סנגורי בבצ'יק: המשטרה מונעת ממנו את זכות ההיוועצות בעורך דין

על פי טענת הסנגורים, בבצ'יק נחקר במשך 10 שעות ברצף, תוך שנפגעות זכויותיו: "ההחלטה למנוע מבבצ'יק לממש את זכותו להיוועץ עם עורך דין עשויה בסופו של יום להוביל גם לפסילת כל ההודעות שנגבו ממנו עד כה"

מוטי בבצ'יק / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות
מוטי בבצ'יק / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

סנגוריו של מוטי בבצ'יק, החשוד המרכזי בפרשת השחיתות במשרד הבריאות, שכיהן בתקופה הרלוונטית כעוזרו הבכיר של שר הבריאות יעקב ליצמן, שיגרו מכתב חריף לראש מפלג ביאח"ה בלהב 433.

במכתב טוענים סנגוריו, עו"ד עמית חדד, מיכל רוזנבוים ונועה מילשטיין כי כאשר הגיעו לפגוש את בבצ'יק התברר שלא פורטו לו הנסיבות בגינן הוא חשוד בעבירה וממילא לא ניתן היה לממש באופן מהותי את זכותו להיוועץ בעורך דין: "למרות שנעצר בשעות הבוקר המוקדמות, מרשנו נחקר אמש במשך פחות משעה ונלקח להארכת מעצר בעניינו. בטרם החל דיון המעצר, ניתנה לנו האפשרות לפגוש במרשנו למשך דקות בודדות בחניון בית המשפט ללא כל פרטיות. גם בשלב זה לא ידע מרשנו במה הוא חשוד ומה הטענות העובדתית שנחקרות בעניינו.

"בנסיבות אלה, בהן לא ידע מרשנו בגין מה הוא נעצר ונחקר, לא יכולנו לספק למרשנו ייעוץ כלשהו .לאחר הדיון נלקח מרשנו למעצר ושב הבוקר למשרדי להב 433 .כאמור, בשלב זה, נוכח העובדה שמרשנו נחקר חקירה שטחית ביותר יום לפני כן, לא ידע מרשנו במה הוא חשוד. גם במפגש הבוקר עם מרשנו לא יכולנו להעניק לו ייעוץ לקראת החקירה, שכן הוא עדיין לא ידע במה הוא חשוד ובגין מה הוא נחקר".

על פי טענת הסנגורים, בבצ'יק נחקר היום במשך 10 שעות ברצף, תוך שנפגעות זכויותיו. "משעות הבוקר אנחנו פונים אלייך ולפקודיך בבקשות חוזרות ונשנות להסביר למרשנו את החשד ולאפשר לנו לפגוש את מרשנו במהלך החקירה כדי שמרשנו יוכל לממש את זכותו המהותית להיוועץ עם עורך דין. פניותינו הרבות, בכתב ובעל פה, נדחו כולן .החלטתכם לא לאפשר לנו לפגוש במרשנו במהלך החקירה, הגם שלמיטב הבנתנו הוא דורש זאת שוב ושוב, מהווה פגיעה אנושה בזכותו הבסיסית ביותר של מרשנו להיוועץ עם עורך דין. התנהלותכם זו פוגעת בזכותו של מרשנו להליך הוגן ומטילה צל כבד על החקירה".

בסיום המכתב ביקשו סנגורי בבצ'יק "לאפשר לנו לראות את מרשנו ללא דיחוי כדי שנוכל להבין במה הוא חשוד ובהתאם לאפשר לו לממש את זכותו להיוועץ עם עורך דין".

לבסוף נטען כי ההחלטה למנוע מבבצ'יק לממש את זכותו להיוועץ עם עורך דין עשויה בסופו של יום להוביל גם לפסילת כל ההודעות שנגבו ממנו עד כה, "ובכך יפגעו לא רק זכויותיו של מרשנו אלא גם חקר האמת ואמון הציבור ברשויות אכיפת החוק".

ממשטרת ישראל נמסר כי "בניגוד מוחלט לנטען, צוות החקירה מבצע את החקירה במקצועיות תוך שמירה על זכויות החשודים והנחקרים בהתאם להוראות החוק. כראייה לכך, החשוד נפגש עם עו"ד מספר פעמים מאז מעצרו אמש וזאת בהתאם לשיקולי צוות החקירה כמקובל, נדגיש כי זכות ההיוועצות של החשוד לא נפגעה כלל".