תחרות הקריאייטיב גרנות יוצאת לדרך בשיתוף גלובס

התחרות החדשה תנסה לייצר תחליף לתחרות הפרסום המיתולוגית "קקטוס הזהב" • התחרות, שתיקרא על שם מי שנחשבת לכוהנת אנשי הקריאייטיב לדורותיו - תרצה גרנות ז"ל - אמורה להיות תחרות עצמאית, שאיננה תלויה במשרדי הפרסום

מירון פחמן וענת בן נתן, מייסדי התחרות / צילום: תמונה פרטית, מיכל מור יוסף
מירון פחמן וענת בן נתן, מייסדי התחרות / צילום: תמונה פרטית, מיכל מור יוסף

בשבוע הבא תצא לדרך תחרות הקריאייטיב העצמאית הראשונה בישראל - תחרות הפרסום גרנות, שתנסה לייצר תחליף לתחרות הפרסום המיתולוגית "קקטוס הזהב". התחרות, שתיקרא על שם מי שנחשבת לכוהנת אנשי הקריאייטיב לדורותיו, תרצה גרנות ז"ל, אמורה להיות תחרות עצמאית, שאיננה תלויה במשרדי הפרסום.

מדובר במיזם מסחרי, בבעלות הפרסומאים מירן פחמן וענת בן נתן. פחמן הוא הבעלים של סוכנות הקריאייטיב פונקט, ומי שמפעיל את דף הפייסבוק "קריאייטיב פירסט", המונה כיום 8,000 חברים. בן נתן הייתה הבעלים של סוכנות הפרסום ג'ינג'ר.

לצורך הקמת הפרויקט 'גייסו' השניים דירקטוריון המורכב מבכירים בעולם התקשורת בישראל, ובהם אורי לברון, רונה יעקובי, אלון זייפרט, דלית אורבך, שני גרשי, שרי סימן טוב, ניר פרח וליבי טישלר.

כמו תחרויות פרסום בינלאומיות, דוגמת "אריות קאן", גם תחרות גרנות היא עסק מסחרי, שהמודל הכלכלי שלו בנוי על רווח מהגשת עבודות. עם זאת, מאחר שהמייסדים שואפים להגשות לא רק של משרדי פרסום ומפרסמים, אלא גם של אנשי מקצוע עצמאיים ופרטיים, הכוונה היא לנסות ולהקל על המשתפים גם באמצעות דמי הגשה נגישים. ההגשה הראשונה של העבודה תהיה בחינם. זוכי התחרות יוכרזו בכנס mad של גלובס, בחודש יולי.

נזכיר כי עד 2017 התקיימו בישראל שתי תחרויות פרסום משמעותיות: תחרות האפ"י, שמודדת אפקטיביות בפרסום, ותחרות קקטוס הזהב, שהתיימרה לשפוט את הקמפיינים בפריזמה הקריאייטיבית שלהם. תחרות האפ"י, שבנויה על השיטה של התחרות הבינלאומית, מתקיימת עד היום, והרוח החיה בה היא איגוד השיווק.

לעומת זאת, קקטוס הזהב סיימה את דרכה ב-2017. ברוב שנות קיומה היוותה התחרות הזו זירה להתגוששויות ומאבקי כוח בין משרדי פרסום, ומדי שנה התעוררו אמוציות רבות סביב העבודות שזכו. עם השנים הפכה התחרות למפגן כוח של המשרדים הגדולים, שמסיבות אסטרטגיות ושיקולי תדמית הציפו אותה בהגשות.

באיגוד חברות הפרסום התקשו למצוא איזון בין הרצון לרתום גם את המפרסמים להוקרה לקריאייטיביות לבין השאיפה להצדיע לקריאייטיב 'נקי'. בשנותיו האחרונות סבל הקקטוס מהחרמות של משרדים, עד שבסופו של דבר לא הייתה מאסה קריטית שתצדיק כלכלית את קיומה של התחרות - וגם שתשקף נכונה את התמונה של הקריאייטיב.

מאז אין למעשה תחרות ישראלית שמודדות קריאייטיב. אמנם חלק ממשרדי הפרסום הגדולים מגישים קמפיינים לתחרות הפרסום "אריות הזהב" בקאן, אולם מדובר במהלך יקר שדורש זמן רב, ומעטים המשרדים שיכולים לעמוד בו - בוודאי לא אנשי קריאייטיב עצמאים.