סוגרים את הים: העלייה במשלוחים דרך האוויר והיבשה מעלה את מניות השילוח

הכלכלה העולמית הולכת ומתבססת יותר ויותר על מכירות אונליין המתורגמות לעלייה בהיקף השילוח האווירי והיבשתי • אוניית המסע שנתקעה בתעלת סואץ ושיבשה את שרשרת האספקה העולמית, הזכירה לעולם עד כמה קשה להסתמך על השילוח הימי

רבות מהמדינות בעולם אומנם סגורות לתיירים, אבל הן פתוחות לקבלת משלוחים מחו"ל. הבעיות בשרשרת האספקה העולמית, כדוגמת אוניית המשא שנתקעה בתעלת סואץ - ושיבשה את אחד מנתיבי השילוח הימי העמוסים בעולם - יחד עם שביתות בנמלים ותשתיות ישנות, גובות מחיר כבד בצמיחה הגלובלית.

הביקושים הגואים, לצד "הפקק" שנוצר בהובלת הסחורות בעולם, תרם לעליית מחירים בתחום השילוח. מובן שהנהנות הגדולות מהמצב החדש הן חברות השילוח האווירי והשילוח היבשתי, שמציינות שנת שיא בפעילות.

חברות השילוח הן מחברות הענק הבודדות שאינן שייכות לעולם הטכנולוגיה, אך נמצאות בצד המרוויחות הגדולות מהמגפה. זאת בזכות זינוק בביקוש לשירותי שילוח מהירים מצד חברות מקומיות קטנות, שאין להן שירות משלוחים עצמאי, וכן מצד חברות ואתרים המתמחים במכירות אונליין, שחוו צמיחה חזקה ונדרשו לשלוח לצרכנים סחורה בלוח זמנים קצר.

הדוחות של חברת השילוח UPS, שפורסמו באפריל, לימדו היטב על המגמה, שכן הם שיקפו זינוק של 27% בהכנסות, קפיצה של 14% בהיקף המשלוחים היומי וקפיצה מטאורית של הרווחיות התפעולית ב-158% - מספרים שלא היו מביישים חברת סטארט אפ, ובטח לא חברה ותיקה וגדולה כמו UPS.

 

 

כך הפך השילוח האווירי לסטנדרט

בשנים האחרונות כלכלת האונליין צומחת, אך הקורונה נתנה לה זריקה נוספת. כשצרכנים היו סגורים בבתים בכל העולם, הקשר לעולם שבחוץ התבטא בעיקר ביכולת לגלוש לאתרי אונליין, ולקנות: בגדים, מוצרי חשמל ופנאי ומוצרים לשיפוץ הבית. היקף המכירות אונליין בארה"ב, למשל, קפץ מ-16% מסך הקניות ל-20%. ובעוד שהיקף מכירות האונליין בארה"ב ב-2020 היה 800 מיליארד דולר, בסין הוא היה כפול מזה, ובארבע השנים הקרובות הוא הולך לצמוח ב-55%, כך שעד 2024 יגיעו מכירות האונליין בסין ל-3.5 טריליון דולר.

בעוד שעל אתרי הקניות ועל הקמעונאיות הדיגיטליות אנחנו שומעים המון, נראה שאנחנו מקדישים מעט מאוד זמן ומחשבה לשאלה איך כל הקניות מגיעות אלינו הביתה. הדוחות החזקים של אמזון שפורסמו בחודש שעבר זכו להמון כותרות, בעיקר בזכות הצמיחה החזקה בהכנסות וברווחים, אבל כמה משקיעים באמת שמו לב לכך שהוצאות השילוח של החברה עלו מ-5 מיליארד דולר בשנת 2011 ל-64 מיליארד דולר ב-2020? זהו גידול של 1,300% בהוצאות השילוח.

אחת הסיבות לגידול המואץ בתחום השילוח הוא הסיבה שאמזון מספקת לא רק חוויית קנייה מצוינת, אלא שהמוצרים מגיעים ממש מהר, וזה כבר הפך לחלק מחוויית השירות. מאחר שכולנו עברנו לקנות באונליין, גם חברות השילוח המהיר, כלומר חברות שמתמחות בשילוח אווירי ויבשתי, נהנות מעלייה חדה מאוד בביקוש לשירות שלהן והן לא עומדות בביקוש.

למרות שבארה"ב אמזון כבר מפעילה גם שירותי שילוח ברחפנים, היא מתבססת על צי מטוסים ומשאיות הולך וגדל. בשנה האחרונה הכפילה אמזון את היקף השילוחים האוויריים שלה, וכיום היא מפעילה כבר 140 טיסות ביום. אמזון חוכרת את רוב מטוסי המטען שלה, אבל בינואר היא הודעה על רכישה של 11 מטוסים נוספים שיעמידו את מספר המטוסים של החברה על 85 - כך שאמזון היא גם חברת תובלה אווירית.

הנהנות הגדולות מהצמיחה בתחום השילוח הן דווקא חברות השילוח הוותיקות, שגם הן מגדילות את צי המטוסים שלהן. לפדקס יש כיום כבר 679 מטוסים, והצי של UPS מונה 572 מטוסים, חלקם בבעלותה וחלקם בהחכרה.

חברות השילוח נהנות בשנים האחרונות גם מהתפתחויות טכנולוגיות. אלה לא רק הרחפנים אלא גם שילוח יבשתי באמצעות שימוש באפליקציות כמו אובר וליפט, והציפייה היא שעם התפתחות הרכב האוטונומי, הוא יהפוך לאמצעי שילוח מרכזי עבורן.

על רקע העלייה בביקושים בתחום השילוח, העיכובים בשרשרת האספקה הגלובלית - שנוצרו מעצירת המשלוחים הימיים בעקבות "הפקק" בתעלת סואץ, בשל חסימת הנתיב על-ידי אוניית המשא Ever Given - הביאו לך שיותר ויותר חברות עוברות במידת האפשר לשילוח בדרכים חלופיות. תומכת בכך גם העובדה שהעומס העצום בנמלים מוביל כעת רבים מהם להתמודד עם שביתות עובדים, על רקע הדרישה לשעות עבודה רבות יותר לנוכח העומס. ככל שהקשיים האלה יימשכו זמן רב יותר, כך עשוי לגדול הביקוש של צרכנים ועסקים לשירותי שילוח מהירים באוויר וביבשה.

אין פלא שמחירי התובלה הימית הכפילו את עצמם ומחירי התובלה האווירית זינקו ב-200%. לא מעט חברות שאין להן מערך שילוח עצמאי מעריכות כי התופעה הזו לא תיעלם בקרוב. השבוע, למשל, אמר מנכ"ל רשת חנויות הנעלים סטיב מאדן כי הקפיצה במחירי השילוח היא האתגר הגדול ביותר לחברה בחודשים הקרובים. חברת האנרגיה הסולארית הישראלית סולאראדג' אמרה עם פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון, כי הרווחיות התפעולית ברבעון השני תיפגע בשל הזינוק בעלויות ההובלה.

לדברים טובים קל להתרגל

למרות שיותר ויותר אנשים מתחסנים ויוצאים מהבית אחרי הסגרים, יש לא מעט סיבות שתומכות בהמשך הצמיחה של תחום השילוח האווירי והיבשתי. ב-UPS למשל העריכו שהביקוש לשילוח אווירי ויבשתי ימשיך לצמוח השנה בזכות פתיחה של יותר עסקים חדשים והצורך ההולך וגדל בשירותי שילוח מהירים; מי שקיבל חוויית שירות טובה (ושילוח מהיר) ודאי ינסה זאת גם בהמשך.

נוסף על כך, לצרכנים רבים יש היום יותר כסף בזכות מענקים ממשלתיים - אז הם יכולים לקנות יותר מרחוק. העובדה שמדינות רבות עדיין לא מקבלות תיירים, משאירה בכיסי הצרכנים יותר כסף לקניות באונליין.

עם זאת, נראה כי עיקר הגידול בפעילות השילוח באוויר וביבשה תגיע מצמיחת האונליין. אם ב-2020 הוערך שוק השילוח האווירי העולמי ב-270.2 מיליארד דולר, עד 2027 הוא צפוי לגדול בכ-40% אל מעל ל-376 מיליארד דולר, לפי דוח של חברת המחקר Valuates Reports. הסגמנט הצומח ביותר יהיה השילוח המהיר (אקספרס). לא מפתיע לגלות כי הצמיחה המהירה ביותר תהיה באזור אסיה, בעיקר בזכות ענקיות האונליין הסיניות.

הגורם האחרון לצמיחה של תחום השילוח האווירי הוא דווקא המאבק בקורונה. חברות כמו פדקס ו-UPS נהנות מהעלייה החדה במשלוחי החיסונים נגד הקורונה - תחום שככל הנראה לא ייעלם בשנים הקרובות. UPS שילחה עד עתה 196 מיליון מנות חיסון לכל העולם. בארה"ב אמנם חוסנו כ-200 מיליון איש, אך ברוב העולם תהליך החיסון עוד רחוק מסיום. איך שלא מסתכלים על זה, כל עוד היא כאן - וגם אחרי שהיא תיעלם - הקורונה תמשיך לתמוך בתחום השילוח האווירי והיבשתי.

הכותב ו/או חברות בקבוצת הראל ו/או בעלי עניין בהן ו/או בעלי השליטה בקבוצה, עשויים להחזיק ו/או לסחור, בעבור עצמם ו/או בעבור אחרים, בניירות הערך והנכסים הפיננסים המצוינים בכתבה זו, ו/או לנהל מכשירי השקעה בתחום הנזכר בכתבה זו שהשקעותיהם יכללו ניירות ערך ונכסים פיננסיים המצוינים בכתבה. אין לראות בכתבה משום שיווק השקעות או תחליף לשיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים והמיוחדים של כל משקיע