אושרו הפיצויים בגין הנזקים העקיפים במבצע "שומר החומות"

בדיון בוועדת הכספים נקבע כי במסגרת הפיצוי לעסקים המרוחקים 40 עד 80 קילומטר מרצועת עזה, יהיה זכאי עסק לכפל קצבאות גם בגין החזרי שכר במסגרת פיצויי המבצע וגם בגין החזר הוצאות קבועות במסלול פיצויי הקורונה • אלו מסלולי הפיצוי והמענקים הנוספים שאושרו

חנויות סגורות בקניון איילון בשל ההסלמה הביטחונית / צילום: בר - אל
חנויות סגורות בקניון איילון בשל ההסלמה הביטחונית / צילום: בר - אל

הכנסת אישרה את הפיצויים בגין נזקים עקיפים במבצע "שומר החומות" בתום שורה של דיונים בוועדת הכספים במתווה שהביא שר האוצר ישראל כ"ץ. בדיון שנערך הבוקר בוועדת הכספים נקבע לדרישת הוועדה כי במסגרת הפיצוי לעסקים המרוחקים 40 עד 80 קילומטר מרצועת עזה, יהיה זכאי עסק לכפל קצבאות גם בגין החזרי שכר במסגרת פיצויי המבצע וגם בגין החזר הוצאות קבועות במסלול פיצויי הקורונה .

התקנות שאושרו קובעות כי עסקים שנמצאים בטווח של 40-0 ק"מ מגבול רצועת עזה יהיו זכאים לקבל את אחד ממסלולי הפיצויים "הירוקים", או במסלול מחזורים שבו בעל העסק יוכל להגיש תביעה לקבלת פיצויים בגין ירידה במחזור העסקי בשל המצב הביטחוני, בהתאם לדיווח השוטף של העוסק למע"מ (חד-חודשי או דו-חודשי). הנוסחה תכלול השוואת המחזור העסקי בהתאם לשיטת הדיווח כאמור, לעומת תקופה מקבילה בשנת 2019. סך הפיצויים במסלול זה לא יעלה על 1.5 מיליון שקל.

במהלך הדיון התקבלה הצעתו של חבר הכנסת אופיר כץ לכך שתושבים שמתגוררים בין 40-80 ק״מ מהגבול יוכלו לקבל פיצויים לפי מסלול שכר ובנוסף גם את החזר ההוצאות מהקורונה. כך אושר מסלול בחירה נוסף: מסלול שכר שבו מעסיק יוכל להגיש תביעה לקבלת החזר בגובה של 430 שקל בגין שכר ששילם לעובדים עבור ימי היעדרותם שנבעו כתוצאה מהמצב הביטחוני בהתאם להנחיית פיקוד העורף. כמו כן, הפיצויים יינתנו עבור עובדים שנעדרו ממקום עבודתם לצורך השגחה על ילדיהם הקטנים מתחת לגיל 14 וגם בעבור אדם עם מוגבלות, שנמנע ממנו להגיע למקום העבודה ולשהות בו משום שאינו יכול לעמוד בהנחיות פיקוד העורף.

בעסקים שנמצאים עד 80 ק"מ מהרצועה הוחלט גם כן על מתווה של פיצויים בעקבות דרישת חברי ועדת הכספים, והם יהיו זכאים לקבל פיצוי בהתאם למסלול השכר שמוקנה לעסקים בטווח של 40-0 ק"מ. עסקים אלה, בנוסף למסלול השכר, יהיו זכאים להגיש בקשה למענק השתתפות בהוצאות קבועות בהתאם לתנאי הסף של המענק במאי-יוני.

בנוסף נקבע מתווה פיצויים לבעלי עסקים בטווח של עד שבעה ק"מ מהרצועה ב"מסלול אדום". הם יוכלו לבחור בין המסלולים הירוקים לבין המסלול האדום, במסגרתו יהיו רשאים לתבוע פיצויים בגין הנזקים העקיפים אותם יוכיחו לגבי אובדן הרווח ובהתאם לאופי העסק.

במשרד האוצר ציינו כי עסק בטווח עד 40 ק״מ יהיה זכאי להגיש תביעה באחד ממסלולי הפיצויים בגין נזק עקיף עקב שומר החומות, או להגיש תביעה למענקי רשת הביטחון לקורונה בגין מאי-יוני 2021. עוד נמסר מהאוצר כי עסק בטווח 80-40 ק"מ שיקבל פיצוי עקיף במסלול שכר יהיה זכאי להגיש בקשה רק בגין מענק הוצאות קבועות למאי-יוני 2021. תנאי להגשת תביעה בכל אחד מהמסלולים הוא תשלום משכורת לעובדים שנעדרו בשל המצב הביטחוני, בתנאים שייקבעו בתקנות ובכפוף להוראות פיקוד העורף בדבר סגירת מוסדות חינוך.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, ציין לאחר אישור התקנות: "שינינו את הסכומים, העלינו ממיליון למיליון וחצי את הסכום במסלול המחזורים, גם את השכר היומי העלינו מ-370 ל-430 שקל, פתרנו גם את הבעיה של המעונות וכן את הבעיה לעסקים בין 40 עד 80 קילומטר עם כפל פיצויים".

שר האוצר, ישראל כ"ץ, אמר בעקבות החלטת ועדת כספים כי "החלטה זו מעבירה מסר חשוב למעסיקים ולעובדים, שידעו שבעימות הבא מדינת ישראל תעמוד מאחוריהם. העצמאים והעסקים בישראל הם מנוע הצמיחה של המשק, וככאלו צריך לתמרץ אותם ולסייע להם בעתות משבר, בדיוק כפי שעשינו לאורך משבר הקורונה כאשר פרסנו את רשת הביטחון הכלכלית, וכפי שעודנו עושים בעבור מי שעוד סופג את נזקי המשבר".