סער בישיבת הסיעה: "מתקפת השנאה רק מלמדת מדוע השינוי נדרש"

יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער, תקף במהלך ישיבת הסיעה: "הניסיון לסכל את החלפת השלטון באמצעות לחצים מסוגים שונים על ח"כים או בני משפחותיהם לא משקף שום דבר זולת רצון להיאחז בשלטון בכל מחיר"

יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער / צילום: Reuters, Amir Cohen
יו"ר תקווה חדשה, גדעון סער / צילום: Reuters, Amir Cohen

ח"כ גדעון סער נאם היום (ב') בפתח ישיבת הסיעה של תקווה חדשה, והתחייב שוב לא להצטרף לממשלה תחת נתניהו. "במערכת הבחירות אמרתי, וחזרתי ואמרתי, בצורה הברורה ביותר כי מי שרוצה שנתניהו יישאר - אני מבקש שלא יצביע עבורי. לא יכולה להיות אמירה ברורה מזו. אמרתי זאת על יסוד הכרתי העמוקה שחילופי שלטון נדרשים לאחר שהגענו למצב שבו אינטרסים אישיים גוברים על טובת המדינה. אנחנו מקיימים בדיוק את מה שהבטחנו: לחולל שינוי. ונדרש שינוי".

"ישראל זקוקה סוף-סוף לממשלה", אמר סער. "ממשלה מתפקדת אחרי שנתיים וחצי של משבר פוליטי מתמשך, של ארבע מערכות בחירות, בהן עסקה המערכת הפוליטית בעיקר בעצמה ולא בבעיות המטרידות את אזרחי ישראל. ישראל זקוקה לממשלה שפועלת למען אזרחי ישראל ורואה אותם. פותרת בעיות עבורם ומתמקדת בשיפור איכות חייהם".

סער האשים את הממשלה הנוכחית בהסתה: "מתקפת השנאה, השקרים והדה-לגיטימציה של הימים האחרונים רק מלמדת מדוע השינוי נדרש. אסור להתקפל בפני הקמפיין המסוכן הזה. התגבש רוב פרלמנטרי להחלפת השלטון. הניסיון לסכל זאת באמצעות לחצים מסוגים שונים על חברי כנסת או בני משפחותיהם לא משקף שום דבר זולת רצון להיאחז בשלטון בכל מחיר. יש להתייחס במלוא הרצינות לאזהרת ראש השב"כ על הקצנה חמורה בשיח האלים והמסית העלולה חלילה להגיע לכדי פגיעה בנפש. ואני קורא למר נתניהו לשקף לציבור יחס רציני לדברים אלה. לא ניתן למשל לטעון כי השוואת ראשי מפלגות למחבלים מתאבדים, שלא תמיד מצליחים לסכלם לפני פיגוע, היא בגדר 'ביקורת' גרידא".

יו"ר תקווה חדשה תקף את נתניהו: "לדבר על 'אוטונומיה פלסטינית בנגב' זה גם שיא החוצפה מצד מי שבתקופתו חל הכרסום המשמעותי ביותר בתולדות ישראל בריבונותה בנגב. הן בהיבט של התפשטות התיישבות בלתי מוסדרת והן בהיבט של אובדן המשילות ובטחון הפנים. כל תושבי הנגב יודעים זאת. וזה קרה לא רק בנגב. גם בגליל, בלוד, בדרום ת"א ועוד". 

לפיד: "הממשלה תחזיק מעמד"

במקביל, יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, אמר בפתח ישיבת סיעתו: "הממשלה הזו תהיה טובה, היא תחזיק מעמד כי היא באה לעבוד. הימים האחרונים הוכיחו כמה אנחנו צריכים שינוי. אם השלטון משתמש באלימות ובהסתה נגד חברי כנסת, נגד הילדים שלהם, נגד עצם קיומו של ההליך הדמוקרטי, אז צריך שינוי. אם התרבות הפוליטית שלנו מבוססת על שקרים ואיומים ועל שנאה לערבים, ושנאה לשמאלנים, ושנאה לימניים שלא שונאים מספיק ערבים ושמאלנים, אז כן, צריך שינוי והבאנו את השינוי. הבאנו אותו ואנחנו גאים בזה".

"אני רוצה לפנות מפה לתומכיו של בנימין נתניהו", הוסיף לפיד. "אני יודע שהקמת ממשלת האחדות היא מבחינתכם משבר גדול, אבל אתם תגלו שהממשלה הזו לא מוקמת נגדכם. היא תעבוד בשבילכם, היא תכבד אתכם, היא גם שלכם. זו תהיה גם הממשלה של מצביעי הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית. הם יגלו שאנחנו הגונים כלפיהם, מכבדים את האמונות והדיעות שלהם, קשובים לצרכים שלהם".

לדברי לפיד, הממשלה שתקום תהיה יציבה. "ישבנו אתמול כל ראשי מפלגות השינוי. ראיתי את הנחישות שלהם. הממשלה הזו תקום. הממשלה הזו תהיה טובה, הממשלה הזו תחזיק מעמד. כי היא מבוססת על הדברים הנכונים: על יחסי אמון, על הגינות, על רצון טוב. יש המון אנשים בישראל שפוחדים מהממשלה הזאת. צריך להושיט להם יד. אסור לקפוץ לכיכר ולצעוק 'ניצחנו'". 

יו"ר יש עתיד גם הגיב על הסערה סביב מכתב הרבנים שפורסם לפני מספר ימים, בו נכתב שיש "לעשות הכל כדי שהממשלה לא תקום": "אני לא חושד ברב דרוקמן שהוא חשב אפילו על אלימות, אבל לאישי ציבור במעמד הזה יש צורך במשנה זהירות. בטח באווירה הנוכחית שכולנו מאובטחים".