG ואילו גנות קפיטל Ganot Capital יוצגה על ידי עו"ד אמנון שורק ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו עם המבורגר עברון ועו"ד סטיבן ברלוביץ.