מבקר המדינה: "משרדי עורך ביקורת על ניהול ההשקעות בגופים הציבוריים, לרבות עמידתם בכללי ESG"

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מציב את נושא השקעות ESG על סדר יומו של משרדו, ויבחן את ניהול ההשקעות בחברות ממשלתיות, תאגידים סטטוטוריים ורשויות מקומיות בעלי היקף השקעות של מיליארדי ש"ח  • אנגלמן: "אני רואה חשיבות שהגופים הציבוריים בישראל יאמצו כללי ESG"

מתניהו אנגלמן - מבקר המדינה / צילום: יוסי זמיר
מתניהו אנגלמן - מבקר המדינה / צילום: יוסי זמיר

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע היום (ב') בכנס לשכת רואי החשבון באילת כי משרדו עורך דוח בנושא השקעות פיננסיות בגופים הציבוריים, לרבות עמידתם בכללי השקעות אחראיות בתחום הסביבה, החברה והממשל התאגידי. בכך, מציב לראשונה מבקר המדינה את נושא ההשקעות האחראיות על סדר יומו של משרדו, ומתעתד לבחון את ניהול ההשקעות הפיננסיות בכמה חברות ממשלתיות, תאגידים סטטוטוריים ורשויות מקומיות בעלי היקף השקעות של מיליארדי ש"ח.

אנגלמן אמר כי "עם כניסתי לתפקיד בחרתי להרחיב את הביקורות הפיננסיות, לצד ביקורות ציות - מינהל תקין וטוהר מידות. בשנים האחרונות בולטת מגמה מרכזית בעולם ההשקעות ובמיוחד בארה"ב של יישום מדיניות השקעות אחראיות (ESG) ששמה לה למטרה להניב רווח כלכלי אך בה בעת מביאה בחשבון סוגיות סביבתיות, חברתיות ותאגידיות ארוכות טווח. אני רואה חשיבות שהגופים הציבוריים בישראל יאמצו כללי ESG וישלבו אותם במדיניות ההשקעה שלהם ואשר על כן שלבנו פן זה בביקורת. ביקורת זו הינה המשך לדוח ביקורת שפרסמנו לפני כשלושה שבועות בנושא השקעות של גופי ההשכלה הגבוהה, אשר בחן ניהול השקעות בהיקף של מעל 17 מיליארד ש"ח".

במסגרת הביקורת יבחנו במבקר המדינה היבטים כגון הרכב תיקי ההשקעות של הגופים המבוקרים, התשואה של תיקי השקעות, העמלות המשולמות על ידי הגופים, פעילות ועדות ההשקעות וביקורת הפנים, הנחיות הגופים הרגולטורים לניהול ההשקעות, עמידתם בכללי ESG ועוד. בביקורת משולבת השוואה בינלאומית למול המקובל בנושא במדינות מתקדמות ברחבי העולם. לדברי המבקר, "ביקורת זו היא חלק ממדיניות מבקר המדינה לעסוק בנושאים חדשניים, להם השפעה על איתנותם הפיננסית של הגופים הציבוריים ועל המשק והציבור בישראל".

היקף ההשקעות בחברות ESG בעולם מוערך כיום ב-30 טריליון דולר - 68% יותר מהיקפן ב-2014 ופי 10 מאשר ב-2004. לפי מחקר של בנק אוף אמריקה, ב-20 השנה הקרובות ההשקעות האלה יגדלו ב-15-20 טריליון דולר. הסכום הזה קרוב להיקף ההשקעות שמופנה כיום למניות S&P 500. זוהי מגמה גוברת גם מצד הצרכנים - הדורשים למשל הסטת השקעות מדלקים מאובנים ומגופים מזהמים, והתנהלות הוגנת יותר כלפי הסביבה. על כן, השקעות אחראיות הופכות לנפוצות יותר, ואף עומדות בהליכי אסדרה שונים ברחבי העולם.