ממשל ביידן רואה בנפתלי בנט פנים חדשות והתחלה חדשה

על מנת להפיג את המתח לגבי איראן ונושאי מדיניות אחרים שיש עליהם אי הסכמה, הממשל בארה"ב ימהר לעבוד מול הממשלה השברירית החדשה בישראל, אומרים בכירים אמריקאים

ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"
ראש הממשלה נפתלי בנט / צילום: אמיל סלמן, "הארץ"

לקח לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן רק שעתיים, בזמן שהיה באירופה במסע הראשון שלו מחוץ לגבולות ארה"ב, להתקשר לנפתלי בנט לאחר שהושבע לראשות ממשלת ישראל ביום ראשון.

תמלול של הבית הלבן של השיחה והודעה מוקדמת יותר שנשלחה מיד לאחר שבנט הושבע הבהירו דבר אחד: ממשל ביידן מבקש לפתוח ברגל ימין עם הממשלה הישראלית החדשה.

מה שנעדר באופן בולט מההודעה הרשמית של הבית הלבן היה כל אזכור של בנימין נתניהו, חבר וותיק של ביידן ש־12 שנות שלטונו הסתיימו ביום ראשון. בניגוד למגע הראשוני המהיר עם בנט, ביידן המתין כמעט חודש לאחר שנכנס לתפקיד לפני ששוחח בפעם הראשונה עם ראש הממשלה הישראלי המובס.

ביידן מבקש לתכנן מסלול מול הממשלה החדשה בישראל, ממשלה העולה לשלטון בזמן משבר פוליטי חריף בישראל ולחץ על הנשיא מצד דמוקרטים פרוגרסיביים לאתגר את ישראל לגבי הרחבת ההתנחלויות ומה שהממשל מגדיר כמדיניות מפלות נגד ערבים ישראלים.

ידידותו בת ארבעה העשורים של ביידן עם נתניהו נראתה כמפתח ליכולתו לתווך השגה של הסכם שביתת נשק במלחמה בין ישראל וחמאס בחודש שעבר, לאחר 11 ימי לחימה.

עם בנט, מכיר הממשל בכך שייתכן שניתן לאפס את היחסים בין הממשלה לממשל האמריקאי, כך אמרו בכירים בשתי המדינות. בנט וביידן מעולם לא נפגשו, אמרו בכירים בארה"ב וישראל.

על פי בכיר אמריקאי, ממשל ביידן נוטה לחכות ולראות איך בנט, בן 49, ינהל את תפקידו החדש כראש ממשלה ואיזה מדיניות, אם בכלל, הממשלה החדשה תשנה לעומת קודמתה.

בנט הוא פוליטיקאי ימני ודתי התומך בהרחבת ההתנחלויות ומתנגד להקמתה של מדינה פלסטינית. הוא גם מתנגד למעורבות האמריקאית בהסכם הגרעין של איראן, וביום ראשון הגדיר את השיחות הנערכות בווינה להשבתו לתוקף כ"טעות ששוב תיתן לגיטימיות לאחד המשטרים האלימים והאפלים ביותר בעולם".

בנט נולד בחיפה להורים אמריקאים, גר בניו יורק כמה שנים כשהוביל חברת טכנולוגיה והוא דובר אנגלית שוטפת.

כעת, הוא עומד בראש קואליציה שברירית הכוללת שמונה מפלגות מכל מגוון הקשת הפוליטית בישראל, כולל מפלגה ערבית קטנה שעשתה היסטוריה כשהצטרפה לממשלה בפעם הראשונה. אם אחת המפלגות תיסוג מהקואליציה, הממשלה תהיה בסכנת קריסה, ונתניהו, שמתכוון להוביל את האופוזיציה, מחכה לחזור לתמונה.

ממשל ביידן מכיר בכך שישנו סיכוי שבנט יתמתן פוליטית, וכמה מהמקורבים לבנט אומרים ששינוי כזה הוא בלתי נמנע בגלל שבתפקידו כראש הממשלה הוא יסתכן בניכור השותפים הקואליציוניים שלו מהמרכז הפוליטי.

