מודי'ס לאחר השבעת הממשלה: "היעדר לכידות אידאולוגית תביא להתמקדות בכלכלה"

לאחר שהוסר המכשול הפוליטי מבחינתה של מודי'ס, כלכלני חברת דירוג האשראי מעריכים כי למרות הרכב המפלגות השונה בממשלה החדשה, יש הסכמה לגבי קווי היסוד של המדיניות הכלכלית

שר האוצר הנכנס אביגדור ליברמן / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן
שר האוצר הנכנס אביגדור ליברמן / צילום: דוברות הכנסת, עדינה ולמן

חברת דירוג האשראי מודי'ס פרסמה התייחסות לגבי כלכלת ישראל בהמשך להשבעת הממשלה אמש, ולפיה "היעדר לכידות אידאולוגית יגביר את התמריצים להתמקד בעיקר במדיניות כלכלית ולא בסוגיות חלוקות יותר".

במודי'ס אומרים כי יהיה זה קשה להשיג הסכמה פנימית בממשלה בנושאים רבים, כולל מדיניות חוץ והזירה הפלסטינית. ובכל זאת, קיימת להערכתם הסכמה רחבה בקרב מפלגות המיינסטרים באבני-היסוד של המדיניות הכלכלית והפיסקלית.

האתגר הדחוף ביותר העומד בפני שר האוצר הנכנס אביגדור ליברמן, לפי מודי'ס, יהיה גיבוש תקציב חדש, הראשון מאז 2019. כעת, לאחר שהוסר המכשול הפוליטי שהטריד את מודי'ס בחודש שעבר, כלכלני חברת הדירוג כותבים כי העברת תקציב חדש תהיה המפתח להשגת נראות מסוימת לגבי התחזיות המדיניות הפיסקליות לטווח הבינוני, שכן הפלונטר הפוליטי הביא למצב בו מדינת ישראל התנהלה ללא תקציב זה שנתיים וחצי.

"התקציב החדש ירמוז האם הממשלה החדשה תוכל לפרט וליישם אסטרטגיה פיסקלית יעילה לאחר המשבר, שתמקד בסופו של דבר בהחזרת נטל החוב למגמת הירידה ההיסטורית שלה", כותבים במודי'ס. "לחץ הוצאות מאולתר במספר תחומים, כולל בריאות, תשתיות והגנה, גרם לכך שכל אסטרטגיית הפחתת גירעון עתידית תצטרך להסתמך בחלקה על צד ההכנסות".

נזכיר כי הגירעון במאי הגיע ל-10.5% מהתמ"ג. במודי'ס צופים כי הגירעון יתכנס לסביבות 8% מהתמ"ג בסוף השנה. עם זאת, בחברת דירוג האשראי צופים צמיחה בשיעור של 4.7% ב-2021, לעומת צפי לצמיחה של 5%.

עוד כותבים במודי'ס כי ישראל צמצמה בהצלחה את החוב הציבורי בעשור שלפני מגפת הקורונה והייתה אחת מקומץ הכלכלות המתקדמות שנכנסו לקורונה עם יחס חוב-תוצר נמוך יותר מאשר לפני המשבר הפיננסי העולמי. 

גולדמן זאקס: רוח גבית לכלכלה 

בהתייחסות של בנק ההשקעות גולדמן זאקס שהגיעה לידי גלובס, כלכלני הבנק לא מודאגים מחששות ליציבות הממשלה החדשה. לטענתם, לחוסר הוודאות הפוליטי ממשיך להיות משקל נמוך על מחירי הנכסים, ומדובר בהשפעה מוגבלת.

עוד כותבים בגולדמן זאקס כי השינויים המבניים במאזן התשלומים צמצמו את הרגישות של הכלכלה הישראלית להתפתחויות הפוליטיות. ובכל זאת, ארבעה סבבי בחירות עשו את שלהם, כך טוענים בגולדמן זאקס, ובהיעדר תקציב מזה שנתיים וחצי, כעת יש צורך לאמץ תקציב במהרה תוך התייחסות לנושאים המבניים במשק, מה שיכול לספק רוח גבית לכלכלה.