קואליציה של 27 רשויות להגנת הצרכן במדינות שונות דורשות מאפל וגוגל שקיפות מול המשתמשים

אפל וגוגל נאלצו להתמודד עם ביקורת חריפה על חוסר השקיפות שלהן בכל הקשור למידע הנאסף על המשתמשים • 27 רשויות להגנת הצרכן ולהגנת פרטיות בעולם, כולל גם הישראליות, פנו לחברות בדרישה לשנות את זה • אפל וגוגל הסכימו לדרישות הרשויות

גוגל תיצור אזור פרטיות מיוחד, שם כל אפליקציה תהיה מחויבת להציג את ההרשאות בהן היא משתמשת / צילום: Shutterstock, Jay Fog
גוגל תיצור אזור פרטיות מיוחד, שם כל אפליקציה תהיה מחויבת להציג את ההרשאות בהן היא משתמשת / צילום: Shutterstock, Jay Fog

"גוגל ואפל הודיעו כי ספקי אפליקציות יידרשו לציין איזה מידע אישי שומרת כל אפליקציה ואיזה מידע אישי החברה רשאית לחלוק עם אחרים", כך נכתב בהודעה המשותפת לרשות להגנת הצרכן ולרשות להגנת הפרטיות הישראליות. "אספקת מידע ברור ומקיף לצרכנים יאפשר להם להשוות ולבחור באפליקציות על בסיס השימוש במידע האישי שלהם". על פי ההודעה, 27 רשויות להגנת הצרכן ורשויות להגנת הפרטיות החברות בארגון ICPEN, International Consumer Protection and Enforcement Network, בו חברות ישראל, אנגליה, הולנד, נורווגיה ועוד פנו לחברות בדרישה לשקיפות ברורה אל מול המשתמשים במהלך בחירת האפליקציות. ארגון ICPEN מתמקד באכיפה בינלאומית של דיני הגנת המידע.

אפל וגוגל הסכימו לדרישה של הרשויות ויבצעו את השינוי: עוד לפני שתורידו אפליקציה מסוימת, החברות יחייבו את המפתחים השונים להציג בעמוד הראשי שלהם בחנות האפליקציות באילו בדיוק הרשאות ישתמשו. כך הצרכנים יוכלו להחליט בצורה מושכלת איזו אפליקציה עדיפה להם. צריך לציין - המפתחים היו חייבים להציג את המידע הזה, אך יש אפשרות להסתיר אותו בכל מיני לשוניות. כעת, אפל וגוגל יחייבו את המפתחים להציג את זה בעמוד הראשי של האפליקציה.

"על פי ממצאי הארגון, כדי להגיע למידע בנושא, על הצרכן לגלול יותר ממסך אחד ולהיכנס לקישור שמפנה את הצרכן למדיניות באתר של מפתח האפליקציה. לכן, 27 רשויות הגנת הצרכן חברו יחד ודרשו מאפל וגוגל להתאים את המבנה של חנויות האפליקציות שלהן כך שספקי אפליקציות יוכלו לספק לצרכנים את המידע ההכרחי אודות השימוש במידע שלהם בצורה ברורה ומקיפה במסך הראשי של האפליקציה בחנות", נכתב בהודעה.

צריך לציין ששתי החברות קיימו אירועים בשבועות האחרונים וכבר הציגו את הפיצ'רים המדוברים. באירוע המפתחים של גוגל החברה דיברה על אזור פרטיות מיוחד, שם כל אפליקציה תהיה מחויבת להציג את ההרשאות בהן היא משתמשת ובאיזו תדירות. אפל גם קיימה השבוע אירוע מפתחים, והציגה דוח פרטיות לכל משתמש, שם יוכל לראות איזה מידע כל אפליקציה לוקחת ובאיזו תדירות. עוד צעד לכיוון הזה.

עו"ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, שמח שענקיות האינטרנט נענו לדרישה. "הדבר נועד למנוע הטעיית הצרכנים באשר לאפשרות שהאפליקציות השונות יאספו ויעבירו מידע אישי על הצרכנים לגורמים אחרים. הרשות פועלת גם במרחב הבינלאומי על מנת להגן על הצרכנים".

ד"ר שלומית ווגמן, מ"מ ראש הרשות להגנת הפרטיות, מציינת כי יוזמה כזו היא ההוכחה כי "שיתוף פעולה בין רגולטורים מתחומים שונים יכול לגרום לענקיות האינטרנט לחזק את פרטיות המשתמשים, וממחישה את העובדה שהוא מחויב המציאות לשם התמודדות עם אתגרי הכלכלה הדיגיטלית".