צ'ולנט? ג'וינט! בארה"ב הותר לתמרץ מתחסנים במריחואנה

וושינגטון, שבה הקנאביס חוקי עוד מ-20132, יצאה במבצע "Joints for Jabs" שמתחיל בימים אלה וימשך עד יולי • החנויות המוכרות קנאביס יוכלו לתפקד גם כמרכזי חיסון בהם למתחסנים בגיל המתאים יוצע ג'וינט מגולגל • במישיגן נערך מבצע דומה, בשם "Pot for Shot"

תור לקבלת חיסון / צילום: Shutterstock, Adar
תור לקבלת חיסון / צילום: Shutterstock, Adar

מספר מדינות בארה"ב החלו לאפשר לשירותי הבריאות המחסנים נגד קורונה להציע לכל מתחסן ג'וינט בחינם. כך למשל, ביום שני האחרון מדינת וושינגטון, שבה הקנאביס חוקי משנת 2012, יצאה במבצע "Joints for Jabs" שמתחיל בימים אלה וימשך עד יולי. החנויות הקמעונאיות המוכרות את הקנאביס יכולות להפוך את עצמן לקליניקות חיסון, ואז להציע למתחסנים בגיל המתאים ג'וינט מגוגל אחד.

במישיגן נערך מבצע דומה בשם "Pot for Shot". גם באריזונה הותר למשווקי הקנאביס לחסן את הציבור, במהלך מבצע "Snaxx for Vaxx", במסגרתו קיבל כל מתחסן גם ג'וינט וגם סוכריית גומי מחוזקת. בעבר הציעה קמעונאית קנאביס במדינה סוכריית גומי כזו לכל מי שיציג אישור שהתחסן, וההיענות הייתה כל כך טובה, שהחנות החליטה להציע את החיסונים בשטחה.

לא רק עסקים מסחריים נקטו בגישה שמחברת בין שני הקצוות הלא קשורים לכאורה. גם עמותה למען זכויות משתמשי הקנאביס החלה להציע בחינם ג'וינטים שנתרמו על ידי מגדלים ביתיים כדי לעודד התחסנות. ייתכן והמטרה היא בין היתר למצוא חן בעיני ממשל ביידן, שהציב לעצמו למטרה שכ-70% מהאוכלוסיה יהיו מחוסנים עד סוף הקיץ.

פתרון לירידה בקצב ההתחסנות? 

ההיתר לתמרץ חיסונים באמצעות קנאביס התקבל על רקע ירידה בקצב ההתחסנות בארה"ב. מבצע החיסונים שם התחיל לאט, בגלל בעיות לוגיסטיקה וזמינות, אך משתפס תאוצה באזור פברואר, הפך מהיר מאוד ועד היום ניתנו כ-308 מיליון מנות חיסון. כ-140 מיליון איש נחשבים מחוסנים באופן מלא (חלקם חוסנו במנה אחת של ג'ונסון אנד ג'ונסון), והם מהווים כ-40% מהאוכלוסיה.

בשיא הקמפיין ניתנו כ-2 מיליון מנות בשבוע, אך כעת ירד הקצב לכחצי מיליון בשבוע. בין המדינות השונות בארה"ב ישנם פערים גדולים, כאשר למשל מסצ'וסטס וקונטיקט מדווחות על שיעורי התחסנות של 68% ו-64% בהתאמה, ואילו בלואיזיאנה ומיסיסיפי שיעורי התחסנות של 35-36%, וגם במדינות אלה הביקוש לחיסונים יורד.

סביר להניח כי המתמרצים למדו גם ממבצעים דומים שנערכו בישראל, למשל המבצע בו חולקה למתחסנים בבני ברק שקית צ'ולנט לקראת שבת, והובילה לעלייה נקודתית משמעותית בקצב ההתחסנות בעיר.

הגורמים האחראים על המבצעים הללו הדגישו כי אין שום מידע על כך שעישון קנאביס יכול להפחית מהאפקטיביות של החיסון (לא שנערך מחקר כזה). עם זאת הם ביקשו כי המתחסנים לא יגיעו לתחנה מסטולים, כי קבלת החיסון מצריכה הסכמה מדעת.