הרמטכ"ל כוכבי: "חייבים להבטיח את עוצמתו של צה"ל, וזה עולה כסף"

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי פותח את המאבק נגד קיצוץ בתקציב הביטחון: "הצבא יקר, וזה רק הולך ונהיה יקר יותר עם השנים; צה"ל הוא קטר לתעשיות, לפרנסה ולכלכלה. בואו נעצים אותו ונהנה מהפטנט הייחודי הזה שיש לנו"

הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: ארז חרודי
הרמטכ"ל אביב כוכבי / צילום: ארז חרודי

הרמטכ"ל רב-אלוף אביב כוכבי פתח את המאבק נגד קיצוץ בתקציב הביטחון. בנאום בטקס לזכרו של הרמטכ"ל לשעבר אמנון ליפקין-שחק ז"ל, אמר כוכבי: "לצה"ל יש הרבה מאוד משימות. כדי לנצח במלחמה - אנחנו מפתחים שיטות שאנחנו נהנים מהפירות שלהן. מדינת ישראל חייבת ותהיה חייבת להמשיך ולהבטיח את עוצמתו של צה"ל. באיכות המשרתים קודם כל, ושנית בתקציבים סבירים שמאפשרים לו לספק את המענה הזה. אי-אפשר לעשות את כל זה בלי כסף. הצבא יקר, וזה רק הולך ונהיה יקר יותר עם השנים. טנק יותר יקר, מטוס הרבה יותר יקר. ולמרות כל זאת - וטוב שכך - בשנת 1981, 31% מהתקציב היה ביטחון. עשור לאחר מכן - 22%. היום - פחות מ-12% מתקציב המדינה זה ביטחון".

הרמטכ"ל הדגיש את התמורות שצה"ל מחזיר למדינה: "צה"ל לא רק תורם לביטחון - צה"ל הוא ביטחון, אבל הוא גם תורם לביטחון הלאומי כשהוא מחזק את המרקם החברתי ותורם למשק ולכלכלה ישירות ובעקיפין. לפי המחקרים של בנק ישראל ומשרד האוצר, כיפת ברזל חסכה 100 מיליון שקל במבצע 'עמוד ענן', 300 מיליון ב'צוק איתן' וקרוב לחצי מיליארד ב'שומר החומות'".

"צה"ל - קטר לתעשייה ולכלכלה"

לדברי כוכבי, "צה"ל משחרר מדי שנה 2,500 טכנאים והנדסאים, משחרר מדי שנה 2,000 אנשים ממקצועות הדיגיטל והתקשוב, 600 בוגרי סייבר, 300 תוכניתנים, 100 דאטה אנליסטים, 1,000 אנשי חילוץ והצלה, 200 סייעות לרופאי שיניים - והרשימה עוד ארוכה. צה"ל הוא קטר לתעשיות, לפרנסה ולכלכלה. בואו נעצים ונרתום ונהנה מהפטנט הייחודי הזה שיש לנו".

רמטכ"ל דיבר על התרומה החברתית של צה"ל בשיקומם של בני נוער שהידרדרו לפשע: "הענקתי לפני כמה חודשים תעודת הצטיינות למ"פ בשם שמיל יגייב. בגיל 14 נפתח לו התיק הראשון, בגיל 17 הוא היה בכלא. הוא סיים מסלול בסיירת צנחנים בהצטיינות, יצא לבה"ד 1, משם עבר לפיקוד, היום הוא מ"פ וקיבל תעודת הצטיינות.

"חוות השומר - מקום בו אנחנו מרכזים ומטפלים בחיילים עם קשיי הסתגלות - מקבלת לשורותיה כל שנה 1,500 איש. רובם הגדול מסיימים את ההכשרה ואת השירות. עשרות רבות יוצאים לפיקוד ולקצונה. במציאות מקבילה ואלטרנטיבית - לאן הם היו מתגלגלים?

"צה"ל נותן להרבה מאוד אנשים הזדמנות שנייה. כל-כך הרבה אנשים שנפלטו מהמערכות המסורתיות, שנפלטו מהמיינסטרים של החברה והקהילה שבה גדלו, והוא נותן להם הזדמנות שנייה. הוא לא שואל מה ואיפה, אני בודק אותך לפי הכישורים והביצועים שלך. גם אם היה לך תיק פלילי, גם אם ישבת בכלא - אנחנו זוכרים את זה, אבל נותנים לך לפתוח דף חדש". 

