רוצים לחתום על הסכם ממון? כך תצאו מזה בשלום

במציאות של היום להסכמי ממון יכולה להיות חשיבות גדולה לחיים של שני בני הזוג, אך ההחלטה לחתום על כזה עשויה לעורר משקעים • שלושה צעדים יכולים להפוך את השיחה לקלה יותר

חתימה על הסכם ממון / צילום: Shutterstock, Africa Studio
חתימה על הסכם ממון / צילום: Shutterstock, Africa Studio

עם העלייה בשיעורי הגירושין, במערכות היחסים ארוכות הטווח שאינן חתומות בנישואין ומערכות היחסים שהמדינה לא מכירה בהן כנישואין, עולה הצורך בהסכמי ממון. אולם, ב-2020 נחתמו רק כ-2,900 הסכמי ממון, מתוך כ-30 אלף חתונות שהתקיימו בארץ (למרות הקורונה).

מתחתנים שאינם עורכים הסכמי ממון, סומכים על חוקי מדינת ישראל שיחלקו את הרכוש שלהם וישמרו על הזכויות שלהם באופן הוגן במקרה הצורך, או שהם סומכים על עצמם לא להתגרש - בשני המקרים הצפיות לא תמיד מתיישרות עם המציאות. סביר להניח כי אנשים רבים יותר רוצים לחתום אידיאלית על הסכמי ממון, אבל להסכמים האלו יצאה תדמית לא טובה. דווקא ברגע שהזוגות מתחייבים לקשור את חייהם יחד לנצח, ההסכם מזכיר את חוסר הוודאות לגבי ניצחיות האהבה, ואת האפשרות לכך שכסף יהפוך להיות חשוב יותר מהאהבה. אין פלא כי שיחה על ההסכם יכולה להעכיר את האווירה.

אז איך מעלים את האופציה של הסכם ממון בלי להעליב? הבעיה כנראה מטרידה מספיק אנשים עד שהצדיקה מחקר אקדמי, שנערך בהובלת חוקרת החינוך הפיננסי פרופ' לינסי רומו מאוניברסיטת צפון קרולינה בארה"ב. רומו בחנה מאות שיחות מקוונות על הסכמי ממון, והגיעה למסקנה שהחשש העיקרי של הזוגות מהסכמי ממון הוא כי הם מעידים על חוסר ביטחון בקשר, הפרטה שלו לרכיביו הכלכליים, או אפילו עלולים לעשות 'עין הרע'. לעומת זאת, היא זיהתה כמה מטפאורות שבהן משתמשים אנשים כדי לגרום לעצמם ולבני שיחם להרגיש טוב יותר עם הסכמי ממון.

הנה מספר כללי אצבע שעלו במחקר ויעזרו להפוך את השיחה למביכה פחות:

1. להציג את הסכם הממון כתעודת ביטוח. כלומר, להכין את עצמך לגרוע ביותר אפילו אם אתה חושב שלא תצטרך אותו. "אף אחד לא מתכנן לעשות תאונה, ובכל זאת אנחנו עושים ביטוח רכב".

2. להשוות אותו לאמצעי בטיחות שאנחנו נוקטים גם מול אירועים בלתי סבירים מאוד. "רק אנשים מטורפים יחשבו שאם התקנת כריות אוויר ברכב זה סימן שאתה יודע שאתה עומד לעשות תאונה, או שעשית לעצמך 'עין'".

3. לדבר עליו כחלק מחוזה שממילא נחתם בין הצדדים: "הנישואים הם חוזה במסגרתו אנחנו מתחייבים לקשור את חיינו הכלכליים יחד. לא היינו עושים הסכם כזה בשום נסיבות אחרות, בלי לדאוג ששני הצדדים יהיו מוגנים.

"מהשיחות הללו עלה כי מטאפורות מאוד חשובות לעורכי הסכמי הממון גם כדי להבין למה הם נחוצים וגם כדי להרגיש יותר בנוח איתם", אומרת רומו.