תרומות לעמותות של החסידות וחסות לכנס של "המודיע": כך ע"פ החשד עבדה השיטה

הבכירה לשעבר בתנובה שנחקרת מכחישה שהייתה מעורבת בהעברת התרומות ומפנה זרקור אל המנכ"ל, והמשטרה מחפשת עד מדינה בפרשה • אל החשדות לתרומות לעמותת "רפואה וישועה" של חסידות גור נוסף חשד גם לתרומות ל"המודיע", המזוהה עם אגודת ישראל

מנחם גשייד / צילום: יוטיוב, Yhuda Shabo
מנחם גשייד / צילום: יוטיוב, Yhuda Shabo

החקירה הגלויה של פרשת השחיתות במשרד הבריאות נמשכת במשרדי להב 433 בלוד. חלק מהחשודים נעצרו, חלק עוכבו ונחקרו באזהרה, ומעורבים נוספים נחקרים כעדים. לגלובס נודע כי חלק מהנחקרים משתפים פעולה ומוסרים מידע המקדם את החקירה. 

חקירת המשטרה עד כה חושפת חשד למערכת קשרים מושחתת בין עוזריו של השר יעקב ליצמן בהווה ובעבר, עובדי ציבור, לחברת לוביסטים וחברות מסחריות - תנובה, חברת התרופות רוש פרצבטיקה פמי פרימיום, במטרה לקדם את האינטרסים הכלכליים של החברות.

העמותה המעורבת לא קיבלה אישור ניהול תקין ל-2020

החקירה הסמויה התפוצצה במעצרם של ארבעה חשודים - מוטי בבצ'יק (41) עוזרו הבכיר של השר יעקב ליצמן, מנחם גשייד (41) העיתונאי והאסטרטג שהיה בעבר עוזרו של ליצמן בעת שהיה סגן שר במשרד הבריאות; ארז גילהר (50) מנכ"ל חברת הלוביסטים פוליסי ועדי דנציגר מנכ"ל חברת רוש פרמצבטיקה. חשודים נוספים הם שני בכירים לשעבר בתנובה ששמם אסור בפרסום, מנכ"ל לשעבר וסמנכ"ל מכהן של חברה לשירותי רפואה שקשורה במכרזים עם משרד הבריאות.

לפי החשד, שלוש החברות תמכו או רכשו שירותים מגופים שמזוהים עם חסידות גור אליה שייכים בבצ'יק וגשייד. בין היתר נבדק חשד להעברת תרומות לעמותות בהן עמותת "רפואה וישועה" השייכת לחסידות גור, הרשומה בשם - "רפואה וישועה - אגודת ביקור חולים דחסידי גור בארץ ישראל". בשנת 2019 מקורותיה התקציביים היו 12 מיליון שקל והוצאותיה עמדו על סכום דומה. מתוך סכום זה - 2.7 מיליון מתמיכות ותקציבים, 4.6 מיליון מפעילות העמותה, 2.1 מיליון תרומות, רובן מישראל. חברי הוועד הרשומים הם אברהם היינה ואברהם גוטליב.

בשנת 2019 הוציא רשם התאגידים דוח על העמותה שלפיו התקבלה תלונה כי העמותה מכרה נכס בסכום של 51 מיליון שקל ורשמה התחייבות על הסכום, המהווה חוב של רוכש הנכס שטרם שולם. העמותה התבקשה להשיב למי נמכר הנכס והקשר לעמותה וכיצד העמותה מקדמת את מטרותיה. העמותה לא השיבה לפניות של רשם העמותות והודע לה כי לא תקבל אישור ניהול תקין לשנת 2019-2020. בעקבות דוח הבדיקה, העמותה לא קיבלה אישור ניהול תקין לשנים 2019-2020. בהמשך קיבלו אישור ניהול תקין לשנת 2021.

בתוך כך, לפי המידע שבידינו, מכחיש בבצ'יק עצמו בתוקף בחקירתו שהיה מעורב בהעברת תרומות לעמותות שרצה ביקרן. הגרסה שבבצ'יק מציג לחוקריו היא שמעולם לא דיברו איתו על תרומות לעמותות ואם היו גורמים בחברות התרופות או בתנובה שדיברו עם גורמים אחרים במשרד הבריאות, הוא לא יודע על כך. בבצ'יק טוען בנוסף שהוא נמצא בנתק מהחשוד המרכזי הנוסף, עוזרו של ליצמן לשעבר, מנחם גשייד. חוקרי המשטרה עושה מאמצים לגייס עד מדינה מקרב החשודים כדי שיסייע לה בהפללת החשודים המרכזיים אך לפי שעה היא מעלה חרס בידיה.

המטרה: לרכך את הפגיעה מרפורמת סימון המזון

החשדות נגד תנובה נוגעות להעברת שוחד לכאורה בדרך של תרומות לעמותות הקשורות לחסידות גור, כדי לקדם את האינטרסים שלהם במשרד הבריאות בין השאר בניסיון לרכך את הפגיעה בתנובה שנגרמה בשל רפורמת סימון המוצרים.

