משרד התקשורת מחמיר את הפיקוח על הכיסוי הסלולרי למרות הקושי בבניית אתרים חדשים

המשרד מפרסם תקן מעודכן שהחברות יידרשו לעמוד בו לצורך שיפור הכיסוי הסלולרי • אלא שראשי ערים רבים ברחבי הארץ מציבים בפני החברות מכשולים שמונעים מהם להקים אתרים חדשים

אנטנת סלולר / צילום: Shutterstock
אנטנת סלולר / צילום: Shutterstock

משרד התקשורת מחמיר את דרישות הכיסוי של החברות הסלולריות, לאחר שמצא פער בין הדיווחים של החברות למצב בשטח, בעקבות תלונות של לקוחות. הבעיה החמירה בעיקר בתקופת הקורונה כאשר העומס על הרשתות גרם לכך שבמקומות רבים התברר שאין כיסוי שיכול לספק את דרישת הציבור.

המשרד פרסם בחודש מרץ האחרון שימוע ציבורי שמטרתו להתמודד עם דיווחים של משתמשים רבים על בעיות ניתוקים ועל היעדר קליטה. בשנים האחרונות, בישראל אין פרופורציה בין כמות האתרים שהוקמה במקומות מסוימים לבין הגידול באוכלוסייה באותם המקומות.

בנוסף, הקשיים שמערימים ראשי הערים על הקמת אתרים סלולריים גורמת לקושי אדיר מצד החברות לעמוד בביקושים של הציבור לכיסוי ולקיבולת.

במשרד התקשורת מנסים להתמודד עם הבעיה משני הכיוונים. הכיוון הראשון הוא הוועדה הבין משרדית בראשות מנכ"לית המשרד לירן אבישר בן חורין שמטרתה לאפשר למפעילים להקים יותר אתרים סלולריים במהירות ובקלות יחסית.

הוועדה מתקדמת בעבודה שלה, אך נתקלת במחסומים בכל מה שקשור לתיקוני החקיקה שנדרשים. זו גם הסיבה שבמשרד התקשורת התעקשו שהוועדה תהיה בין משרדית - כדי שיהיה קל יותר ליישם את מסקנות הוועדה.

ביד השנייה, המשרד מתכוון להחמיר את הפיקוח על המפעילים ולוודא שהם אכן מספקים כיסוי בכל היישובים בארץ. בתום השימוע המשרד קבע מדדים עדכניים, אחידים ושוויוניים, לבחינת הכיסוי הסלולרי, שישקפו את השינויים שחלו עם ההתקדמות הטכנולוגית, הבנייה החדשה, הרחבת ישובים, כבישים וכיו"ב.

במקביל, משרד התקשורת יפעיל יכולת עצמאית לבדיקת הכיסוי ואיכות השירות הסלולרי הניתן למנויים בפועל, באמצעות מערכת Drive Test שתאפשר ביצוע בדיקות קפדניות על ידי מפקחי המשרד של רמת הכיסוי ביישובים, בדרכים וכו'.

לאחר הליך מכרזי, נבחרה חברת Keysight, שתספק למשרד מכשירי מדידה המאפשרים ביצוע בדיקות כיסוי בכל טכנולוגיות הסלולר הפועלות, כולל דור 5, וכן ביצוע בדיקות של טיב השירותים השונים בפועל הנקלטים במכשירי הסלולר של התושבים.

הבעיה המרכזית היא הקושי של החברות להקים אתרים סלולריים ולכן בחברות הסלולריות טוענים שעדיף היה אילו קודם היו פותרים בעיה זו לפני שדורשים מהחברות לבנות עוד אתרים - שהם היו שמחים להקים אך הם לא יכולים.

בכירים בחברות טוענים שהבעיה רק הולכת ומחריפה כיוון שריבוי הבנייה ברחבי הארץ כולל הגידול באוכלוסייה מחייב יותר ויותר אתרים בתוך הערים והיישובים וכבר לא ניתן להוציאם אל מחוץ לערים אם רוצים שהתושבים יקבלו איכות טובה של כיסוי וקצב.

הדור החמישי מחייב כמובן יותר אתרים סלולריים קטנים שימוקמו על עמודי חשמל למשל ובלי שהנושא יוסדר, לא ניתן יהיה לקבל דור חמישי אפקטיבי על כל המשמעויות הכרוכות בכך מבחינת הפיגור הטכנולוגי שישראל ממילא נמצאת בו בתחום זה.

שר התקשורת איתן גינזבורג מסר כי "קליטה סלולרית היא צורך קיומי וחשוב לכל אזרח, שצריך להינתן בכל מקום ברחבי המדינה. לא נקבל מצב שבו אזרחים יסבלו מבעיות וחוסר בקליטה סלולרית. במקום שבו החברות לא יטפלו בפערים אלו, משרד התקשורת יתערב ויפעל לתיקון המצב. כיסוי סלולרי מלא ברחבי ישראל הוא אחד מהיעדים המרכזים של משרד התקשורת והמהלך הנוכחי יקרב אותנו להשגת יעד זה".

מנכ"לית משרד התקשורת לירן אבישר בן חורין מסרה כי "שני המהלכים שאנו מובילים - הדיווח האחיד והעדכני ומערכת עצמאית לבדיקת הכיסוי הסלולרי, יאפשרו למשרד לחזק את הפיקוח והאכיפה מול חברות הסלולר, ולפעול בייעילות ובמהירות לשיפור הקליטה הסלולרית באזורים בהם יש צורך בכך".