הבכיר האמריקאי אמר שהממשלה החדשה בישראל יכולה לצפות לעבוד עם הממשל בארה"ב "מיד", באופן חלקי, במטרה להפיג מתח ביחסים, בייחוד לגבי שיחות הגרעין המחודשות של ביידן עם איראן.

ביום רביעי הדגיש בנט שישראל אינה צד בהסכם הגרעין "ותשמור על החופש לפעול" בתגובה לתוקפנות איראנית.

פרשנים פוליטיים ישראלים רבים אומרים שעל מנת לשרוד כראש ממשלה, יהיה חייב בנט לשמר את הגישה של נתניהו של ניהול הסכסוך עם הפלסטינים בלי לנסות לפתור אותו. לא צפוי, לפיכך, שינוע לכיוון סיפוח יהודה ושומרון או יפלוש לעזה, אבל גם לא צפוי שיעשה לפלסטינים ויתורים גדולים.

"לכל מנהיג ישראלי הולך להיות כוח שיפוט מלא לגבי חיי הפלסטינים" וביידן מתמודד עם שותף דרך שלא יוותר בקלות, בהתחשב בדעות של בנט לגבי הקמת מדינה פלסטינית, כך אמרה נורה עריקאת, פרופסורית עמיתה באוניברסיטת ראטגרס ומחברת הספר "צדק לחלק מהאנשים: חוק ושאלת פלסטין".

בדברים שנשא ביום ראשון לכנסת בעת השבעתו, אמר בנט שהממשלה שלו תעבוד לחזק את הקשרים עם שתי המפלגות בארה"ב. הוא גם הודה לביידן על תמיכתה של וושינגטון בישראל בזמן הסכסוך מהעת האחרונה עם חמאס.

בנאומו הראשון כראש אופוזיציה ביום ראשון, אמר נתניהו שממשל ביידן ביקש ממנו לשמור את אי ההסכמה בין המדינות לגבי איראן בסוד, אבל נתניהו סירב לעשות כן כי הוא שם את ביטחון ישראל בעדיפות גבוהה יותר מיחסים חלקים עם ארה"ב: "ראש ממשלה ישראלי חייב להיות מסוגל לומר לא לנשיא ארה"ב לגבי נושאים המסכנים את קיומנו". הבית הלבן לא הגיב לבקשת תגובה לגבי דבריו של נתניהו.

לביידן ונתניהו ידידות ארוכת־שנים, שהחלה בשנים בהן היה נתניהו דיפלומט בוושינגטון בשנות ה־80. הידידות ביניהם הובילה לחילופי דברים גלויים ולעתים לא מעטות, לוהטים.

יש להם הרבה על מה לא להסכים: נתניהו התנגד בתוקף לבקשת ממשל אובמה להגיע להסכם בינלאומי מול איראן, ובשנת 2015 עודד מושב משותף של הקונגרס שהובל אז בידי הרפובליקאים לחסום את ההסכם. הדחיפה הישראלית להרחבת התנחלויות ביהודה ושומרון גם היא הרגיזה את ממשל אובמה וצפויה להיות נקודה לחיכוך בין ביידן ובנט.

בשנים האחרונות, תמיכתו החזקה של נתניהו בנשיא לשעבר דונלד טראמפ - אפילו כשהאחרון הטיל ספק בלגיטימיות של בחירות 2020 - הייתה נקודת מוקד לביקורת, כולל דמוקרטים פרוגרסיבים רבים בארה"ב שחשו שנתניהו התערב באופן גס מדי בפוליטיקה אמריקאית פנימית.

יאיר לפיד, פוליטיקאי ישראלי מוביל מהמרכז שנראה כאחד הכוחות המניעים של הקואליציה החדשה וכעת מכהן כשר החוץ, אמר בראיון עם הוול סטריט ג'ורנל בשנה שעברה שאחת המטרות האישיות שלו הייתה להוציא את ישראל מפוליטיקת המפלגות של ארה"ב.

"אני תמיד חשבתי שהעובדה שביבי (נתניהו) שם את כל הז'יטונים בצד אחד של השולחן, בפינה הרפובליקאית, הייתה טעות", אמר.