רפורמת סימון המזון המזיק של משרד הבריאות הכוללת מדבקות על מוצרים עתירי נתרן, סוכר או שומן רווי נכנסה לתוקף ב-1 בינואר 2020. 

הבכירה לשעבר בחברת תנובה שנחקרת בחשד למעורבות בהעברת שוחד מהחברה באמצעות תרומות לעמותות הקשורות לבבצ'יק, טוענת בחקירתה כי לא הייתה מעורבת בהחלטות על מתן תרומות מהחברה וכי האחראי הבלעדי לאישור התרומות היה מנכ"ל תנובה, אייל מליס. הבכירה לשעבר בתנובה אמרה לחוקריה כי אין לה מושג מה נעשה עם הכסף וכי כשהיא ראתה שפועלים מעל הראש שלה, היא הודיעה על התפטרות מעבודתה. יצוין כי מליס מסר עדות פתוחה במשטרה ולא נחקר באזהרה. עם זאת, המשטרה שוקלת לחקור באזהרה בהמשך גורמים נוספים בחברה.

מידע נוסף שגלובס חושף הוא כי המשטרה חוקרת חשד כי במסגרת טובות ההנאה שתנובה העבירה לכאורה לעוזריו של ליצמן יש מימון חסות לכנס של עיתון "המודיע", המזוהה עם השר ליצמן ואגודת ישראל. החשד הזה מצטרף לחשד כי השוחד ניתן גם באמצעות פרסום מודעות בעיתון "המודיע".

מנכ"ל חברת הלובינג פוליסי של בוריס קרסני - ארז גילהר, היה בצומת של נותן שירותים - הוא עבד מול משרד הבריאות ומול עיתון המודיע. בחקירה עלה עד כה חשד כי הוא קישר בין העיתון לבין החברות. ארז גילהר הוא אחיו של ליעד גילהר, מנהל מחלקה ואחראי רגולציה בתנובה ושל העיתונאי דב גילהר.

ארז גילהר מונה למנכ"ל פוליסי בשנת 2014 יחד עם תמר אברמוביץ. קודם לכן עבד במגוון תפקידים בכנסת, בהסתדרות ובממשלה, בהם יועץ בלשכת שר האוצר ודובר סיעת העבודה.

תרומה מחברה שזכתה במכרז משרד הבריאות

חוקרי המשטרה הגיעו גם לחברת רוש פרמצבטיקה, חברה בת של תאגיד תרופות ואבחון רפואי שוויצרי, המונה היום מעל למאה עובדים. מנכ"ל החברה עדי דנציגר נעצר וצפוי להשתחרר בתנאים מגבילים.

 חברה נוספת לשירותים רפואיים קשורה במשרד הבריאות בכמה מכרזים והיא נבחרה להפעיל את מערך בדיקות קורונה לנוחתים בנתב"ג. לאחרונה עבר בכיר ממשרד הבריאות לתפקיד בחברה. החקירה הנוגעת לחברה מתמקדת במתן תרומה בסכום של 50 אלף שקל בשנת 2015 שהועברה לעמותה של חסידות גור "רפואה וישועה" והסיבה להעברת התרומה, המהווה אחת מיני תרומות רבות שהעבירה החברה לגורמים אחרים.

מהחברה נחקרו שלושה גורמים: המנכ"ל הקודם וסמנכ"ל החברה ששמם עדיין לא הותר בפרסום נחקרו בחשד לעבירות מתן שוחד בדרך של מתן התרומה. בנוסף, המנכ"לית הנוכחית נחקרה כעדה. לא בוצעו מעצרים של בכירי החברה באופן המלמד על חומרת החשדות נגדם, לעומת חברת רוש פרצבטיקה בה מנכ"ל החברה נעצר וצפוי להשתחרר.

מתנובה נמסר: "תנובה פעלה ופועלת בהתאם לחוק והממשל התאגידי. החברה ומנהליה משתפים וישתפו פעולה עם החקירה, ככל שיידרש".

עו״ד דרור מתתיהו, אשר מייצג את המנכ״ל לשעבר של החברה לשירותי רפואה, מסר בתגובה: "מרשנו תרם לאורך השנים, הן בכספים והן במעשי התנדבות, לעשרות עמותות, שאין לפעילותן קשר כלשהו לחברה. מתוך אותן עשרות תרומות, הבדיקה מתמקדת בתרומה אחת בלבד, שנעשתה לפני 7 שנים, לעמותה המסייעת לחולים ונזקקים.
במהלך שנת 2020, פרש מרשנו מתפקידו כמנכ״ל החברה ומאז הוא מקדיש את עיקר זמנו בהתנדבות, בסיוע למספר עמותות חינוכיות. אין למרשנו כל קשר לחשדות הנחקרים והוא דוחה אותן מכל וכל. לפיכך, אין זה ראוי לקשור אותו לפרשה ואנו סמוכים ובטוחים כי עם התקדמות החקירה יוסר ממנו כל חשד".

***חזקת חפות: החקירה הפלילית נגד ארז גילהר, עדי דנציגר, מוטי בבצ'יק ומנחם גשייד נמצאת בראשיתה. החשודים מכחישים את המיוחס להם, אף אחד המעורבים לא הורשע ועומדת להם חזקת החפות.