נפטר עוזיה גליל, ממייסדי תעשיית ההייטק הישראלית

גליל, שהלך לעולמו בגיל 96, ייסד בדירתו בחיפה את חברת אלרון, שזכתה לכינוי הסטארט-אפ העברי הראשון והפכה לחברת ההייטק הישראלית הראשונה שהונפקה בבורסה • ב-1997 הוא זכה בפרס ישראל על פועלו

עוזיה גליל / צילום: איל יצהר
עוזיה גליל / צילום: איל יצהר

בגיל 96 נפטר אמש (ד') עוזיה גליל, שהיה אחד מהאבות המייסדים של תעשיית ההייטק הישראלית, עוד הרבה לפני שזו נקראה כך.

גליל נולד בבוקרשט שברומניה ב-1925. הוא עלה לארץ בגיל 16 לאחר שלימודיו נגדעו בשל הנהגת חוקי הגזע נגד יהודים. לאחר הגעתו לארץ, סיים את לימודיו בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון ב-1947. לאחר הקמת מדינת ישראל גויס לחיל הים ושירת בו עד ל-1957. מאוחר יותר עמד בראש המחלקה לאלקטרוניקה בפקולטה לפיזיקה בטכניון.

בתחילת שנות השישים גליל הקים את אלרון כמעבדה זעירה באחד מחדרי דירתו על הכרמל. בתחילה המעבדה הרכיבה מכשיר אלקטרוני למדידת קרינה רדיואקטיבית. אלרון מוגדרת כסטארט-אפ העברי הראשון. ב-1962 הוא קיבל השקעה גדולה עבורה של 160 אלף דולר ממשפחות רוקפלר ורקאנטי. בשנת 1972 הפכה אלרון לחברת ההייטק הראשונה שהונפקה בבורסה. אלרון הנביטה מתוכה עשרות חברות שהתוו את הדרך להייטק הישראלי כמו אלביט מערכות, אלסינט, אורבוטק וגיוון אימג'ינג.

גליל ניהל את אלרון במשך 38 שנים והיה נשיאה של אלביט במשך 12 שנותיה הראשונות. גליל היה גם הוגה החזון של הקמת פארק מת"ם (מרכז תעשיות מדע) כפארק תעשייה עתירת ידע שינצל את הקרבה לטכניון. הפארק הוקם ב-1968 על ידי עיריית חיפה וחברת אלרון.

ב-1999 פרש מתפקידיו באלרון ואלביט והקים את חברת "עוזיה יזום וניהול", לטיפוח עסקים חדשים בתחום התקשורת הסלולרית. במהלך השנים גליל קיבל שורה ארוכה של פרסים על פועלו ובראשם פרס ישראל ב-1997 ותארי דוקטור לשם כבוד מהטכניון, מכון ויצמן למדע, אוניברסיטת בן-גוריון והמכון הפוליטכני של אוניברסיטת ניו יורק.

ב-2018, בגיל 93, התראיין גליל למוסף G של גלובס שהוקדש לבוני הארץ. "כל המאמץ שלי היום מתרכז באופן שבו ניתן לנצל את ההתקדמות המדעית והטכנולוגית לטובת עתיד המדינה ועתיד הציבור", אמר אז גליל. "אני אומר לכולם, תפסיקו להתעסק בעבר, עתידנו תלוי בחינוך הצעירים לחדשנות, ובכך לשמור על היתרון היחסי של הכלכלה הישראלית. אני לא מחפש מאמרים שיזכירו אותי, יש הרבה מאוד דברים שצריך לעשות ולשנות כדי שההתפתחות תעזור לעתיד".

בראיון קודם לגלובס סיפר גליל כי "בחיים שלי לא מכרתי מנית אלרון והיו תקופות שהיא הייתה 50 דולר. קוראים לזה מניות סנטימנטליות. למזלי הרב, יש לי מניה סנטימנטלית שנייה, אלביט מערכות".

מטעם אלרון נמסר: "עוזיה גליל הוא האב המייסד של תעשיית ההייטק הישראלית - בתחילת שנות השישים כשהמותג של ישראל היה תפוזים ופרדסים, הוא הקים את אלרון תחת חזון של בניית תעשיה מבוססת ידע. אז זה היה חזון ,חלום ,דמיון והיום זו המציאות. אלביט ,אלסינט, אורבוטק, צורן, נטויזן ,גיוון אימג'ינג - חלק מעשרות רבות של חברות שניבנו וצמחו באלרון - פרי חזונו של עוזיה.

"הוא תמיד הקדים זמנו בחזונו - בתחילה תעשיית אלקטרוניקה ולאחר מכן תעשיית המידע ורפואה מבוססת מידע ועד יומו האחרון היה מעורב עם יזמים צעירים וחברות חדשות - איש של אנשים שמחובר לצעירים, והכל בצניעות ובאיכות אנושית שקשה למצוא כיום רבות כמוה. עוזיה שייך לדור הנפילים, החלוץ המודרני והציוני החדש שהעלה את המדינה על אוטוסטרדת הטכנולוגיה והמידע !זהו יום עצוב למדינת ישראל בכלל ולחברת אלרון בפרט. יהי זכרו ברוך".

לפני כחודשיים ערכה עיריית חיפה טקס לכבוד גליל בבית האבות בו התגורר בחיפה, לקריאת פארק תעשייה בחיפה על שמו, בגין פועלו ותרומתו רבת השנים למען העיר. ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם מסרה כי "דוד בן-גוריון אמר פעם ש'היסטוריה לא כותבים - היסטוריה עושים'. עוזיה גליל היווה דוגמא מופתית לאמירה זו, בהיותו יוזם, מייסד ומגשים, איש חזון ועשייה בכל רמ"ח איבריו. עוזיה גליל הלך מאיתנו, אך פועלו ומורשתו ימשיכו להתקיים ולצמוח במבני התעשייה עתירת הידע ובמוסדות המחקר המצויים בפארק, שיישא את שמו לעד. יהי זכרו ברוך". 

מאלביט נמסר כי "דירקטוריון אלביט מערכות, בראשות מיכאל פדרמן (מיקי) והנהלתה בראשות בצלאל מכליס (בוצי), כואבים את פטירתו של עוזיה גליל, מייסד חברת ההייטק הביטחונית אלביט בע"מ. עוזיה גליל, יו"ר דירקטוריון אלביט בע"מ בשנים 1981-1999, הוא מחלוצי תעשיית ההייטק והתעשייה הביטחונית הישראלית. עוזיה גליל מהווה מופת למנהיגות וחדשנות טכנולוגית פורצת דרך. נזכור את מורשתו וננציח אותה לעד".

יוסי אקרמן, נשיא אלביט לשעבר, מסר כי "עוזיה גליל משאיר אחריו דורות של תלמידים שמיישמים את חזונו להפוך את מדינת ישראל למובילה עולמית בתחום היזמות והחדשנות".