הותר לפרסום בעקבות עתירת גלובס: מנכ"ל אפריקה תעשיות לשעבר אבי מוטולה נשלח למאסר של 34 חודשים

מוטולה הורשע בעבירות של פרטים מטעים בדוחות כספיים, ריבוי עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, שיבוש הליכי משפט, קבלת דבר במרמה, גניבה בידי מנהל והפרת אמונים • הוא ירצה את חודשי מאסר החל מאוקטובר 2021 • עתירת גלובס הוגשה לאחר שבאופן חריג השופט אסר על פרסום שמו

אבי מוטולה / צילום: שלומי יוסף
אבי מוטולה / צילום: שלומי יוסף

הותר לפרסום בעקבות עתירת גלובס: אבי מוטולה, לשעבר מנכ"ל אפריקה תעשיות, הורשע במסגרת הסדר טיעון, במסגרתו הוסכם כי ירצה 34 חודשי מאסר החל מאוקטובר 2021. שמו של מנהל בכיר בפרשה אסור בפרסום עד ליום ראשון הקרוב.

מוטולה הורשע בעבירות של פרטים מטעים בדוחות כספיים, ריבוי עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, שיבוש הליכי משפט, קבלת דבר במרמה, גניבה בידי מנהל והפרת אמונים.

הליך הגישור נוהל בפני השופט בני שגיא סגן נשיא בית המשפט המחוזי. לאחר הרשעתו ביום 9.5.21. ביקש מוטולה איסור פרסום עד כניסתו למאסר. השופט קבע כי הרשעתו לא תפורסם עד לדיון הטיעון לעונש שנקבע לספטמבר. זאת מבלי לנמק את העילה המצדיקה איסור פרסום בשלב מתקדם שבו הנאשם כבר הורשע.

הבוקר התקיים דיון בפני השופט בני שגיא סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה של גלובס, המיוצג על ידי עו"ד יורם מושקט, לבטל צו איסור פרסום שנתן שגיא על הרשעתו של מוטולה ממאי השנה וכן על הרשעתו של איש עסקים נוסף שהורשע והרשעתו נאסרה לפרסום. אל הבקשה הצטרפו גם כלכליסט ודה מרקר.

הרשעת השניים חסתה תחת איסור פרסום במשך חודשים, בינואר הורשע איש העסקים הנוסף ובמאי 2021 הורשע מוטולה. הדיון התנהל לגבי השאלה האם יש מקום לדחות את הפרסום בעוד מספר חודשים משיקוליהם האישיים של הנאשמים. השופט שגיא שנתן את הצו מיד לאחר ההרשעה, מבלי לפרט את הנימוקים, תהה "האם דחייה של חודשיים מטעמים הומניים זה משהו שהאינטרס הציבורי לא יכול לספוג?" והוסיף - "עומד נאשם שרוצה לקחת אחריות, נניח שאיסור הפרסום הוא עניין מבחינתו, הנאשם מוכן לקחת אחריות עכשיו ובקשתו לאסור פרסום למספר חודשים. זו דחייה לחודשיים-שלושה".

הפרקליטות התנגדה לאיסור הפרסום בעניינו של מוטולה וביקשה להותיר על כנו את האיסור לגבי איש העסקים הנוסף, לגביו טען עו"ד עידן שוורץ מפרקליטות מיסוי וכלכלה: "ההסכמה שלנו הייתה לפני משורת הדין. ניתנה לא בקלות ועם הרבה לבטים".

עורכי הדין של הנאשמים טענו כי מדובר בדחייה של הפרסום ולא באיסור פרסום.

"דחיית פרסום זה צו איסור פרסום. זהו מסלול VIP לאנשים שהורשעו בעבירות עם קלון", טען עו"ד יורם מושקט מטעם גלובס. השופט שגיא הבהיר לבקשתו של עו"ד מושקט שייצג את גלובס כי ההסכמה לא קשורה להליך הגישור וניתנה לאחר ההרשעה, בכך הסביר למעשה כי ההחלטה על איסור הפרסום לא הייתה חלק מההסדר בו הודו הנאשמים.

מוטולה ניצל את מעמדו 

לפי כתב האישום המתוקן מוטולה ניצל את מעמדו בקבוצה על מנת להורות לכפופים לו לבצע פעולות שיציגו מצגים משופרים ביחס לנתונים הכספיים של הקבוצה. מוטולה הנחה את עובדיו, ובראשם אביהו איבשיץ, לנקוט בכל האמצעים, לרבות ביצוע עבירות פליליות.

אפריקה תעשיות הציגה מצגי שווא לרואי החשבון המבקרים ואלו אישרו את הדוחות הכספיים של קבוצת נגב ואפריקה תעשיות לשנת 2014 למרות שכללו פרטים מטעים.

מוטולה הורשע גם בגניבה של 1.2 מיליון שקל ו- 190 אלף שקל תוך שהציג מצג שווא בפני בעלי תפקידים בחברה וגרם לרישומים כוזבים בספרי החשבונות.

כתב האישום הוגש גם נגד חברת אפריקה ישראל תעשיות, קבוצת נגב קרמיקה ו-10 עובדים נוספים, בדרגות שונות, שהועסקו בקבוצה בשנים 2014-2011.

לפי כתב האישום, בעקבות הפעולות שהוביל מוטולה, שעיקרן הכללת פרטים מטעים בדוחותיה הכספיים של אפריקה תעשיות הציבורית, וכן נוכח אי-סדרים נוספים בדוחות - נאלצה אפריקה תעשיות להציג מחדש את דוחותיה וגרעה 73 מיליון שקל מהונה העצמי.

מכתב האישום עולה כי מוטולה היה הרוח החיה בקבוצה: "מוטולה ניהל את קבוצת נגב ואפריקה תעשיות ביד רמה והעמיד את שיפור ביצועיה בראש סולם העדיפויות"; והנחה את עובדיו "לנקוט את כל האמצעים, לרבות ביצוע עבירות פליליות, להשגת מטרה זו".

הסדרי טיעון נוספים נוספים בפרשה נערכו עם גלית דורי, מנהלת שירות לקוחות ואחראית מחלקת חשבוניות בקבוצת נגב עליה נגזרו 4 חודשי מאסר בפועל, יעקב ראוכרגר מנהל מערכות המידע בקבוצת נגב, דוד משיח - מנהל בקרת איכות בקבוצת נגב ותומר כובאני - מנהל מחלקת סוחרים בקבוצת נגב, עליהם נגזר עונש של עבודות שירות בין 4-7 חודשים.

את התיק מנהלים עורכי הדין עידן שוורץ ועדי לוי ממחלקת ניירות ערך בפרקליטות מיסוי וכלכלה. התיק נחקר על ידי מחלקת חקירות, מודיעין ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך.