גיימסטופ עושה חישוב מסלול מחדש על שדרת הניהול בניסיון לשפר ביצועים

קמעונאית המשחקים מינתה מנכ"לים לשעבר מאמזון לתפקידי המנכ"ל ומנהל הכספים, בזמן שבעלי המניות בחרו במשקיע האקטיביסט ריאן כהן כיושב ראש

חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock
חנות של רשת גיימסטופ / צילום: Shutterstock

גיימסטופ לחצה על כפתור האיפוס לגבי צוות ההנהלה שלה, בזמן שרשת החנויות לממכר משחקי וידאו מבקשת למנף את הפופולריות שלה בקרב משקיעים מהעת האחרונה על מנת להפוך שנים בהן המכירות היו גרועות ונעשו טעויות ניהוליות.

החברה מינתה שני מנהלים ותיקים שהיו באמזון לתפקידי המנכ"ל ומנהל הכספים, ובעלי המניות הצביעו למנות את ריאן כהן ליושב ראש, מה שממצב את פיקוחו על החברה הנמצאת במוקד עניין ממושך, מונע בכוח הרשתות החברתיות, של משקיעים יומיים, חברות מוול סטריט וסוכנויות רגולציה.

כהן אמר שלגיימסטופ יש עוד הרבה עבודה לעשות על מנת לשנות את עסקיה והוא לא מתכוון לשדר את האסטרטגיה הזו למתחרים. "לא תמצא אותנו מדברים ברברבנות", אמר כהן, שנשא דברים מרחוק לקהל שנאסף בקמפוס של החברה בטקסס ולאחרים שצפו  בדברים באופן מקוון. פגישת בעלי המניות הייתה סגורה לתקשורת. הוול סטריט ג'ורנל שמע על דבריו מאנשים שהיו בפנים.

המינויים, שמגיעים בזמן שהחברה דיווחה על מכירות גבוהות מהצפוי ברבעון האחרון, מציינים כיוון אסטרטגי חדש. כהן, מייסד שותף של קמעונאית המזון לחיות Chewy, בילה שבעה חודשים בלדחוף את גיימסטופ לעבור מהר יותר לתחום המסחר המקוון והרחק משורשיה בחנויות פיזיות, בין יוזמות אחרות.

"יש המון עבודה לפנינו והיא תיקח זמן"

מחיר המניה של החברה זינק אחרי שהצטרף שכהן הצטרף לדירקטוריון בינואר, בגלל שמשקיעים מאמינים שהצלחתו של היזם בעבר עם ספקית המזון לחיות המקוונת עשויה לעזור לגיימסטופ.

כהן אמר בפגישה שלחברה יש מזל שיש לה קבוצה כזו של משקיעים שמחזיקים במניותיה. "אתם נותנים לנו השראה לחשוב בגדול יותר, להילחם יותר חזק ולעבוד יותר שעות בכל יום", אמר, והוסיף שהמשקיעים הביאו את גימסטופ לעידן חדש לגמרי. "יש המון עבודה לפנינו והיא תיקח זמן", אמר.

מאט פרלונג ייקח את תפקיד המנכ"ל מג'ורג' שרמן, שצפוי להתפטר מהתפקיד עד 31 ביולי. בגיימסטופ אמרו שפרלונג, בן 42, הוא שועל ותיק בתחום המסחר המקוון ובתפקידו האחרון הנהיג את עסקי אמזון באוסטרליה בתקופה של צמיחה משמעותית.

החברה מינתה את מייק רקופרו, שהיה באמזון 17 שנים, כמנהל הכספים. תפקיד מנהל הכספים מולא עד עתה באופן זמני מאז שג'ים בל פרש במרץ. פרלונג אמור להצטרף לגיימסטופ מאוחר יותר החודש ורקופרו בחודש הבא, הודיעו בחברה.

מניות גיימסטופ סגרו ביום רביעי במחיר של 302.56 דולר למניה, עלייה של פחות מ־1% לאותו יום וכ־6,000% לעומת השנה שעברה. לאחר שהשוק נסגר, נפלו מניות גיימסטופ ביותר מ־6% כשהחברה אמרה שהיא שוקלת להציע ניירות ערך חדשים.

מחיר המניה הגבוה של גיימסטופ עזר לה לגייס מימון לתוכנית שלה לשינוי עסקיה. החברה הכניסה יותר מחצי מיליארד דולר באפריל ממכירת מניות. גיימסטופ אמרה שהתנודות במחיר המניה היו "לא קשורות או חסרות פרופורציה" לפעילות העסקית של החברה.

בדיווח לרשות ניירות הערך אמרה גיימסטופ שבחודש שעבר קיבלה בקשה מרשות הבורסה וניירות הערך לספק מסמכים ומידע הקשורים לחקירת הרגולטור לגבי בהלת המסחר במניות החברה. החברה אמרה שהיא עוברת על הבקשה ומתכננת לשתף פעולה עם הסוכנות באופן מלא, והוסיפה שהיא לא צופה שהנושא ישפיע על עסקיה באופן שלילי.