"קיצור השירות - לא יעיל ולא כלכלי" 

כוכבי הדגיש את התנגדותו לקיצור השירות בצה"ל, ואמר:  "זה דבר לא נכון וגם לא יעיל ולא כלכלי. כבר עכשיו חסר לנו כוח-אדם בלא מעט מקומות. כתוצאה מזה צריך לזמן יותר מילואים ועסקאות חוץ ויועצים בשכר יותר גבוה. אנחנו מכשירים אנשים למקצועות טכנולוגיים ומשחררים אחרי זמן קצר. וכל זה עבור מה? עוד חודשיים, עוד שלושה? בחוץ מדברים על העשור האבוד. עד גיל 28-29. אז אנחנו עכשיו מדברים על כמה חודשים שהנזק שלהם הוא כל-כך גדול?"

על המעבר לנגב אמר הרמטכ"ל: "צה"ל נמצא בנגב, לא עובר בנגב. שליש כבר נמצא שם. חלק מהתהליך הזה הואץ מאוד בעשור האחרון, זה מזין מקומות עבודה, יוצר חיבורים לקהילה. אנחנו הולכים להניח בעוד כמה שבועות את אבן-הפינה לטכני של חיל האוויר, וכמובן שגולת הכותרת צריכה להיות המעבר של קריית המודיעין. אבל כדי להסדיר את זה, המדינה צריכה לדאוג למשרתים שלה ותצטרך לתקצב את הפתרון של תחבורה ותנאי שירות לכל מי שעובר לשרת שם. הסוגיה הזו לצערי לא נפתרת כבר הרבה מאוד שנים. ברגע שיהיו רכבת ותנאי שירות, אני אהיה הראשון על הקטר שנוסע לקריית המודיעין".  

"החמאס והג'יהאד ספגו מכה אנושה" 

על הלחימה במבצע "שומר החומות" אמר כוכבי, בפנייה בעצם לדרג המדיני: "מבצע 'שומר החומות' במהותו לא נועד להכריע את רצועת עזה אלא להפעיל עוצמה צבאית, שתשלול יכולות רבות מהחמאס ומהג'יהאד האסלמי ותייצר הרתעה שאני משאיר לזמן לשפוט. אנחנו צריכים להיות צנועים בנוגע לאפקט שההרתעה הזו תייצר. החיים הפכפכים. המושג 'הרתעה' תמיד היה חמקמק ונתון לשיפוטו של הזמן. נצטרך לתרגם את זה להישגים מדיניים. כולנו אמרנו - מה שהיה לא יהיה. אנחנו מתכוונים לזה. גם במובן התגובות וגם במובן ההתייחסות לחמאס".

עם זאת, כוכבי הדגיש כי למבצע היו הישגים צבאיים גדולים במיוחד: "במשך שלושה ימים, פיקוד הדרום ואוגדת עזה השמידו 70 משגרים רב-קניים. החמאס והג'יהאד ספגו מכה אנושה בהיבט של שלילת יכולות. נטרלנו להם במידה רבה את ממד התת-קרקע, פגענו באופן נרחב ביכולות האוויר והים. סיכלנו את הרוב המכריע של הפיגועים שהם ניסו להוציא. לא אפשרנו למערכת שהם בנו לתפקד. סיכלנו את הרוב המכריע של הרקטות שנורו למדינת ישראל, אם כי אני ער לכך שעצם השיגור על העורף הותיר חותם. בסוף, במבחן הפגיעה של חמאס, הוא הצליח הרבה פחות ממה שתכנן. הפער בין ההישגים שלנו ושלהם בל-ישוער".

כוכבי התייחס גם לפרשם קצין המודיעין שמת בכלא, ואמר: "הקצין מאמן הוא חייל שלי, חייל של כולנו, גם אם עשה עבירה חמורה ביותר. הקצין מאמן עשה עבירות חמורות ביותר - במודע, בכוונה, מסיבות שאני לא יודע לתאר. צר לי מאוד על כך. הוא לא דומה לאסיר איקס או כל דבר שמנסים לתאר. הוא היה בשמו המלא מרגע שנעצר, היה בקשר עם משפחתו והסובבים אותו. כל מה שעשינו היה כדי לשמור על צנעתו וצנעת משפחתו ולשמור על סוד גדול שהוא כמעט פגע בו ובדקה התשעים עצרנו. היה קצין מצוין, וצר לי מאוד על המקרה הזה, ואסור היה שימות בכלא, ואת זה אנחנו צריכים לתחקר באופן מקיף ויסודי ומעמיק. אני משוכנע שאנחנו גם נשמר את ביטחון המדינה בכך שנצליח שלא ייפגע הסוד הגדול, וגם נגיע לחקר האמת ונטפל במה שאנחנו צריכים כתוצאה מהאירוע".