בנוסף, ביצעה החברה ביום רביעי שיחת רווחים, ושרמן היה המנהל הבכיר היחיד שדיבר בה. שרמן, שנבחר מחדש לחבר המנהלים של גיימסטופ, שיש בו שישה חברים, לא ענה על שאלות. שרמן היה גם חבר הדירקטוריון היחיד שהיה נוכח באופן פיזי בפגישת בעלי המניות; האחרים היו מחוברים מרחוק. כ־200 אנשים השתתפו בפגישה בגופם.

דמיאן בראון, מנהל חשבונות של חברת טכנולוגיה גדולה שיש לו כ־4,000 מניות של גיימסטופ, אמר שנהג יותר משלוש שעות מביתו באוסטין, טקסס על מנת להיות באירוע. הוא הפך את הנסיעה לחופשה משפחתית לאשתו ושני ילדיו, והם שהו במלון בעיר דאלאס לא רחוק משם.

"הוא נלחם מלחמה נגד אנשים המנסים להרוס את החברה" אמר בראון, בן 36, בהתייחסות לכהן ולמוכרי השורט, בהתאמה.

לאחר הפגישה, אמר בראון שהוא ועשרות בעלי מניות אחרים התאספו במסעדה ובר בהם החליפו חוויות לגבי ההשקעות שלהם בגיימסטופ. הוא אמר שהתקבל במגרש החנייה על ידי אדם שחילק בנדנות אדומות כמו זו שמתנוססת על מצחו של קית' גיל, המשקיע שעזר להניע את בהלת המסחר בגיימסטופ והיה בין האנשים שנקראו להעיד על הנושא בשימוע בקונגרס בפברואר.

"האנשים פה ממוקדים בחברה במידה רבה, כמו שאני הייתי, כך שנחמד לחלוק את אותה מידת עניין", אמר בראון.

כהן הסגיר לראשונה את הפוזיציה שלו בגיימסטופ באוגוסט והחל בקמפיין שלו כמה חודשים אחר כך עם מכתב לחבר המנהלים בו אמר שההתמקדות של החברה במודל עסקי מבוסס חנויות פיזיות מיושנת ומפגרת אחרי שאר התעשייה. מאז, דחף את גיימסטופ להיות יותר מרוכזת בטכנולוגיה, עם תמחור תחרותי, מבחר גדול של מוצרים, משלוח מהיר ושירות לקוחות חזק. אבל הוא לא שיתף פרטים ספציפיים לגבי האסטרטגיה שלו להשגת המטרות האלה. לכהן נתח של כ־13% בגיימסטופ, פוזיציה המוערכת בכ־2.7 מיליארד דולר, נכון ליום רביעי.

החברה עושה שינויים בשדרת ההנהלה כבר חודשים. היא גייסה את ג'נה אוונס מאמזון כמנהלת תפעולית ואת מנהל הטכנולוגיה הראשון שלה, מאט פרנסיס, גם הוא מנכ"ל באמזון לשעבר. מנהל הכספים הראשי בחברה, מנהל קשרי לקוחות ומנהל המחלקה המסחרית כולם עזבו בחודשים האחרונים.

כדי להשתקם תצטרך גיימסטופ להתגבר על שינויים ארוכי-שנים בדרכים בהן אנשים משחקים ורוכשים משחקים. שחקנים יותר ויותר מורידים משחקים מהאינטרנט ומשחקים בהם על בסיס שירותי מנוי כמו Game Pass מבית מיקרוסופט, המופעל בקונסולת אקסבוקס של החברה. מפתחי תוכנה גם מוציאים לשוק יותר משחקים בחינם, מה ששוחק מקור של הכנסות לחברה.

יצרניות תוכנות וחומרה של משחקי וידאו הציגו תוצאות פיננסיות טובות בשנה האחרונה, בזמן שהמגפה הובילה אנשים למשחקים המקוונים בתור בידור חברתי שהוא גם בטוח. אבל היא גם הכריחה את גיימסטופ באופן זמני - ובמקרים מסוימים קבוע - לסגור מאות מהחנויות שלה. יותר לאחרונה, מחסור בקונסולות משחקים של סוני ומיקרוסופט פגעו במכירות המכשירים.

לגבי הרבעון האחרון, אמרה גיימסטופ שהמכירות גדלו ב־25% לעומת שנה קודם לכן ל־1.3 מיליארד דולר, והחברה ממשיכה את השיקום מהמגפה עם צי קטן יותר של חנויות. החברה צימצמה את ההפסד הרבעוני לבערך 66.8 מיליון דולר מ־165.7 מיליון דולר שנה קודם לכן. בשיחת הוועידה, אמר שרמן שגיימסטופ עובדת לשפר את תשתית הטכנולוגיה שלה ולהרחיב את המלאי על מנת לכלול פריטים כמו מחשבים אישיים לגיימינג ומסכים, כמו גם יוזמות נוספות.

לאחרונה רמזה החברה על תוכניות להשיק יוזמה הקשורה לאסימונים שאינם בני החלפה, NFTs. גובר סירב להגיב לגבי מה אמורה התוכנית לכלול.